Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: Zaregistroval si sa, ale ten prekliaty mail nechodí a stále nechodí?

Skontroluj si SPAM.

(fakt, robíme, čo sa dá, ale gmail.com si nedá povedať)
28. Apríl , 2024, 23:50:31
Strán: 1 [2]  Všetko |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: Ako efektovať bicie  (Prečítané 8402 krát)
0 užívateľov a 1 Hosť prehliada túto tému.
opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #15 kedy: 08. Február , 2007, 08:40:46 »

Alto - totok som písal doma, tagže je to uš trochu mimo kontekst, ale aj tak:

Ono ako napísal rastis, tu sa nedá nejako schematicky radiť. Najdôležitejšia je spojnica ucho-mozgovňa-klávesnica...a vlastne každý muzikant sa snaží zrealizovať svoju predstavu. Ak sa pýtaš na také, že ako dosiahnuť napr. zvuk 60.rokov, tak ti poviem, že neviem. Veľa asi robí ekvalizácia, nájsť tie správne frekvencie. Teoreticky sa to dá riešiť tak, že budeš nahrávať na autentických nástrojoch z tej doby, čo je ale pre amatérov nedostupné a aj tak si myslím, že výsledok môže byť značne odlišný. Ale toto si určite nechcel počuť. Ja som sám často prekvapený výsledkom, keď niečo stvorím, tak si poviem - kua, toto znie ako starí dženesisi, ale vôbec neviem exaktne určiť, prečo to tak vlastne je, lebo ten celý reťazec je príliš zložitý. Čo sa týka reverbov samotných, tak som raz skúsil v SoundForge Acoustic Mirror, čo je vlastne reverb založený na impulzovej nahrávke v konkrétnom ambiente, a z toho sa "odvodí" reverb pre daný nástroj. Ale zdá sa mi, že je to viac použiteľné pre ozvučenie videa ruchmi, ako na hudbu. Preto používam TC Native, ten sa mi zdá uchu lahodiaci, neprodukuje žiadne príšerné artefakty ako v telocvični alebo v kúpelni.
Čo sa týka tých "historických" nahrávok, tak sa v minulosti používali dosť výrazné reverby (asi spring reverb, neviem) - napríklad Gombitová má na starších albumoch dosť výrazný reverb na speve.

Kopmpresory - ja som už napísal, že ich používam menej ako viac. Napríklad som na toto čítal názory v Muzikuse a boli veľmi rozdielne, napr. basgitara - jedni ju kompresujú a iní zas nie. Bol tam názor, že ani za nič, aby sa zachovala dynamika. Ja sa prikláňam k tomu, že radšej nie, ak hráč dokáže zahrať pomerne vyrovnane celú stopu, a sú samozrejme skladby, kde sa hrá viac citlivo a s dynamikou, takže tam vôbec nie. Takže je to všetko veľmi individuálne...
Rozdiel je samozrejme medzi živou nahrávkou a MIDI. Ja by som sa pri MIDI bez toho kompresora zaobišiel, pretože ako som napísal, veľa sa dá spraviť v samotnom MIDI a potom v audio už nemusíš nič upravovať. Aj keď samozrejme to čo som popísal (zarovnanie velocity) nie je úplne to isté, ako kompresor, lebo kompresor ti zmenší dynamiku, teda rozdiel medzi najväčšou a najmenšou amplitúdou sampla. Na basgitare tak dosiahneš vlastne "dlhší" (silnejší) sustain, ak sa to tak dá nazvať, čiže basa bude znieť akoby silnejšie (tučnejšie), ale toto sa dá vlastne upraviť v samotnom MIDI, keď si v sampleri upravíš obálku ADSR, čo sa bežne robí u basy alebo piána, pokiaľ nepoužívaš celé sample, ale v release fáze máš už len zaslučkovanú časť (čím šetríš miesto na disku - ale to už nie je dnes žiadny problém), ale vlastne tá obálka je dobrá vec, lebo si ušiješ ten nástroj "na mieru"...Ja sa snažím urobiť teda čo najviac v MIDI, lebo som na to zvyknutý, s audiom sa nehrám toľko, lebo nemám dosť skúseností, takže si sám nevyrábam kompresie, ale používam presety, napr. soft knee, žiadne tvrdé brutálne kompresory, lebo to potom strašne poznať - nahrávka doslova nerirodzene dýcha...

