Pitu
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 6373
guitarist
WWW
|
|
« Odpoveď #3 kedy: 14. Marec , 2005, 14:35:33 » |
|
Vôbec sa nedivím ani takému Rasťovi, že sa mu nechcelo zatiaž odpovedať, dal si Spago tak obšírnu otázku, že by musel niekto napísať článok na niekožko strán. V Muzikuse práve beží o gitarách Fender seriá. Vyberám prvých 6 žastí:
Fender Stratocaster - 50 let
\"Pohodlne tvarovaná elektrická španielka so zabudovaným tremolom\" hlásalo záhlavie ponukového listu, ktorým vzmáhajúca sa firma na výrobu zosilňovačov Fender oslovila roku 1954 svojich dealerov. Vtedajšia cena nového Stratocastra bola necelých 250 dolárov. Dnes by tá istá ekonomická gitara mohla stáť i stonásobok pôvodnej ceny. V čase, keď sa Stratocaster začal objavovať v rukách country hudobníkov, a o niečo neskôr aj u vychádzajúcich hviezd rock\'n\'rollu (Buddy Holly), žudia ani nechceli veriť, že to, čo vidia, je naozaj gitara. Tichý, skromný a pragmatický Leo Fender ale netúžil šokovať. Stratocaster vznikal ako ďalšie vývojové štádium svojho mladšieho brata Telecastra. (Leo sa nazdával, že po eliminovaní všetkých \"nedostatkov\" svojho solidbody prototypu sa jeho výroba ukončí a produkcia továrne sa sústredí už len na Stratocaster.) Dnes, po 50 rokoch, počas ktorých sa Stratocaster neprestal vyrábať v prakticky nezmenenej podobe, sa dá konštatovať, že táto \"elektrická španielka\" sa stala oficiálnym reprezentantom svojho druhu. Ak niekoho požiadate, aby nakreslil elektrickú gitaru, väčšinou z toho vyjde tvar Stratocastra. Táto gitara pôsobí tak jednoducho a logicky dokonalo, akoby bola potrebami hráčov a zákonitosťami vesmíru virtuálne definovaná ešte pred svojím skutočným vznikom a Leo Fender iba asistoval pri jej pôrode. O tom, že podža historických prameňov ku konečnej podobe Stratocastra občas pomohla aj náhoda a dobrá myšlienka sa ubrala vlastnou cestou aj napriek pôvodným zámerom jej tvorcov, prinesieme informácie v ďalšej časti tohto narodeninového miniseriálu.
50 rokov gitary Fender Statocaster (2.časť)
Ku konečnej podobe Stratocastra občas pomohla aj náhoda. Napríklad za svoj charakteristický prenikavý tón a frekvenčné posadenie vďačí pravdepodobne aj sluchovému postihnutiu Lea Fendra. Leo bol už v svojom strednom veku mierne nedoslýchavý a ako je známe, sluch sa stráca postupne od vyšších frekvencií. Sterling Ball, dnešný prezident spoločnosti Ernie Ball/Music Man, spomína ako ho jeho starý otec, Leov partner Tom Walker, prizval na skúšku novej basgitary: \"To, čo Leovi znelo mäkko ako maslo, bolo pre ostatných prítomných priostré. Presvedčiť ho, aby ubral na výškach, bol vždy ťažko vybojovaný zápas. Jeho problémy so sluchom sa prejavili na spôsobe, akým sa svet naučil počúvať gitary Fender. Rád si pozýval žudí do svojej vývojárskej dielne, prikladal skrutkovač na kobylku gitary, plastickú rukoväť na vaše ucho a nechával vás počúvať ako struna zvoní. Čím viac vibrácií, tým lepšie.\" Zdravý princíp, na ktorom bol Stratocaster postavený, umožnil, aby sa dobrá myšlienka ubrala vlastnou cestou aj napriek pôvodným zámerom tvorcu. O 70. rokoch sa traduje, že k vývoju tejto gitary neprispeli ničím dobrým. Jednou z mála výnimiek je azda len päťpolohový prepínač snímačov, ktorý obohatil pôvodne trojpolohové zvukové spektrum o dve charakteristické medzipolohy. Paradoxné je, že tento čarovný zvuk, ktorý by sa dnes mohol javiť ako jeden z hlavných dôvodov, prečo medzi dva snímače Telecastra pribudol na Strate ešte tretí, sa Leovi nikdy nepáčil. Možno pre svoj zvukovo jemnejší charakter, ktorý viac než na priebojnosti stavia na farbe.
50 rokov gitary Fender Stratocaster, 3.časť
V tejto a ďalších častiach sa budeme venovať stručnému prehžadu jednotlivých vývojových etáp Stratocastra.
