Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: Nové smerovanie portálu  - podpora a propagácia aktivít členov fóra !!
28. Apríl , 2024, 21:09:39
Strán: 1 2 [Všetko] |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: Ako efektovať bicie  (Prečítané 8400 krát)
0 užívateľov a 1 Hosť prehliada túto tému.
Altostratus
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2211


Ääliö, älä lyö! Ööliä läikkyy!!


WWW
« kedy: 03. Február , 2007, 16:56:03 »

Zdá sa mi, že toto sa tu ešte nepreberalo.
Nejako sa neviem dopracovať ku uspokojivému zvuku bicích. S FL Studiom som mal šťastie, že tam boli na efektoch také presety, ktoré mi sadli. Na Cubase treba všetko nastavovať manuálne. (Používam plugin NI Battery a sample od Natural Studios, už tu Rastis ten link pár razy dával).
Moja virtuálna "zostava": 1xKopák, 1xRytmičák, 2xTomTom, 1xFloorTom
                          1xHiHat, 1x Ride, 2xCrash, 1xSplash, 1xChina

Ako to robíte vy? Na koľko stôp? Aké efekty a v akom poradí?
Ja dávam na úvod nejaký EQ, za to kompresor a na záver reverb.

EQ:
Aké im nastavujete parametre? Ako vyzerajú jednotlivé ekvalizéry na vašich bicích? Ktoré pásma tlmíte a ktoré vyťahujete? Kde máte peaky?

Kompresor:
Aký dávate jednotlivým škopkom attack, release, threshold, ratio??? A čo ja viem, čo ešte? Ako jednotlivé parametre ovplyvňujú zvuk bubna?

Reverb:
Ako docieliť, aby bicie zneli "do xichtu", alebo naopak ako v 80tych rockoch - štadiónový rock?

Stereo:
Máte radi, keď sú bicie rozhodené tak, akoby ste za nimi sedeli, alebo naopak, ako by ste pred nimi stáli?
Zaznamenané

rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2303



« Odpoveď #1 kedy: 03. Február , 2007, 17:43:14 »

EQ - neexistuje univerzalna odpoved. Zalezi, ako si odsnimal sadu a co to boli za skobky, respektive co mas za sample. A zalezi od zvysku mixu - v niektorych aranzma moze tak isto efektovana ta ista sada zniet dobre a v inych aranzma uplne zle. Pokial pouzivas sample, tak miesto zasadnych zmien pomocou EQ je niekedy lepsie najst rovno dobry sampel. Pri samploch je inak zaujimava technika vrstvenia. Niektori producenti na to nedaju dopustit. V principe ide o to, ze niektory sampel ma dobry attack, ale hnusny farbu. Iny sampel ma dobry tlak a farbu, ale nahovno attack a este dalsi sampel ma dobre doznievanie. Tak si jednoducho z tychto samplov v multitracku spravis zvuk pre vlastnu potrebu - z kazdeho samplu zoberies len to potrebne. Ludia, co takto pracuju tvrdia, ze ani netreba mat kopec GB samplov, iba par z kazdeho skobku a vrstvenim si vzdy spravia, co je treba.

Kompresor - zase neexistuje univerzalna odpoved. Za zive bicie mozem povedat, ze komprimujem vsetko samostatne (snare, kopak, tomy). Samostatne v grupe komprimujem vsetky plechy a samostatne v grupe komprimujem vacsinou kopak s basou. A nakoniec komprimujem celu sadu dokopy. Pri samplovych bicich je to trochu jednoduchsie. Vacsinou jednotlive skobky komprimovat moc netreba, skorej celu sadu, pripadne tu basu s kopakom. Ale zase - co situacia, to iny postup, co clovek, to iny nazor. Relaese / attack podla tempa a typu signalu, threshold / ratio tak, aby zaberalo :)

Reverb - reverbujem spravidla snare. Reverb na snare robi vacsinou dojem pre celu sadu. Vela robi paramater early reflection - to robi prave najvacsi pocit z priestoru po dlzke doznievania. Reverbujem aj kopak samostatne - co najhustejsi kratucky mono (niekedy aj stero) reverb na vytvorenie dojmu vacsej hutnosti. Celu sadu nereverbujem, lebo reverbujem nakoniec celu nahravku pre pocit kompaktnosti (nech si nehra vsetko vo svojej samostatnej izbicke).

