Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: VENUJTE 2% z daní aj na podporu gitarového fóra. Ďakujeme!!
22. November , 2024, 12:52:24
Strán: 1 [2] 3 4 ... 12 |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: STUPNICE  (Prečítané 102457 krát)
0 užívateľov a 1 Hosť prehliada túto tému.
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #15 kedy: 08. Apríl , 2004, 09:25:55 »

Presne tak. Modulácii je veľa, je to na dlhšie učenie, treba si zohnať knižku o harmónii. Modulácia má 3 časti: - základ vo východzej tónine - modulačnú časť - kadenciu v cieľovej tónine (aby sa nová tónina utvrdila) Sú 3 druhy modulácií: - diatonická, využíva len diatonické prostriedky - doškálne akordy a diatonické spoje - chromatická, využíva chromatické spoje a alterované akordy - enharmonická, využíva enharmonické zámeny Vybočenie je modulácia s okamžitým návratom do pôvodnej tóniny (iba na chvížu sa objaví nová tónina) Tóninový skok je zmena tóniny bez modulácie (okamžitý skok do novej tóniny, napr. refrén skladby sa zahrá o poltón vyššie)
« Posledná zmena: 23. September , 2011, 10:28:46 od Pitu » Zaznamenané

Hosť
« Odpoveď #16 kedy: 08. Apríl , 2004, 15:56:51 »

tymto modom sa moc nevenujem. chcem sa opytat. moll je modus durovej stupnice. vznikne nam v podstate ina tonina s vlastnymi funkciami /tonika, dominanta, atd./ podla toho co tu citam nam vznikne tonina z kazdeho modusu. ak ano ,da sa v tychto toninach tvorit harmonia ? /tonika ,dominanta, subdominanta, kadencie/. ak ano ,na akych akordoch je postavena ? /dur ,moll ,.../ > mam na mysli rockovu hudbu.
Zaznamenané
Lubo
stály hosť
*****
Príspevkov: 908


-- JAZZ --


« Odpoveď #17 kedy: 08. Apríl , 2004, 17:53:20 »

To je jedno aku hudbu hras.Kazdy modus je ina tonina. A na kazdom postavis ine akordy. Napr zoberies to najjednoduchsi...Cdur Jonsku modus, cize durova prirodzena a mas supnicu c d e f g a h c. Potom 1,4 a 5 stupen su hlavne funkcie(akordy) tzv tonika dominanta subdominanta. Zoberes si 1. stupen co je C za zakladny ton akordu a potom kazdy druhy k nemu pridas aby Ti vznikla sustava tercii. Takze vezmes C E G a mas Cdur akord. 4. stupen zoberes F a postavis tak isto akord F A C - F dur potom 5. stupen G H D _ G dur. A mas zakladnu kadenciu Fdur Gdur Cdur . Ku dominate sa pridava este jeden ton takze teraz ziskas G H D F akord co je G dur7. Ak si vsimnes dve tretiny ludoviek s nimi uhras,urcite aj polovicu pesniciek ine kafe :-) Takto vystavias akord na kazdom tone a ziskas zakladne akordy ktorymi mozes harmonizovat C dur melodiu.Takze mas Cdur Dmol Emol Fdur Gdur Amol Hzmenseny. Takto je to v kazdej tonine a kazdy modus je ina tonina ma tieto akordy ine. Samozrejme by bolo nudne keby si mohol pouzivat len tieto akordy preto sa toniny miesaju pridavaju sa tony mozes s tym robit co xces. Ale najprv musis zvladnut tento zaklad.
Zaznamenané

Hosť
« Odpoveď #18 kedy: 08. Apríl , 2004, 19:02:17 »

opytam sa inak. modusov je sedem. v stupnici cdur mame dva jasne na prvom /cdur/ a siestom /amoll/ stupni. tie su mi uplne jasne so vsetkym co v nich existuje. tie ostatne modusy ma mataju ,na 2. 3. 4. 5. a 7. stupni. da sa na ich zaklade tvorit harmonia. napr: v tonine /defgahc/ bude kadencia /dmoll ,gdur ,amoll ,dmoll/ ? /co sa mi moc nepozdava/. inak aj ja tvrdim ,ze sa so mnou nemoze nikto rovnat. som osobyty ,tak ako kazdy iny. ak sa niekdo preteka s niekym v technike hry na gitaru ,tak si zmylil hudobne umenie so sportom. vsetko ostatne je subjektivne.
Zaznamenané
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #19 kedy: 09. Apríl , 2004, 00:20:51 »