Strat I: (1954-1959) Pre toto obdobie bol typickým znakom javorový krk z jedného kusu dreva (svetlý hmatník s čiernymi bodkami) a s prístupom k tiahlu od hlavy s ladiacimi mechanikami. Profily krku a jeho rádiusy boli pomerne premenlivé. Z pôvodného širokého zaobleného profilu, používaného v roku 1954, sa v období 55/57 prešlo na ostrejší \"V\" profil. Neskôr sa stabilizovalo niekožko najpoužívanejších variantov známych ako \"C\", \"D\" a \"U\". Jaseňové telá boli roku 1956 nahradené jelšovými. Pôvodný dvojfarebný sunburst (žltá/hnedo-čierna) oživila roku 1958 aj tretia, červená farba. Charakteristický jednovrstvový pickguard bol k telu upevnený ôsmimi skrutkami.
Strat II: \"\"PreCBS\"\" éra (1959-1965) Prvé palisandrové hmatníky sa objavili na gitarách Jazzmaster roku 1958. O rok neskôr sa začali vyskytovať aj na Stratocastroch, čím sa ich ostrý zvuk mierne zjemnil a zagužatel. Pôvodne sa na zarovnaný javorový základ krku aplikovala pomerne hrubá palisandrová doska, tzv. \"slab board\", ktorej masívne rozmery boli pozmenené roku 1962. Odvtedy mali krky Stratocastrov tenší, palisandrový hmatník, zaoblený tak, aby kopíroval rádius krku a zachoval si rovnakú hrúbku deliacu struny od javorového základu. (V máji 1967 si zákazníci mohli objednať aj dvojdielny krk zložený z javorového základu a javorového hmatníka.) Začal sa uplatňovať 12\" rádius hmatníkov, ktorý bol podstatne plochejší než 7 1/4\" alebo 9 1/2\". Používali sa však všetky tri. Pozmenil sa i pickguard. Pôvodný jednoduchý nahradil trojvrstvový s jedenástimi skrutkami. Mierne zelenkavá farba bola spôsobená nestabilnými vlastnosťami materiálu a miernym presvitaním strednej vrstvy. Telá sa zhotovovali väčšinou z jelše, ale pre \"blonde\" povrchové úpravy sa používali tiež jaseňové drevá. Výrazným predelom vo vývoji nástrojov Fender bol predaj firmy, o ktorom sa začalo jednať už roku 1964. Do vlastníctva spoločnosti CBS prešli výrobne a produkcia nástrojov 5. januára 1965.
50 rokov gitary Fender Stratocaster, 4.časť
5. januára 1965 prešli výrobne a produkcia nástrojov do vlastníctva spoločnosti CBS. Prečo sa tak stalo? Samotný Leo Fender sa na to pozerá z viacerých uhlov. V jednom z rozhovorov uvádza, že jeho podnik sa rozrástol nad mieru, ktorá bola pre neho únosná. \"Večer čo večer sme museli s Georgom (Fullertonom) zamykať až príliš veža dverí.\" Na inom mieste to doplňuje: \"Bol som chorý. Na prázdninách v Yellowstone roku 1955 som chytil streptokokovú infekciu. Mával som horúčky a držalo ma to až do roku 1967. V období 63/64 som už ani nerátal, že to prežijem. Chcel som si usporiadať svoje záležitosti. Nebyť tej choroby, pravdepodobne by som svoju firmu nikdy nepredal.\" Dôsledky Leovej neprítomnosti neboli pre gitary Fender vežmi priaznivé, pretože predaj firmy sa na nich odzrkadlil postupným poklesom kvality.
Strat III: Prvá verzia pod CBS, (1969-1971) Symbolom invázie CBS sa stalo vežké písmeno F (neck plate, mechaniky). Ďalšími pravidelnými alebo príležitostnými znakmi boli: perleťové značky na hmatníku, pickguardy s bielym vinylovým povrchom, \"maple cap\" krky so separátnym javorovým hmatníkom a tiahlom inštalovaným spredu, od r. 1968 čierne logo, v období 65-67 boli výnimočne niektoré krky Stratov vybavené bindingom, ladiace kžúče Kluson nahradili r. 1967 mechaniky Fender, ergonomické skosenie na zadnej hornej hrane tela bolo plytkejšie a jeho tvar menej konzistentný, upúšťalo sa od pozláteného hardvéru, rozmery krkov variovaly v každom smere a začali sa medzi nimi objavovať aj obzvlášť hlboké a zaoblené.
Strat IV: Dekáda CBS, 1971-1981 V sedemdesiatych rokoch sa na Stratocastre vrátil pôvodný krk z jedného kusu javora, ale s typickou rozšírenou hlavou s dvomi párovými úchytkami strún a vyčnievajúcim tiahlom. K ďalším znakom patrilo trojskrutkové uchytenie krku, možnosť nastavenia jeho sklonu. \"Vylepšenia\" ekonomického charakteru sa dotkli aj mechaniky tremola a kobylkových kameňov.
