TEST MODELOV GITARY ZNAČKY GIBSON.
Dohodli sme sa s priateľmi v krčme, že niekedy otestujeme modely gitár značky Gibson. Malo ísť, a aj išlo hlavne o príjemné popoludnie a popri tom si porovnať nejaké modely tejto značky. Nakoniec sme sa stretli štyria a 8 gitár, ak dobre počítam. Vonku sa aj tak nedalo v tej zime nič rozumné robiť, tak sme sa zavreli dole v skúšobni a nastražili uši. Pardon, gitár bolo 9, lebo Henry priniesol ešte svojho akustického Gibsona. Testovali sme Standard 1977, Classic 2002, Custom 1973, CG 2007, SG double fokus 2000, Nighthawk 1993, Explorer 1999, The Paul 1979. Posledne menovaný model je Dežova Ursínyho gitara, ale to sa asi všeobecne vie... Na hranie sme použili Vox AC 50 a Orange OR 120. Vox s boxom 2x12 a Orange s 4x12 boxom. Vox výškovejší a spevnejší, Orange, brutálny stredový náter. Hralo sa cez môj pedalboard. A aj napriamo do pultu s akustickým Gibsonom.
Náhodou sa zastavil aj kamoš Marián s japonským classicom, značku som zabudol, ale na spoločnom fote je úplne vpravo, ktorý práve kúpil a mimochodom, nedopadol vôbec zle! Prišiel sa poradiť, či má na ňom vymeniť snímače, lebo originál sú silné. Podľa môjho názoru boli dobré aj tie japonské, ale ak chce slabšie, poradili sme mu 57 vintage alebo Seymoury SH 1 a 4. Ale to je vec vkusu...
Ani jedna z testovaných gitár nesklamala, ale pravdepodobne sa nie každá hodí na všetky štýly. Ak chcete použiť Paula na funky čisté beglajty, asi si veľmi nepomôžete. S customom už je to lepšie! Ale po poriadku.
Standard, ťažký kus z roku 77, určite najťažšia gitara. Viac stredová a trošku tenšia ako by sa zdalo podľa výzoru a váhy. Použiteľná skôr na sólovú hru ako na široké rockové beglajty. Ochotne ide do väzby a vyrovnanosť na celom hmatníku je samozrejmosť u všetkých modelov, takže to už viac spomínať nebudem. Snímače originálne 57. Signálovo skôr nižšie.
V porovnaní s Classicom, ktorý má snímače 490. Sú trošku silnejšie, ale aj pri čistom zvuku priezračné a veľmi pekné. Sýty plný zvuk aj na rozklady, aj na rytmické beglajty aj na Henryho motorovú rýchlosť. Skreslený zvuk široký, pevný na kilá a dostatočne spevný na sólovú hru. Henry ju charakterizoval ako vzorného jedničkára. Skvelý ale trošku nudný. Preňho. Ja mám Classica rád. V kapele má fajnový zvuk, netrčí, neotravuje. Zabudol som dodať, že sa jedná o model 1960, čo je vyrazené aj na pickguarde zlatými číslicami.
Náhodou sa ku mne zatúlal Explorer Epi Corina. Pochádza z Čiech a chcel som ho hneď vymeniť alebo predať. Na radu kamoša som do nej dal snímače aké tam patria 496 a 500 od Gibsonu a hrá to veľmi pekne. Určite to nie je, ako sa mylne veľa ľudí domnieva heavy metalová gitara. Metal by musel byť v tom prípade vymyslený v roku 1958. A to asi nie je. Je to gitara na ktorej sa hrá neuveriteľne pohodlne! Postojačky, posediačky je to luxus pohodlnosti. Treba priznať že je to viac rocková gitarka, ale aj čisté zvuky sú veľmi v pohode a nestratí sa ani v pope. Samozrejme, že tým, že to nie je Gibson, vyrovnanosť na celom hmatníku je asi na 90%. Ale s Gibson snímačmi sa vlastnosti vylepšili o polovicu. Nahral som so starými a aj s novými snímačmi, tak viem, o čom hovorím.
The Paul je jednoduchá gitara bez javorovej dosky. Pripadá mi ako Gibsonovský Tele. Nekompromisný rovný zvuk. Určite nie ne popové beglajty! V rocku jeden úžasný stroj. Ten sa nedá prehliadnuť. A pravdepodobne najširší zvuk. Skoro žiadne výšky ale stredov za tri kamióny!