Mody sa harmonizovať samozrejme môžu, ale v našom európskom myslení sa harmonizuje hlavne podža dur a mol a tónika (T), subdominanta (S) a dominanta (D) majú stále svoje funkcie, T utvrdzuje tóninu, S je prechodný akord a D obsahuje citlivý tón, ktorý potrebuje rozvedenie smerom nahor do T(preto je D durová aj v molovej stupnici - umelo sa vytvorí citlivý tón).

Mody sa využívajú hlavne na zmenu melodického myslenia, podža toho aký majú charakter sa môžu obmieňať.
(podža tercie: dórska, frygická, aiolská(mol) a lokrická majú molový charakter
iónska(dur), lydická a mixolydická majú durový charakter)

Tónina sa tak môže doplniť aj o akordy vytvorené z tónov použitého modu. V podstate pri skladaní má každý vožnú ruku. Ale treba vedieť pravidlá aj kvôli tomu, aby sa vedeli porušovať. Keď sa všetko, čo sa tu napísalo, spojí, už by v tej téme mohlo byť celkom jasno.

Naposledy upravil pitu, : 29.10.2006 o 14:42
Zaznamenané

Hosť
« Odpoveď #20 kedy: 09. Apríl , 2004, 01:43:27 »

nieco taketo sa tu mohlo napisat hned. podla mna sa tu vsetko zbytocne preteoretizuvava samozrejme tieto teorie su velmi dolezite ,ale v rockovej ,alebo inej popularnej hudbe sa daju vysvetlit ovela jednoduchsie ,primitivnejsie ale funkcne. po precitani niektorych teorii ,ktore som tu nasiel si daky potencionalny rockovy gitarista aj tak bude musiet nastudovat tristostranovu knihu harmonie ,co mu samozrejme odporucam. lenze ho to po prvych tridsiatich stranach prestane bavit. napriklad by sa mohli modusy oznacit ako oktavy na roznych stupnoch stupnice v ktorych sa moze daka tema sola rozoberat ,co by na skuskach konzervatoria mozno neobstalo ,ale samoukovy to bude urcite stacit. ja sa este pamatam ako som tieto veci pred par rokmi nevedel pochopit a to len kvoli zlozitosti ich vykladu. ja nechcam v ziadnom pripade popierat principy teoretickej vyuky ,ale rock je rock a bach je bach. dufam ze sa nikto neurazi...
Zaznamenané
kubriel
stály hosť
*****
Príspevkov: 1071


uiiiii


WWW
« Odpoveď #21 kedy: 13. Apríl , 2004, 19:34:53 »

inak... tym modom nejak nerozumiem.. preco v cdur myxolidickej je #a? nerozumiem.. doteraz som zil v tom, ze mody su len, ked v urcitej stupnici zacnes od ineho tonu...
Zaznamenané

www.klacno.sk/ipp - INTERACTIVE PIXEL PAINTING
Lubo
stály hosť
*****
Príspevkov: 908


-- JAZZ --


« Odpoveď #22 kedy: 13. Apríl , 2004, 19:49:47 »

lol.To co ty myslis ze je Cdur je C jonska teda c d e f g a h c ale c mixolydicka je c d e f g a B c.Nie nieje to len zahrate od ineho tonu.Je to uplne ina stupnica.C dorska by napr bola c d Es f g A b c. Lisi saa od prirodzenej molovej(aiolskej) v jednom tone.C aiolska je c d Es f g As B c.
Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #23 kedy: 13. Apríl , 2004, 23:36:25 »

