Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: VENUJTE 2% z daní aj na podporu gitarového fóra. Ďakujeme!!
01. November , 2024, 12:25:21
Strán: 1 [2] 3 4 ... 6 |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: Ladime gitary dobre, alebo si to len myslime?  (Prečítané 22762 krát)
0 užívateľov a 3 Hostí prehliada túto tému.
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2311



« Odpoveď #15 kedy: 06. August , 2006, 15:05:18 »

Nechce sa mi tie texty citat, ale zo svojej skusenosti mam, ze najhorsie naladena gitara je podla ladicky na prazdne struny.

Suverejne najlepsie naladena gitara je podla mojich mozno hluchych usi na flazolety, co su fyzikalne presne intervaly medzi strunami. Takto naladena gitara ladi najlepsie v akordoch vo vsetkych polohach. Pravdepodobne vtedy nesedia prilis presne tony prazdnych strun na ladicku, ale srat na to - koho to zaujima.

Predpokladom je samozrejme mat dostelovane oktavy, ako-tak cerstve struny, nastaveny \"normalny\" dohmat, aby som uz len pritlacenim struny nenadladil o 1/2 ton. A spravne osadeny nulty prazec so spravne narezanou vyskou drazok. Ked sa toto vsetko dodrzi, nepoznam presnejsie a rychlejsie ladenie gitary, ako podla flazoletov, nech si kto chce co chce teoretizuje o prirodzenych a temperovanych ladeniach B) .
Zaznamenané
Majo Fero
inventár podniku
*******
Príspevkov: 3686


večne usmiaty gitarista :-)


« Odpoveď #16 kedy: 06. August , 2006, 15:32:08 »

dr.karpathorky napísal:
Citácia
Ja vzdy naladim najprv gitaru na ladicke a potom este jemne doladujem podla sluchu.

naladim na ladicke s flozoletmi na 12tom, tam ton tak nekmita, ako pri prazdnych strunach.
Zaznamenané
myso
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 634



« Odpoveď #17 kedy: 06. August , 2006, 15:39:59 »

martinlm napísal:
Citácia
metalhead napísal:
Citácia
:blink: mas zle naladene oktavy abo co?

Oktavy su predsa nieco ine. Naladim komplet gitaru podla ladicky, zahram znamy chvat
Kód:
-0-
-0-
-0-
-2-
-2-
-0-
A uz ten nie je celkom ok. Povedzme, ze chapem, preco je nedobre ladit cez ciste kvinty, ale preco toto s ladickou nefunguje celkom presne vysvetlit neviem. Snad len, ze ziadna gitara neladi na 100%.


finta temperovaneho ladenia je presne v tom, ze keby si ladil do akordu, tak ho mozes naladit uplne krasne do cistych intervalov , ale potom ti nebudu ine akordy ladit vobec. A preto sa nema pouzivat flazolet na sedmicke, lebo dava cistu kvintu, kdezto v temperovanom ladeni (gitara) je tato kvinta trosku nizsie, ako by bola v cistom. Treba sa preto naucit akceptovat urcite mierne \"rozladenia\", ktore su v temperovanom ladeni nevyhnutne.

Tu je to pekne vysvetlene:
 If you are one of those persons who is sensitive to pure intervals, here is what you are going to notice on an absolutely perfectly tuned guitar in equal temperament: Play an open E major chord. Listen to G# on the third string and you most likely will want to lower it very slightly. Don\'t do it. Ignore it. Enjoy the overall beauty and resonance of chord just as does the pianist.

That troublesome second string: Play an open position A major chord. Listen to the C# on the second string and you may want to lower it slightly. Play a first position C chord and listen to the E on the first string and fourth string at 2. These tones are slightly higher than your ear would like.

Now play an open position G chord. Listen to B on the second string. Yes, it would sound a little better if lowered ever so slightly. Why not try it? Slack off the second string a couple of vibrations and notice what beautiful G chord results. Now play the C chord and with that lowered second string, and you are going to dislike the rough C and E a lot more than before. Take the open B, second string back up to equal temperament so that it will be equally acceptable on all forms. Learn to expect and accept the slight sharpness of the major third in each chord (and oppositely, the flatness of the minor third in each minor chord). Train your ear to accept tempered intervals and you will be much happier with your guitar.
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2311



« Odpoveď #18 kedy: 06. August , 2006, 16:17:08 »

myso napísal:
Citácia
... A preto sa nema pouzivat flazolet na sedmicke....