Panorama aka sa Ti paci. Medzi zvukarmi je hajtka nalavo vs. hajtka napravo nekonecna hadka :)
Zaznamenané
Altostratus
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2211


Ääliö, älä lyö! Ööliä läikkyy!!


WWW
« Odpoveď #2 kedy: 03. Február , 2007, 18:36:15 »

To znamená, že ak to zjednoduším pre potreby amatérskeho domáceho nahrávania:

EQ je takmer zbytočný - jemné nuansy nevyniknú a na zásadné zmeny je lepšie zohnať iný sampel.

Kompresor - Stačí jedno nastavenie na celú sadu?

Reverb - Stačí nareverbovať kopák a rytmičák (Ak počítam s použitím master reverbu na celú nahrávku)?
               Reverbujú sa aj činely? Alebo aj na tie stačí master rev.?
Zaznamenané

opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #3 kedy: 07. Február , 2007, 16:05:38 »

no, ja keď som začínal robiť MIDI bicie, tak som si "dobre" pripravil všetky midi stopy a nahral som potom celé bicie do jednej stero stopy. ALe keď tam dáš na to celé rverb, ja to haluz, pretože ako hovorí rastis, kopák veľmi reverb neznesie, lebo sa to potom celé zlieva do jednej masy a ešte k tomu hi-hatka, to je celkom haluz. Takže najnovšie nahrávam každý buben do jednej stereo stopy a mixujem to v CoolEdite. Ekvalizér je podľa mňa viac menej nutný...niekedy ho nepoužijem vôbec, ak sú bicie čitateľné, a inokedy ho použijem vyložene podľa sluchu, nemám na to nejaké ustálené postupy. Takisto mám veľkú databázu bicích, takže do každej skladby si vyberiem taký beben, aký sa mi tam pozdáva, nemám žiadne hotové sady. Kompresor nepoužívam vôbec, lebo sa snažím o vystihnutie dynamiky hry, ale na to treba samle s velocity vrstvami a potom je výsledok oveľa lepší, ako keď na tichý úder a silný úder rytmičáku použiješ len jeden sampel (forte) Tak isto hi-hat bez velocity vrstiev je o ničom. Pri činelách môže byť, ale záleží na tom , akú hudbu vlastne produkuješ: ak je to nejaký power metal, tak v pohode, ale ak je to nejaký jazz alebo rock 60.-70.roky, potom to chce premakanejšie bicie. Kompresor nepoužívam aj preto, lebo pokiaľ si v piano roll nakreslíš všetky velocity na rovnakej úrovni napr. pri kopáku, tak vlastne nemusíš nič "kompresovať", všetky údery budú rovnaké...
Čo sa týka reverbu, tak si vyberám z presetov TC Nativ, mne sa moc nechce hrať s efektami, nemám na to čas, a zasa záleží od žánru. Keď si vypočuješ moju "Let na Venušu II." tak tam som použil dosť výrazný reverb, inak dávam menší...
Zaznamenané
opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #4 kedy: 07. Február , 2007, 16:08:07 »

aha, ešte toto:
panoráma. Používal som najpr tak ako sedíš za bicími, potom som prešiel k postoju poslucháča. Tak sa asi panorámuje obvykle...ALe počul som rôzne nahrávky, úplne rozhádzané (pritom profi muzika)...Je to asi vec vkusu.
Zaznamenané
Jimi Cimbala
miestny štamgast
******
Príspevkov: 1705



« Odpoveď #5 kedy: 07. Február , 2007, 16:10:37 »

aha, ešte toto:
panoráma. Používal som najpr tak ako sedíš za bicími, potom som prešiel k postoju poslucháča. Tak sa asi panorámuje obvykle...ALe počul som rôzne nahrávky, úplne rozhádzané (pritom profi muzika)...Je to asi vec vkusu.

