-uc sa kde na gitare mas ktory ton, aby si aj o polnoci vedel ked ta niekto zobudi co je na 9tej polohe na strune g napriklad
Ja vlastne ani neviem co poradit, ale len reagujem vseobecne k tym tonom na hmatniku. Toto ja napr z fleku dodnes neviem. Trochu lepsie je to ked drzim gitaru, ale aj tak z fleku neviem. Chvilku mi to trva kym si ho odvodim z nejkeho tonu nablizku alebo ho posuniem o oktavu hore alebo dole, na struny a polohy, ktore su mi viac zname. Napriek tomu nemam problem improvizovat, vo vacsine znamych stupnic alebo aj v barjakej hybridnej. Druha strana, ze kvalitu vlastnej improvizacie posudit neviem
. No pri improvizacii vobec nevyuzivam to, ze proste nejak vidim tie tony na hmatniku. Preto ani do dnes nechapem, preco aj v mnohych gitarovych skolach zdoraznuju (naposledy som to videl v tej Sebanovej), ze rychlo alebo okamzite poznat tie tony na hmatniku je pri improvizacii dolezite. Netvrdim, ze to nieje dolezite a urcite je to dobre na nieco ked to vies, ale mne zatial nedoplo, ze preco ked pozrem na hmatnik tak tam tie tony musim "vidiet napisane".
Schopnost rozpoznat tony na hmatniku spajaju s pojmom znalost hmatnika. Ja pod pojmom znalost hmatnika chapem znalost prstokladov stupnic a este dalsi stupen povedzme rozklady a obraty akordov, ktore na prislusnych stupniciach vzniknu. A ked toto poznam tak pocas hrania absolutne neriesim kde aky ton je(v ramci mojho amterskeho hrania). Keby aj vznikne situacia, ze tony, ktore sa hodia pri improvizacii niesu v ziadnej pre mna znamej stupnici, tak vacsinou ide len o posun nejakych tonov voci niecomu co uz poznam. A ked tie prstoklady zakladnych stupnic poznam dobre, tak napr ked posuniem napr v stupnici Cdur, ton D na Dis, tak prakticky hned viem ako budu vyzerat vsetky prstoklady tejto novej stupnice na celom hmatniku bez toho, aby som vedel kde ten Dis je.
Preto nechapem koli comu je dolezite, aby som to vedel z fleku. No rad to pochopim, ked mi to dakto vysvetli.
Aspon daco k tomu cviceniu sola. Pentatonika je fasa, na zaciatok sa bez nej asi ani neda. A ako kaolko pisal, ze "ruka v ruke s teoriou", tak v suvislosti s tym co som napisal vyssie, tak v ramci teorie by som urcite riesil durovu stupnicu, prstoklady, a akordy na nej, teda obraty a rozklady, pochopit mody. Potom kazda dalsia stupnica sa bude lahsie ucit.