Kubriel, Na prvý pohžad je to zložitejšie ako v skutočnosti. Ale aby si to lepšie pochopil - keď chceš od Cduru odvodiť mixolydickú stupnicu s rovnakým predznamenaním, odrátaš si 5 tón, to je G a dostaneš g a h c d e f g = Gmixolydická, v nej ale už je základný tón G. Pozri sa, kde má poltóny - medzi 3-4 a 6-7 tónom(v durovej stupnici je to medzi 3-4 a 7-8). Od C teda vytvoríš stupnicu, že dáš poltóny medzi 3-4 a 6-7 tón a dostaneš c d e f g a bb c = Cmixolydická. Dmixolydická teda bude d e f# g a h c d ...
Zaznamenané

Hosť
« Odpoveď #24 kedy: 14. Apríl , 2004, 15:59:18 »

je to taketo jednoduche: c.d.ef.g.a.h -jonsky/dur/ d.ef.g.a.hc -dorsky ef.g.a.h.cd -frygicky f.g.a.hc.d.e -lydicky g.a.hc.d.ef -mixolydicky a.hc.d.ef.g -aiolsky/moll/ hc.d.ef.g.a -lokrycky upozornujem ze tieto mody su postavene na roznych tonoch. toto su mody ktore sa daju tvorit na stupnoch stupnice cdur. kubriel je to v podstate tak ako si povedal. vo velkom tu rozoberate tie mody ,ale este nikdo nenapisal na co nam vlastne su. napr: v mode si zlozis temu sola / nejaky reef, alebo kratucku melodiu -2 takty/ tuto temu mozes hadzat sem a tam do akeho kolvek modu /v tych hore napriklad/ samozrejme v jednej stupnici -variacia temy.
Zaznamenané
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #25 kedy: 15. Apríl , 2004, 00:15:12 »

Na čo sú nám módy? Napísal som krátku melódiu a spravil na ňu variácie vo všetkých módoch od základného tónu C, aby ste, keď si to zahráte, počuli aký je medzi nimi rozdiel (pridal som aj harmonickú a melodickú mol). Pozri tému MÓDY: http://gitaristi.sk/files/viewtopic.php?fid=7&tid=60
Zaznamenané

guitman
otec
miestny štamgast
****
Príspevkov: 1986


guitman


WWW
« Odpoveď #26 kedy: 15. Apríl , 2004, 05:14:13 »

výborne pitu ukážky to je ono kecanie stojí za nič treba počuť dik
Zaznamenané

tatko fóra
kubriel
stály hosť
*****
Príspevkov: 1071


uiiiii


WWW
« Odpoveď #27 kedy: 15. Apríl , 2004, 20:10:10 »

fajn, rozumiem.. nevypada to zlozito, co kydas? je to v poho.. teda ake akordy mozem pouzit ku cdur v mixolidickom mode? ci klasika, ako v cdure? T-c D-g S-f.......??
Zaznamenané

www.klacno.sk/ipp - INTERACTIVE PIXEL PAINTING
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #28 kedy: 15. Apríl , 2004, 21:06:57 »

Ono je to zaujímavé, keď hráš C dur tóninu a potom napríklad v akordoch C,F,Dmi,Ami (teda v akordoch, ktoré neobsahujú tón H patriaci do Cduru, ale nie do Cmixolydického módu) zahráš miesto Cdurovej stupnice Cmixolydickú. Už tam vznikne iná melodika a je to zaujímavé. Ako základný akord sa môže použiť C7 namiesto C - to sa využije hlavne v durovom bluese. Vežmi charakteristická je lydická keď sa zahrá namiesto durovej, hlavne pre náš folklór. V molovom bluese sa najviac popri pentatonike a bluesovej stupnici využije dórska, keď sa použije frygická, začne to trochu pripomínať orient a pod. Treba si tie stupnice hrať a zamieňať ich, aby sa ich melodika dostala do uší.
Zaznamenané

kubriel
stály hosť
*****
Príspevkov: 1071


uiiiii


WWW
« Odpoveď #29 kedy: 06. Máj , 2004, 18:58:45 »

ake akordy vlastne hram do cdurovej pentatoniky? ako do cdur? ale F v tej stupnici ani nieje.. ono mi tam kadeco dobre znie.. a je to hnet o niecom inom, jako molova penta.. :)
Zaznamenané

www.klacno.sk/ipp - INTERACTIVE PIXEL PAINTING
Strán: 1 [2] 3 4 ... 12 |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.049 sekund, 23 otázok.