Ja robim panoramu HH vpravo RIDE vlavo.Inymi slovami z pohladu posluchaca-akoby hral bubenik pred tebou.
Zaznamenané

opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #6 kedy: 07. Február , 2007, 16:11:14 »

a ešte: Attack nechávam "na plno" (teda 0), release tiež (teda zaznie celý sampel). Nerobím s tým žiadne kúzla. Keď používaš multisample, tak je to prirodzené u bicích. Nemám rád vyrobené nejaké zvláštne zvuky bicích, vzhľadom na hudbu, ktorú produkujem.
Zaznamenané
opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #7 kedy: 07. Február , 2007, 16:11:57 »

Cimbala
ano, aj ja
Zaznamenané
Altostratus
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2211


Ääliö, älä lyö! Ööliä läikkyy!!


WWW
« Odpoveď #8 kedy: 07. Február , 2007, 16:31:40 »

Mne to zas lezie na nervy, radšej mám, keď to je rozhodené tak, akoby som za tými bicími sedel. (Hoci na ne nehrám)
Ale to tu je podružná otázka, viac ma zaujímalo to efektovanie...že ktoré parametre zhruba zvýrazniť, keď chcem 80's sound a ktoré zvýrazniť, keď chcem moderný sound...vo FL Studiu sú na to presety, ale v Cubase sa to nastavuje manuálne a v tom až taký zdatný niesom.

Opossum...kompresor urobí aj so samplami sakramentsky veľa. Šikovne nastavený EQ a kompresor dokáže aj čajovým samplom dať zdatné gule.
Zaznamenané

opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #9 kedy: 07. Február , 2007, 17:02:58 »

Alto
nuž ja ti verím, len ja som taký staromódny a kompresory používam dosť málo...
s tými reverbami ti neporadím, ja sa natoľko s nimi nehrám, možno rastis bude vedieť...
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2303



« Odpoveď #10 kedy: 07. Február , 2007, 20:32:09 »

aha, ešte toto:
panoráma. Používal som najpr tak ako sedíš za bicími, potom som prešiel k postoju poslucháča. Tak sa asi panorámuje obvykle...ALe počul som rôzne nahrávky, úplne rozhádzané (pritom profi muzika)...Je to asi vec vkusu.

Ja robim panoramu HH vpravo RIDE vlavo.Inymi slovami z pohladu posluchaca-akoby hral bubenik pred tebou.

My mame lavaka bubenika, takze som z toho vzdy trochu zmateny, ze "ako to ma byt" :). Skratka podla vkusu, ale ked sa tak nad tym zamyslam, tak mam pocit vacsej prirodzenosti, ked ida HH zprava.
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2303



« Odpoveď #11 kedy: 07. Február , 2007, 21:12:33 »

No s tym 80th, 90th zvukom - tak to je prave o tom reverbovani predovsetkym. Pokial sa budeme bavit o kvazi rockovych bicich, tak podla mna typicke pre 60-te roky je hlavne divna kvalita, zaznam na pas este nebol na uplne najlepsej urovni, takze tieto nahravky maju divne vysky, co pocut na cineloch a hajtkach. Caste su experimenty typu kopak 100% vpravo, snare 100% vlavo :).

V 70-tych rokoch isla kvalita zaznamu prudko hore. Vtedajsie bicie su vacsinou perfektne sejmute a lokalizovane, s dobrou realistickou farbou, aj ked obcas mierne do "krabicova", prirodzenou dynamikou, ale velmi suche, bez reverbov.

V 80-tych prisla era "bombastickych" bicich, prehalenych, hlavne rytmicaky jak z dalekej telocvicne. Pre prvu polovicu je celkom charakteristicky gejtovany reverb na rytmickaku - uder na rytmicak, obrovsky hutny hlasny reverb a rychlo useknuty gejtom.