50 rokov gitary Fender Stratocaster 5.časť
Strat V: \"\"de-CBS\"\" éra 81-85 Roku 1981 sa novým prezidentom exekutívy stal William \"Bill\" Schultz. Predzvesťou želaného návratu k pôvodnej kvalite bol model The Strat z roku 1980, na ktorom sa opäť sa objavili prvky, ako malá hlava a krk so štyrmi skrutkami. Billovi však bolo jasné, že na to, aby si stratocaster získal rešpekt, je potrebné priniesť viac než len kozmetické zmeny. Za týmto účelom si na pomoc prizval svojho bývalého kolegu z Yamahy, skúseného staviteža a muzikanta v jednej osobe - Dan Smith bol vo firme Fender hlavným dizajnérom ďalších 20 rokov. Jeho prvým príspevkom bol \"pretvorený\" The Strat z roku 1981, ktorý sa síce ešte nezbavil všetkých zdedených neduhov, ale definitívne ohlásil tzv. de-CBS éru. V druhej polovici 70. rokov sa množstvo lacnejších kópií stratocastrov a iných gitár Fender vyrábalo v Japonsku. Ich kvalita sa neraz viac než úspešne vyrovnala vtedajším americkým originálom. Bill Schultz sa rozhodol vyriešiť situáciu založením regulárnej japonskej pobočky firmy Fender Japan Co., Ltd. (1982). Začiatkom 80. rokov opätovne začal vzrastať záujem o stratocaster, za čo sa firma Fender v mnohom môže poďakovať hráčom, ako Eric Clapton, Mark Knopfler či The Edge. Druhým výrazným faktorom, ktorý mal korene v 70. rokov, bol nárast záujmu o vintage nástroje. Roku 1982 sa objavili aj prvé reissue modely stratocastrov 1957 a 1962. Rok 1983 bol naopak v znamení hi-tech modelu Stratocastra Elite s aktívnou elektronikou. Do tohto obdobia siahajú i začiatky divízie Squier. Vykúpenie 1985 Roku 1984 sa spoločnosť CBS rozhodla predať značku Fender. Tú roku 1985 odkúpil manažment na čele s Billom Schultzom a stratocastre opätovne našli svoje pôvodné ťažisko. Nezaobišlo sa to ani bez trhom vynútených metalových tápaní, ale od roku 1986 je k dispozícii model American Standard Strat ako optimalizovaná križovatka minulosti s prítomnosťou, značkovej kvality a relatívnej cenovej dostupnosti.
50 rokov gitary Fender Stratocaster 6. časť
1986-1995 Päťdesiatročná púť gitary Fender Stratocaster viedla nejednou slepou uličkou, ale bola to práve silná tradícia a kvalitne zapustené korene, ktoré jej nakoniec vždy pomohli vybalansovať rôzne dobové tlaky a vybočenia. American Standard sa ujal vďaka nenápadným funkčným vylepšeniam ako jednoduché tremolo ukotvené na dvoch skrutkách, masívne kobylkové kamene z akusticky kvalitného materiálu, reverzne vinutý stredný snímač, 9 1/2\"\" rádius, ale aj vďaka neporušenému dizajnu a návratu k pôvodným detailom ako malá hlava či štvorskrutkové uchytenie krku. V osemdesiatych rokoch však bola v plnom prúde \"miš-maš\" mánia domáceho modifikovania stratocastrov. Na silný humbucker pri kobylke a tremolo Floyd Rose doplatilo okrem CBS nástrojov aj zopár vintage stratocastrov, hlavne však firma Fender, ktorá sa napokon rozhodla radikálne reagovať na vzniknutú spoločenskú objednávku. Contemporary Strat importovaný z Japonska uviedol Fender roku 1985 a o tri roky na to vrhol na trh aj shrederský H.M. Strat s dvojoktávovým hmatníkom, s baswoodovým telom bez pickguardu, snímačmi HSS/HSH a uzamykatežným tremolom Kahler. Každá epocha má právo na svoje pomníky, ale z dnešného pohžadu sa zdá, že väčšiu poéziu si uchovali skôr pôvodné, podomácky modifikované modely než na mieru šité hranaté čudá. Retro modely s humbuckerom implantovaným do tradičnej stratocastrovej formy sú v ponuke firmy aj dodnes, hoci v súčasnosti už vonkajšia forma snímačov nie je podstatná (HB vežkosti SC). V ôsmej dekáde však reagovali hráči na svoje potreby, prirodzene a bez zbytočného rešpektu k ikonám. Ich \"barbarstvo\" sa v konečnom dôsledku ukázalo ako kreatívne. Spoločnosť Fender sa poučila aj v tom, že sa oplatí vychádzať v ústrety požiadavkám zákazníkov a tak roku 1987 vznikol Custom Shop. Sériovú produkciu obohatili tiež nové modely stratocastrov série Artist (Eric Clapton, Malmsteen, Jef Beck, Robert Cray...).
Naposledy upravil martinlm, : 01.07.2006 o 13:35
|