podelim sa so skusenostou s vymenou tune-o-matic kobylky na Les Paule.
Gibson v druhej polke 70-tych rokov nahradil povodne tzv. ABR kobylky za modernejsie tzv. Nashville verzie; tie boli trochu sirsie, dovolovali dlhsiu drahu posuvania kamenov. povodne ABR udajne niektorym nestacili na eventualne doladenie oktav. novsie Nashville mali aj iny typ uchytov do dreva. tieto Nashville montuje Gibson dodnes, popritom sa na kadejakych modeloch a verziach vratil aj k povodnym ABR, aj k vylepsenym ABR a tak vselijak. co som pozeral nejake diskusie, tak je viacej taborov a fanusikov jednych alebo druhych kobyl, niektori tam argumentuju "zasadnymi" zvukovymi rozdielmi, niektori neprekusnu "zasadene iny" design novsich Nashville
faktom je, ze novsie Nashville mali na Les Pauloch s klenutym bruchom problem s tym, ze podla vysky strunnika sa im dotykala struna hrany kobylky az tak, ze nebolo mozne dat strunnik uplne dole k telu. to zaviselo aj od konkretneho Gibson obdobia, aky velky uhol mal krk voci telu a ako velmi klenute bolo brucho tela.
mal som stary Custom z neskorsieho Norlin obdobia, a tam Nashvile kobyla nemala ziadny problem, ziadna struna sa nikde nedotykala, vsetko fungovalo a hralo jak ma.
nedavno som kupil stare Studio z 90-tych rokov a tam nastaval presne ten problem, ze strunnik musel byt v urcitej vyske, aby sa struna o kobylu nezalamovala. okrem toho sa mi zdalo, ze ci ta gitara nema na Les Paul malo sustainu. zvukovo mi nic nevadilo, skorej naopak, vsetko super, ale mal som X inych Les Paulov, ktore mali sustain lepsi.
tak som poguglil a nasiel gibsonistami celkom oblubenu firmu Faber, ktora vyraba ABR verzie Gibsonackych kobyliek tak, aby sa dali pouzit miesto Nashville (original gibsonacka ABR nie je kompatibilne zamenitelna za Nashville - nesedia nohy v tele). da sa u nich kupit bud len kobyla, ktora sa nasadi na povodne Gibson Nashville nohy alebo odporucaju kupit od nich aj nohy, pretoze su fakt lepsie - hlbsie, z lepsieho materialu, s lepsim kontaktom s drevom tela.
povodne nohy z Nashville kobyly sa z tela dali vytiahnut len tak rukou, do tela su zapustene doslova na par milimetrov. celkovo ked na nich povodna Nashville kobyla sedela, tak tam bola vôla na vsetkom a do vsetkych stran, cele rozhrkane.
FABER na novych nohach do tela seriozne natlcenych sedi jak rit, nic sa nehegla, vsetko je presne a uplne tuhe.
v 90-tych rokoch vyrabal HW pre Gibson Schaller, vraj z nejakej zlatiny nazyvanej "Zamac" (?), nieco so zinkom a vraj to neni vobec ono (podla "zasvetenych" internetovych diskusii). nemam presne dostudovane, ci povodne Nashville boli z niecoho ineho, akurat viem, ze uplne prve historicke ABR boli z hlinika. FABER vyraba z najlepsej najpoctivejsej nemeckej ocele, preto je tak dobry - tak to tvrdia o sebe sami
no a zvuk... videl som par videi na YT, kde sa porovnavalo na jednom LP X vselijakych kobyl a niekde boli zvukove rozdiely ozaj pocutelne. ale vela ludi pisalo aj take, ze ziadne rozdiely po vymene napostrehli, takze som si nerobil zbytocne velke iluzie. ale musim povedat, ze ten rozdiel tam je - sustain sa zlepsil, cele sa to prejasnilo a akoby skonkretnilo. zmizli vsetky paraziticke zvuky vznikajuce z vytlacenych drazok kamenov (tzv. sitar sound). strunik sa da nastavit lubovolne, aj nadoraz k telu. a lepsie to vyzera
je to neinvazivna vymena, kto sa boji zasahu a straty hodnoty a cojaviem co, tak da sa to aj s povodnymi nohami vratit naspat.