V 90-tych rokoch sa bicie oproti 80-tym trochu zase "zprirodzenili", neskorej a dnes je moderne mixovat bicie co najviac "do ksichtu" - bicie zneju mohutne, pomerne prirodzene, s hutnym spodkom a lesklymi vyskami, kompresorom natlacene tak, akoby chceli vyliezt z bedni. Dnes sa rytmicaky reverbuju vacsinou dost nablizko - to je ten parameter early reflection, ktory robi takyto pocit z priestoru.
Zaznamenané
Altostratus
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2211


Ääliö, älä lyö! Ööliä läikkyy!!


WWW
« Odpoveď #12 kedy: 07. Február , 2007, 22:19:01 »

Pri gitarách je dosť dôležité, v akom poradí sa efekty spájajú. Napr. je blbosť dávať kvákadlo za skreslenie, lepšie znie, keď je na začiatku cesty a pod.

Platí to aj pri bicích? Je rozdiel, či do cesty najprv zaradím EQ, potom kompresor a potom reverb, alebo to poradie prehodím? Do akej miery to platí pri virutálnych bicích v PC?
Zaznamenané

kmotor corleone
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 533


Tiez znamy ako don corleone.


« Odpoveď #13 kedy: 07. Február , 2007, 23:01:03 »

Taká finta- skús na kopák a snare dať kompresor s veľkým gainom a nejakú gitarovú distortion vyhulenú na maximum. Budeš mať bície ako Nirvana na Nevermind. Aspoň v FL 5 to tak funguje.
Zaznamenané

RED DEBILS
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2303



« Odpoveď #14 kedy: 07. Február , 2007, 23:23:53 »

Pri gitarách je dosť dôležité, v akom poradí sa efekty spájajú. Napr. je blbosť dávať kvákadlo za skreslenie, lepšie znie, keď je na začiatku cesty a pod.

Platí to aj pri bicích? Je rozdiel, či do cesty najprv zaradím EQ, potom kompresor a potom reverb, alebo to poradie prehodím? Do akej miery to platí pri virutálnych bicích v PC?

Je to rozdiel. Ak pouzijes na dajme tomu kopak najprv kompresor a potom EQ, nastane nieco take, ze kopakom zrovnas trochu dynamiku, pripadne ho trochu rozpumpujes a potom tomu spravis nejaku farbu. V pripade, ze najprv pouzijes EQ, tak s nim pomenis okrem farby aj hlasitost a tym potrebujes na kompresore veci ponastavovat trochu inac, ako keby si tam ten EQ nemal. Ale v zasade aj ked v oboch pripadoch nastavis kompresor inac, vysledok bude asi identicky, teda pokial sa bavime o klasickom kompresore, nie multibande.

Ine je, ked to cele reverbujes. Skomprimovanemu bubnu spravis kompresiu a farbu, a to nareverbujes. Ale predstav si, ze pouzijes reverb, a to ides potom komprimovat. Kompresor Ti zrovna dynamiku uderu bubnu, aj jeho dozvuku, cim sa jednak do istej miery zmeni pomer medzi nimi, aj charakter toho dozvuku.

V zasade plati, ze reverbuje sa az vysledny upraveny signal, a to plati +/- pri vsetkom. Ale niekedy prave pri tych bicich moze byt na osoh aj ine poradie. Mam napriklad skusenost, ze reverboval som snare a nevedel som si rady. Nech som pouzil akykolvek reverb, ci akekolvek nastavenie, bud to bolo suche, alebo zrazu prehallene. Tak som prehodil reverb s kompresorom, a hla - vysledok bol hned na svete. Skratka experimentovaniu sa medze nekladu a pravidla su neni povinne dogmy.

