Nazdar, chcel by som sa s vami podelit o par skusenosti so stavbou klonu 100W Marshall 1959 Super Lead. Staval som to podla schem z TAD (
http://www.tubeampdoctor.com/images/artikel/Full_documentation_100WSL-04.05.17.pdf) a Ceriatone (
http://www.ceriatone.com/ceriatone/wp-content/uploads/2017/08/Ceriatone-73-Plexi-Super-L.jpg).
Zaklad bol TAD do ktoreho som pridal bias test konektory z Ceriatone. Tie konektory su pohodlnejsie aj bezpecnejsie. Zemniaci konektor sa hodi aj pri merani v chassi alebo pri vybijani kondenzatorov (jeden koniec kabla zapojit do zem. konektora a druhy s krokodilom na pin1 prvej preamp elektronky).
V podstate som pri stavbe nenarazil na ziadne neriesitelne problemy. Asi najhorsie bolo zhanat suciastky, lebo som sa vybral vlastnou cestou a nekupoval som si kit. Co som nezohnal u nas (
http://www.gme.sk,
http://www.svetsuciastok.sk), tak som zhanal cez internet v inych obchodoch (
http://www.ges.cz,
http://www.banzaimusic.de,
http://www.amptone.pl,
http://www.aliexpres.com - kable). Ak uz objednavat cez internet, tak najlepsie naraz, lebo postovne zo zahranicia stoji viac ako niektore komponenty.
Chassi:
Chassi je vyrobene z 2mm hrubeho hlinikoveho plechu. V pocitaci som si dopredu rozkreslil umiestnenie komponentov. Vychadzal som pritom z roznych fotiek original plexiny, ktore sa daju pohladat na nete, lebo original plexinu som v zivote nevidel...
Na vrtanie otvorov sa mi osvedcil stupnovity vrtak (stupne po 2mm). Ak som potreboval nieco medzi, tak som dovrtal konickym vrtakom. Vrtaky treba hlavne mazat, aby sa tak rychlo neznicili (WD-40 alebo indulona
).
Plexi panel:
Panel som spravil z cireho 2mm hrubeho hobby skla (dostat bezne kupit v stavebninach ako hornbach a pod.). Na pocitaci som si nakreslil popisky, otocil zrkadlovo a laserovkou vytlacil na priehladnu nalepovaciu foliu. Foliu som zozadu nalepil na hobby sklo a potom ju zozadu nasprejoval zlatym sprejom. Jedina vec, ktora mi trochu kazi vizualny dojem, je ze folia je z dvoch casti spajajucich sa v strede plexi panela. Vacsiu foliu ako A4 som nezohnal, tak preto dva kusy folie...
Transformatory:
Transformatory a tlmivku som stastne zohnal po znamosti. Pocul som, ze sa daju kupit aj cez sos.sk (Hammond), alebo objednat vyrobu cez svetsuciastok.sk. Treba sa popytat. Vo velkych firmach, ktore navijaju vas s najvacsou pravdepodobnostou odbiju s tym, ze uz maju objednavky do konca tohto tisicrocia... Umiestnenie vystupneho transformatora na chassi som overil sluchadlami: zapojit a zapnut napajacie trafo (len primar), na vystupne trafo (nezapojene k nicomu) napojit sluchadla a pocuvat, kedy je najmensi brum pri otacani vystupaka.
Kable:
Farebne kable 22AWG a 18AWG na 600V na metraz je prakticky nemozne u nas kupit. Skusal som hladat kadetade. Vsetci by mi najradsej predali cele cievky za strasne peniaze... Nakoniec som kable objednal z Ciny, kde som sa s predajcom dohodol, co presne chcem, kolko a vytvoril mi produkt, ktory som len vlozil do kosika a zaplatil (Linxun Online Store -
https://www.aliexpress.com/store/1575003). Ziaden problem. Pouzival som lanka. Aj pre zhavice elektroniek. Kable som zakrutil pomocou utahovacky a aby sa mi to nerozplietalo, tak som pouzil zmrstovaciu buzirku. Celkovo sa s lankami dobre pracovalo. Odporucam silikonove kable, ktorym sa pri pajkovani neroztapa izolacia.
Elektronky a filtrovacie kondenzatory:
Tie som objednal z elektronky.sk. Vsetko prislo v poriadku.
Prepojovacia doska:
Nerobil som plosak, ale isiel som do klasickej dosky s pajkovacimi kolikmi. Myslel som si, ze ked budem robit mody, tak sa mi s tym bude robit lepsie. Urcite ano, ale po tom ako som ozivil amp a skusil na nom zahrat, tak ma tie mody uplne presli. Funguje to ako ma, zvuk je brutalny, tak sa mi nechce v tom sparat. S pajkovanim kablov okolo kolika problem nebol. Skor s pajkovanim do vnutra kolikov - niektore kontakty vnutri kolikov mi dobre nechytali. Ked som trosku viac potiahol pripajkovany kondik, tak sa uvolnil. Daval som malo cinu. Ked som dal viac cinu a vytvoril "cinovu bobulku", tak to bolo OK. Cin som pouzival dutinkovy s tavidlom. Radsej som vzdy vsetko 5x prekontroloval, ci to pevne drzi a ci je dobry kontakt. Tu je velmi dobry dokument od NASA pre pajkovanie kontaktov:
https://nepp.nasa.gov/docuploads/06AA01BA-FC7E-4094-AE829CE371A7B05D/NASA-STD-8739.3.pdf. Odporucam pozriet.
Kondenzatory:
Precital som kadejake diskusie o tom ake typy kondenzatorov pouzit v plexine, ze ci take mullardy alebo onake NOS-y (new old stock). Podla mna to je jedno a ten rozdiel pocut minimalne. Pouzil som orange drops (
http://www.ges.cz,
http://www.banzaimusic.de) a vobec nelutujem. Zvuk ampu je brutalny.
Skrinka:
Zatial mam amp holy a nedari sa mi zohnat stolara, ktory by mi spojil 4 dosky ozubovym spojom... Bud to nerobia (nemaju stroje), alebo je to financne nezaujimava zakazka (povedia, ze maju objednavky na rok dopredu)... Ak ma niekto tip na sikovneho stolara v okoli BA, nech smelo napise
Ozivenie:
S ozivenim bol len jeden problem. Ked som chcel nastavit bias a prvy krat som zapol amp s elektronkami v koncaku, tak to zacalo neskutocne oscilovat a aj napatie na katodach namerane cez 1 Ohm rezistor bolo vysoke (cez 110 mV pri max. negativnom bias napati -50V). Problem bol, ze som mal medzi sebou prehodene kable z anod koncaka do vystupaku. Ked som ich prehodil, tak to uz slapalo a amp sa dal nabiasovat.
Zvuk:
Amp mi bezi na 4x12 bedni s Vintage 30 celestionmi. Mam to prehnane cez attenuator Palmer PDI-06-16. Amp mozem vyhulit na 10 aj pri 35% na attenuatore a je to v ramci kapely v pohode. Zvuk to ma neskutocny, hryzavy, bez vyrazneho brumu a sumu. Dynamika jak svina. Dobre si to rozumie s TS-808 a aj inymi krabickami (mxr dist+, mxr micro amp). Na DIY krabicky si pozrite
www.generalguitargadgets.com. Skoda, ze teraz nemozem spravit nahravku - vytopilo nam skusobnu a sme na ulici...
Ak to niekomu pomoze, tak budem rad. Ak ma niekto zopar bitov k stavbe tohoto ampu, tak nech napise. Lampam zdar!