Tych \"pruserov\" je na gitare podstatne viac, ako prir./temp. ladenie, takze toto je len zbytocne teoretizovanie nad problemom, ktory nie je, si myslim.
Zaznamenané
ff
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2387



« Odpoveď #19 kedy: 06. August , 2006, 17:16:44 »

www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Kytary-vs-intonace~02~listopad~2003 - pekný článok o tejto problematike.

Naposledy upravil martinlm, : 06.08.2006 o 18:20
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2311



« Odpoveď #20 kedy: 06. August , 2006, 18:42:14 »

Tak som pracne docital ten Muzikusovy clanok. Zaujimave citanie, v com-tom celkom poucne. Akurat som sa cely cas nemohol zbavit pocitu, ci pise chlapik o tom istom nastroji, na aky hram. Skratka akoby chlapik nebol gitarista, ale merac ladenia :). Najlepsie na tom celom bolo to, ze vsetky rozhovory s gitaristami na konci popreli obsah celeho clanku :). Najviac sa stotoznujem s Andrstovymi odpovedami.
Zaznamenané
Hosť
« Odpoveď #21 kedy: 06. August , 2006, 18:59:19 »

gitara sa neda dokonale naladit,pretoze to nie je digitalny nastroj. vzdy budu niekde najake odchylky.
Zaznamenané
midlo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 548



« Odpoveď #22 kedy: 06. August , 2006, 21:33:39 »

tu nejde o digitalitu, ale o konstrukciu a moznosti nastroja. Ani digitalny klavir neladi tak, ako by mal - pretoze by sa nedalo transponovat do lubovolnej toniny. Cele dnes pouzivane ladenie je kompromis, aby si nemusel preladovat cely nastroj ked ides hrat v inej tonine, a aby si mohol modulovat do lubovolnej toniny. To je zamer temperovaneho ladenia. Napriklad v slacikovych kvartetach alebo zboroch sa pouziva tzv. didimicke ladenie - tam neexistuju enharmonicke zameny. Napriklad #F je o chlp nizsie ako Gb.
Zaznamenané
myso
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 634



« Odpoveď #23 kedy: 06. August , 2006, 21:55:56 »

rastis napísal:
Citácia
myso napísal:
Citácia
... A preto sa nema pouzivat flazolet na sedmicke....


Tych \"pruserov\" je na gitare podstatne viac, ako prir./temp. ladenie, takze toto je len zbytocne teoretizovanie nad problemom, ktory nie je, si myslim.


udri aspon 3 take prusery :)... alebo aspon jeden
Zaznamenané
myso
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 634



« Odpoveď #24 kedy: 06. August , 2006, 22:00:25 »

midlo napísal:
Citácia
tu nejde o digitalitu, ale o konstrukciu a moznosti nastroja. Ani digitalny klavir neladi tak, ako by mal - pretoze by sa nedalo transponovat do lubovolnej toniny. Cele dnes pouzivane ladenie je kompromis, aby si nemusel preladovat cely nastroj ked ides hrat v inej tonine, a aby si mohol modulovat do lubovolnej toniny. To je zamer temperovaneho ladenia. Napriklad v slacikovych kvartetach alebo zboroch sa pouziva tzv. didimicke ladenie - tam neexistuju enharmonicke zameny. Napriklad #F je o chlp nizsie ako Gb.


presne... neexistuje idealne ladenie, ktoremu sa chceme priblizit. ladeni je x a je to vlastne cela veda ako rozkrajat  frekvencie v ramci oktavy. v zapadnej civilizacii sa skratka vyvinulo rovnomerne temperovane ladenie ako najlepsi kompromis. na vychode a v afrike sa veci maju podstatne inak
Zaznamenané
Hosť
« Odpoveď #25 kedy: 07. August , 2006, 00:01:24 »

neverim tomu,ze napriklad syntak alebo samohrajka neladi..ved to riadi nejaky procesor alebo co a je to matematicky vyratane.
Zaznamenané
midlo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 548



« Odpoveď #26 kedy: 07. August , 2006, 00:36:26 »

Vlado - preco ma to vobec neprekvapuje? Ja som čert..
Ale ladi, ibaze neladi presne :) lebo keby ladila presne, tak by si mohol hrat iba v jednej tonine a bol by ti procesor s presnymi mat. vypoctami na jednu vec..