Custom, čo k nemu dodať. Na ten sa hralo najkratšie, lebo tam nie je o čom. Dokonalosť po každej stránke, a to naozaj nepreháňam. Zatiaľ som nenašiel slabinu. Fakt neviem, čo k tomu ešte napísať...
Nighthawk. Tento bol kedysi môj a ja blbec, že som ho dal preč. Najväčšie prekvapenie. Určite. Trojsnímačová verzia so zaujímavým zapojením na vypínateľný potenciometer. Pri vytiahnutí sa gitara správa ako Stratocaster. Pri normálnej polohe sú odspodu prvé tri polohy na 5 polohovom prepínači ako klasický Gibson. Kobylka, obidva, krk. Potom je zapojenie zo superstratu kobylka a stredný singel a piata poloha je Tele zapojenie. Je to poznať, ýe je to už model 90 rokov. Gitara má aj vintage, ale aj moderný zvuk a naozaj sa nestratí v žiadnom štýle. A to myslím vážne. Od funky po heavy. Nádherný, priezračný, dostatočne plný zvuk. Kto chce fajn gitaru, vrelo odporúčam tento model. Za relatívne slušnú cenu získate vynikajúci univerzál. Vynikajúci hmatník a pohodlné hranie na aj váhovo normálnej gitare. Standard po pol hodine trhá rameno! Viem to viac než dobre!
SG. Keď ju označím za tiež univerzál mnohí sa prekvapia a nebudú súhlasiť. AC CD je príliš silný fenomén na to, aby sa pripustilo, že SG je fantastický nástroj, vymyslený do skoro dokonalosti. Krásny cinkavý čistý zvuk, sedí do každej hudby. Bolo mu jedno, či Orange alebo Vox. Henry ho kúpil nedávno normálne nový v obchode. Asi bezchybná gitara. Pre mňa! Double neck so snímačmi na 6 strunovej verzii Vintage 57 a na 12 strunovej verzii BB 1 a 2, viac výškoval, čo je logické pri použitých snímačoch.
Nikomu svoje názory nenútim a ani netvrdím, že všetko čo som zaznamenal je absolútna pravda, lebo takáto ani neexistuje. Svet gitár je tak silne individuálna záležitosť, že tu hľadať objektivitu sa nedá. Zvuk sa nedá zvážiť, odmerať... Gitara v jedných rukách hrá inak ako v druhých, plus zosilovač, efekty vedia ešte všetko viac zamotať, tak nie je účelom hľadanie pravdy, skôr podelenie sa s pocitmi zo stretnutia s gitarami značky Gibson. Na koniec včerajšej seansy sme ešte vytiahli Akustický Gibson. Rovno do pultu rovné korekcie. Ja tú gitaru poznám, nahrával som s ňou. Ale včera sme sa zhodli, že je to vysoká kvalita zvuku. A v kombinácii s 0.13 strunami Elixír je to almázia. Za tie peniaze, čo to stojí v Amerike, Takamine a podobné Ibanezy sa smutne krčia v rohu...
Standard
1. objem tónu -3
2. sustain - 5
3. variabilita zvukov - 4
4. čistota a konkrétnosť pri skreslení -5
Classic
1. objem tónu -4
2. sustain - 4
3. variabilita zvukov - 4
4. čistota a konkrétnosť pri skreslení -5
The Paul
1. objem tónu -4
2. sustain - 4
3. variabilita zvukov - 3
4. čistota a konkrétnosť pri skreslení -4
Explorer
1. objem tónu -3
2. sustain - 4
3. variabilita zvukov - 3
4. čistota a konkrétnosť pri skreslení -4
Custom
1. objem tónu -5
2. sustain - 5
3. variabilita zvukov - 5
4. čistota a konkrétnosť pri skreslení -5
Nighthawk
1. objem tónu -4
2. sustain - 4
3. variabilita zvukov – 5+
4. čistota a konkrétnosť pri skreslení -4
SG
1. objem tónu -5
2. sustain - 5
3. variabilita zvukov - 4
4. čistota a konkrétnosť pri skreslení -5
Double
1. objem tónu -4
2. sustain - 4
3. variabilita zvukov - 5
4. čistota a konkrétnosť pri skreslení -4
Akustic Gibson
1. objem tónu -5
2. sustain - 5
3. variabilita zvukov - 5
4. čistota a konkrétnosť -5