Co sa tyka kompresoru, ja by som komprimoval vsetko, aj umele bicie. Ked nie jednotlive skobky, tak aspon celu sadu. Dobry kompresor sice nepocut, ale doda drive  Som frajer.
Zaznamenané
opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #15 kedy: 08. Február , 2007, 08:40:46 »

Alto - totok som písal doma, tagže je to uš trochu mimo kontekst, ale aj tak:

Ono ako napísal rastis, tu sa nedá nejako schematicky radiť. Najdôležitejšia je spojnica ucho-mozgovňa-klávesnica...a vlastne každý muzikant sa snaží zrealizovať svoju predstavu. Ak sa pýtaš na také, že ako dosiahnuť napr. zvuk 60.rokov, tak ti poviem, že neviem. Veľa asi robí ekvalizácia, nájsť tie správne frekvencie. Teoreticky sa to dá riešiť tak, že budeš nahrávať na autentických nástrojoch z tej doby, čo je ale pre amatérov nedostupné a aj tak si myslím, že výsledok môže byť značne odlišný. Ale toto si určite nechcel počuť. Ja som sám často prekvapený výsledkom, keď niečo stvorím, tak si poviem - kua, toto znie ako starí dženesisi, ale vôbec neviem exaktne určiť, prečo to tak vlastne je, lebo ten celý reťazec je príliš zložitý. Čo sa týka reverbov samotných, tak som raz skúsil v SoundForge Acoustic Mirror, čo je vlastne reverb založený na impulzovej nahrávke v konkrétnom ambiente, a z toho sa "odvodí" reverb pre daný nástroj. Ale zdá sa mi, že je to viac použiteľné pre ozvučenie videa ruchmi, ako na hudbu. Preto používam TC Native, ten sa mi zdá uchu lahodiaci, neprodukuje žiadne príšerné artefakty ako v telocvični alebo v kúpelni.
Čo sa týka tých "historických" nahrávok, tak sa v minulosti používali dosť výrazné reverby (asi spring reverb, neviem) - napríklad Gombitová má na starších albumoch dosť výrazný reverb na speve.

Kopmpresory - ja som už napísal, že ich používam menej ako viac. Napríklad som na toto čítal názory v Muzikuse a boli veľmi rozdielne, napr. basgitara - jedni ju kompresujú a iní zas nie. Bol tam názor, že ani za nič, aby sa zachovala dynamika. Ja sa prikláňam k tomu, že radšej nie, ak hráč dokáže zahrať pomerne vyrovnane celú stopu, a sú samozrejme skladby, kde sa hrá viac citlivo a s dynamikou, takže tam vôbec nie. Takže je to všetko veľmi individuálne...
Rozdiel je samozrejme medzi živou nahrávkou a MIDI. Ja by som sa pri MIDI bez toho kompresora zaobišiel, pretože ako som napísal, veľa sa dá spraviť v samotnom MIDI a potom v audio už nemusíš nič upravovať. Aj keď samozrejme to čo som popísal (zarovnanie velocity) nie je úplne to isté, ako kompresor, lebo kompresor ti zmenší dynamiku, teda rozdiel medzi najväčšou a najmenšou amplitúdou sampla. Na basgitare tak dosiahneš vlastne "dlhší" (silnejší) sustain, ak sa to tak dá nazvať, čiže basa bude znieť akoby silnejšie (tučnejšie), ale toto sa dá vlastne upraviť v samotnom MIDI, keď si v sampleri upravíš obálku ADSR, čo sa bežne robí u basy alebo piána, pokiaľ nepoužívaš celé sample, ale v release fáze máš už len zaslučkovanú časť (čím šetríš miesto na disku - ale to už nie je dnes žiadny problém), ale vlastne tá obálka je dobrá vec, lebo si ušiješ ten nástroj "na mieru"...Ja sa snažím urobiť teda čo najviac v MIDI, lebo som na to zvyknutý, s audiom sa nehrám toľko, lebo nemám dosť skúseností, takže si sám nevyrábam kompresie, ale používam presety, napr. soft knee, žiadne tvrdé brutálne kompresory, lebo to potom strašne poznať - nahrávka doslova nerirodzene dýcha...