\"Důsledné uplatnění čistých kladění by vedlo k nekonečně velkému počtu tónů v oktávě. Při použití omezeného počtu tónů se v systému ladění objeví „nečisté“ intervaly. Přesné frekvence jednotlivých tónů se v různých stupnicích v čistém ladění liší, (nota C v C-dur nemá stejnou frekvenci jako nota C v A-dur). Při modulaci do jiné tóniny proto znějí některé intervaly rozladěně. V čistých laděních není možná enharmonická záměna většiny tónů (cis není des). To působí potíže při konstrukci a ladění nástrojů s pevnými výškami tónů.\" - a preto sa vymyslelo temperovane ladenie, ktoreho podstatou je, ze vsetky intrvaly su rovnak rozladene, tj, su rovnomerne rozlozene v oktave, cize oktava sa rozdeli na 12 rovnakych poltonov.
Zaznamenané
Hosť
« Odpoveď #27 kedy: 07. August , 2006, 07:33:28 »

midlo - ja sa v tom az tak nevyznam,ale myslel som si,ze je to tak,ze ked to riadi procesor,ze je to presne. tak som sa asi mylil :)
Zaznamenané
midlo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 548



« Odpoveď #28 kedy: 07. August , 2006, 11:35:37 »

Vlado - v ramci temperovaneho ladenia to presne je, ale nie je to presne ladenie. Cize jedina presnost ktoru ti syntak ponuka je, ze vzdialenosti jeho intervalov sa nemaenia, ostavaju konstantne a netreba ich casom doladovat, ako v riadncyh nastrojoch.
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2311



« Odpoveď #29 kedy: 07. August , 2006, 12:10:41 »

myso napísal:
Citácia
rastis napísal:
Citácia
...
Tych \"pruserov\" je na gitare podstatne viac, ako prir./temp. ladenie, takze toto je len zbytocne teoretizovanie nad problemom, ktory nie je, si myslim.


udri aspon 3 take prusery :)... alebo aspon jeden


Cele gitara je jeden velky pruser. Uz len princip hry na gitaru je pruser, pretoe pritlacanim strun na prazce struny nadladujes. Riesi sa to kompenzaciou kobylky alebo kamenov v nej. Lenze tieto kamene zaroven riesia to, aby na 12-tom prazci bola oktava, cize ta kompenzacia je len velmi priblizna. Okrem toho struny su na roznych miestach hmatnika v roznych vyskach nad nim, co v malej miere sposobuje aj prehnutie krku...

Preto si myslim, ze debata typu:

myso napísal:
Citácia
len dodam, ze zakladny fakt, ktory z temperovaneho ladenia gitary vypliva je \"ZAKAZ\" pouzivania flazoletov na 7 prazci ako referencnych tonov. Dali by sa vyuzit jedine v cistom ladeni...


... je skorej teoretizovanie, ako nejaky v praxi zjavny problem.

Vychadzam zo svojich skusenosti. Gitaru ladim zasadne na flazolety:
nad 5-tym prazcom hrubsej struny E, A, D, H = nad 7-mym prazcom tensej struny A, D, G, E
nad 5-tym prazcom hrubej struny E = prazdna tenka struna E
nad 12-tym prazcom struny G = ton G na strune H
(+ este zopar dalsich flazoletovych pomocok existuje, ale tie by fungovali maximalne tak na laboratornej gitare :) )

Ak sa toto stretne a vsetko sedi (co vacsinou sedi len tak tak) a v 1-ej polohe je polton a nie viac, ani menej a  12-tej polohe je oktava, a vobec je vsetko \"ako ma byt\", tak mi vznikne gitara ladiaca vo vsetkych akordoch vo vsetkych polohach.

Ladim zasadne na full skreslenie. Flazolety hram v 2-zvukoch, aby som pocul zachvevy. Akordy kontrolujem tiez v plnom skresleni, lebo vtedy pocut najviac, ci zneju cisto bez zachvevov.
Zaznamenané
Strán: 1 [2] 3 4 ... 6 |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.092 sekund, 23 otázok.