7_rockov_stare_struny
náhodný pocestný
Príspevkov: 78
|
|
« Odpoveď #51 kedy: 09. Jún , 2010, 12:18:37 » |
|
skusim trosku objasnit, ako co to je a ako funguje IEM v praxi. IEM (in ear monitoring) je to, ked maju muzikanti sluchatka v usiach a pocuju sa na koncerte z nich, namiesto k z klasickych monitorov na zemi. IEM sa sklada obvykle z vysielaca, primaca a sluchatok. vysielac je krabicka, do ktorej ide signal z mixu, resp. nejaky zdroj zvuku, ktory chce muzikant pocut, primac ma zaveseny na opasku a z neho idu sluchatka do usi. teda musi byt nejaky zdroj zvuku, ktory ide prostrednictvom IEM do ucha muzikanta. pre beznu kapelu ale problem moze byt prave ten zdroj zvuku do IEM.
monitory na podiu funguju takym sposobom, ze vsetky nastroje su klasicky snimane mikrofonmi, alebo prostrednictvom linky (napr. basa, klavesy, DI boxy atd.) idu zvukarovi do mixu a ten na mixe nastavuje hlasitosti jednotlivych vstupov (napr. gitara, kopak spev atd.) do monitorovych ciest (auxov) a do monitorov.
zjednodusene, nastroje idu do mixu a z mixu ide viac samostanych vyslednych mixov do klasickych monitorov na zemi. podla toho, kolko ma mixpult monitorovych ciest, podla toho mozno nastavit samostatne mixy v jednotlivych monitoroch. napr. ked je na podiu 5 monitorov a mix ma jednu monitorovu cestu, vo vsetkych monitoroch hra to iste. ked je 5 monitorov a tri monitorove cesty, je mozno nastavit tri samostatne mixy, teda napr. v dvoch reprakoch nieco (napr. gitara), v dvoch nieco (spev), v jednom nieco (bicie).
samozrejme, cim viac monitorovych ciest alebo auxov, tym vacsi (a drahsi) mix, cize na mensich akciach byvaju vacsinou male mixy. a to je problem pri pouziti IEMka.
pri samotnom IEM funguju monitorove mixy prakticky rovnako, az na to, ze narozdiel od klasickych monitorov su IEM stereo, co v praxi znamena potrebu dvojnasobneho poctu auxov. ak ma 5 clenna kapela IEM, tak ak chcu mono vystup, na mixe musi byt 5 monitorovych ciest a ak chce stereo, musi mat mix 10 monitorovych ciest. pisem to preto, lebo na malych a casto aj stredne velkych akciach nie su obvykle mixy, ktore maju tolko monitorovych ciest, co moze byt problem pre pouzitie IEM.
co to znamena pre beznu kapelu. ak chce kapela pouzivat IEM, potrebuje mat signaly z jednotlivych nastrojov a mix s dostatocnym poctom auxov. kapela napr. moze prist na koncert a ked je tam zvukar s dostatocnym poctom monitorovych ciest (auxov), staci mu do mixu do tychto auxov zapojit vysielace IEM a nie je problem. problem je ale v tom, ze na vacsine akcii nie je dostatocny pocet auxov.
ak chce kapela pouzivat kompletne IEM, moze si napr. zavolat na cele ozvucovanie zvukara aj s potrebnym vybavenim, ktory bude robit zvuk vonku a zaroven aj monitory. druha moznost je zavolat si samostatneho monitoroveho zvukara, ktory sa bude starat len o monitory pre kapelu (pripadne moze byt taky na akcii, ale byvaju len na vacsich festivaloch). v takom pripade obvykle potrebuje splitter, ktory zdvoji signal z mikrofonov a liniek tak, aby jeden signal isiel do mixu von a druhy do monitoroveho mixu. je moznost pouzit aj direct out vystupy z FOH mix (mix vonku), ktore by isli do monitoroveho mixu a tak by sa nastavilo IEM. pripadne ak je problem prepajat FOH mix a monitorovy mix, tak je mozne rozdelit signal uz na urovni nastrojov (napr. dva mikrofony na gitarovu bednu) a pod.
ak ma kapela vlastny IEM system (primac, vysielac, sluchatka). cele je to o tom, kolko je k dispozicii monitorovych ciest. podla toho sa treba zariadit, pripadne urobit kompromixy (napr. v pripade jednej monitorovej cesty je mozne, ze cela kapela bude v IEM pocut to iste. to sa ale nevyuziva naplno potencial IEM).
inak pouzivanie IEM ma dost vela vyhod, napr. kazdy sa pocuje, resp. pocuje co chce, nie je problem s nekoherentym vykrytim podia, nedostatkom monitorov, akustikou na podiu, z podiu ide menej hluku, co moze vyrazne zlepsit zvuk vonku atd. ma aj svoje nevyhody, napr. zvukar by mal do IEM primiesavat aj zvuk zo saly (napr. potlesk ludi na koncerte), aby kapela mala trosku dojem z toho koncertu a mohla komunikovat s publikom a tiez niektori muzikanti preferuju klasicke monitory. tiez ak sa sluchatka pouzivaju moc nahlas, moze prist muzikant o sluch, lenze to plati aj pri klasickych monitoroch. celkovo ale podla mna klady prevysuju zapory a IEM je vec, ktora moze zlepsit vykon kapely aj celkovy dojem na koncerte.
|