Aha, a ešte prečo napr. nepoužívam kompresor pri masteringu, len na jednotlivých stopách: lebo potom sa síce zosilnia tiché pasáže, zdá sa, že celá nahrávka je čitateľnejšia, ale je to podľa mňa len taká ilúzia, lebo sa tam stratí veľa dynamiky a vždy činely znejú akosi z diaľky, sú veľmi slabé, lebo ony sú prirodzene špičkami a keď tam ešte jebbneš kompresor, tak sa stratí ten attack na začiatku, lebo ho už nemôžeš vyhnať nad nulu  a počuješ z nich vlastne len ten sustain a release, už len ten sykot, lebo tie oproti atacku zosilneli. Toto som si všimol napr. na nahrávkach Elánu a mne to dosť vadí, ja mám rád, keď činely počuť celé zretelne, lebo veď aj keby sa nahrávali v reále každý škopek na samostatný mikrofón, tak ich máš k dispozícii zretelné a môžeš ich dokonale editovať, teda ich "vypichnúť" - ale pri tej kompresii z nich vyleze podľa mňa taký paškvil, že aš! Ja tvrdím, že silná kompresia je pre nahluchlých, ktorí sa nenaučili vnímať a počúvať hudbu, ale to je dnes dosť všeobecný jav, vzhľadom na to, aká hudba sa dnes hrá a aké ekvalizačné presety sa dávajú do prehrávačov a podobne.
Samozrejme mi tu bude niekto oponovať, ale je to zase len vec vkusu a toho, čo tam chcem počuť, a podľa toho potom hľadám cestu, technológie a metódy...
Keď mám porovnať, aký mastering sa mi páči, tak napríklad Chinaski - tam sa mi zdá, že snáď ani nie je použitá žiadna kompresia, ba ani maximizer, iba normalizácia (čo sa dnes prakticky už nepoužíva), ale môžem sa mýliť, nemám o tom žiadne info.
Takže konečný záver je asi: skúšať a skúšať a nevzdávať sa!
Tak čil nevjem, či som ťa nedomotal vyše, jak som stel.
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2303



« Odpoveď #16 kedy: 08. Február , 2007, 10:32:52 »

opossum - nebol by som to ja, aby som neoponoval :).

Samozrejme ze bez kompresie to nejde. Komprimuje sa vzdy, vsetko a vsade uz od existenicie kompresorov a to by som Ti hned nasiel v ggogle, kedy to bolo :). Komprimovany je aj ten Chinaski, aj stopy, aj mastering aj maximalizacia. Bez toho by sa to toiz nedalo vysielat v FM radiach.

Komprimacia je uprava dynamiky, ale nie odstranenie dynamiky a nie zrovnanie vsetkeho na -0,2dB.

Vsetlky negataivne vlastnosti komprimacie co si vymenoval su iba neznalost prace s kompresorom a jeho nastavenia.

Cital som vynikajuci clanok o mixazi, kde je to krasne obrazne vysvetlene. Chlapik robi reggae, dub a podobne fuzie s elektronikou. Je z Ceska a robi pre mna vynikajuci zvuk:

http://www.electrozone.cz/viewtopic.php?p=57128
Zaznamenané
opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #17 kedy: 08. Február , 2007, 13:00:04 »

rastis
ale veď v pohode  :)Ja som nehovoril, že ich nepoužívam, ibaže menej a také nenápadné...
a to odstránenie dynamiky som spájal s brutálnymi kompresormi. Videl som už nahrávky, kde celá skladba vyletí hore na červenú a tam sa drží päť minút. Hovoríme zas o "miere", nie či použiť alebo nie.
Ostatne, padne tu viac rôznych názorov a to je dobre. Preto som spomenul aj ten Muzikus. Ja sa nehádam, že napr. v 80% sa to tak robí, lebo na to ozaj nemám skúsenosti, ale tiež sú ľudia, ktorí majú zas podobný názor (vkus) ako ja a každý si z toho vyberie, čo potrebuje. Preto takéto debaty považujem za prínosné, samozrejme treba aj veľa počítať v iných médiách...učíme sa stále. Je celkom možné, že keby si dostal do rúk moje zdrojové stopy, tak z nich vyrobíš zázraky, jednoducho im pomôžeš tými fintami...
Zaznamenané
Strán: 1 2 [Všetko] |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.164 sekund, 22 otázok.