Aha, a ešte prečo napr. nepoužívam kompresor pri masteringu, len na jednotlivých stopách: lebo potom sa síce zosilnia tiché pasáže, zdá sa, že celá nahrávka je čitateľnejšia, ale je to podľa mňa len taká ilúzia, lebo sa tam stratí veľa dynamiky a vždy činely znejú akosi z diaľky, sú veľmi slabé, lebo ony sú prirodzene špičkami a keď tam ešte jebbneš kompresor, tak sa stratí ten attack na začiatku, lebo ho už nemôžeš vyhnať nad nulu  a počuješ z nich vlastne len ten sustain a release, už len ten sykot, lebo tie oproti atacku zosilneli. Toto som si všimol napr. na nahrávkach Elánu a mne to dosť vadí, ja mám rád, keď činely počuť celé zretelne, lebo veď aj keby sa nahrávali v reále každý škopek na samostatný mikrofón, tak ich máš k dispozícii zretelné a môžeš ich dokonale editovať, teda ich "vypichnúť" - ale pri tej kompresii z nich vyleze podľa mňa taký paškvil, že aš! Ja tvrdím, že silná kompresia je pre nahluchlých, ktorí sa nenaučili vnímať a počúvať hudbu, ale to je dnes dosť všeobecný jav, vzhľadom na to, aká hudba sa dnes hrá a aké ekvalizačné presety sa dávajú do prehrávačov a podobne.
Samozrejme mi tu bude niekto oponovať, ale je to zase len vec vkusu a toho, čo tam chcem počuť, a podľa toho potom hľadám cestu, technológie a metódy...
Keď mám porovnať, aký mastering sa mi páči, tak napríklad Chinaski - tam sa mi zdá, že snáď ani nie je použitá žiadna kompresia, ba ani maximizer, iba normalizácia (čo sa dnes prakticky už nepoužíva), ale môžem sa mýliť, nemám o tom žiadne info.
Takže konečný záver je asi: skúšať a skúšať a nevzdávať sa!
Tak čil nevjem, či som ťa nedomotal vyše, jak som stel.
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2303



« Odpoveď #16 kedy: 08. Február , 2007, 10:32:52 »

opossum - nebol by som to ja, aby som neoponoval :).

Samozrejme ze bez kompresie to nejde. Komprimuje sa vzdy, vsetko a vsade uz od existenicie kompresorov a to by som Ti hned nasiel v ggogle, kedy to bolo :). Komprimovany je aj ten Chinaski, aj stopy, aj mastering aj maximalizacia. Bez toho by sa to toiz nedalo vysielat v FM radiach.

Komprimacia je uprava dynamiky, ale nie odstranenie dynamiky a nie zrovnanie vsetkeho na -0,2dB.

Vsetlky negataivne vlastnosti komprimacie co si vymenoval su iba neznalost prace s kompresorom a jeho nastavenia.

Cital som vynikajuci clanok o mixazi, kde je to krasne obrazne vysvetlene. Chlapik robi reggae, dub a podobne fuzie s elektronikou. Je z Ceska a robi pre mna vynikajuci zvuk:

http://www.electrozone.cz/viewtopic.php?p=57128
Zaznamenané
opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #17 kedy: 08. Február , 2007, 13:00:04 »

rastis
ale veď v pohode  :)Ja som nehovoril, že ich nepoužívam, ibaže menej a také nenápadné...
a to odstránenie dynamiky som spájal s brutálnymi kompresormi. Videl som už nahrávky, kde celá skladba vyletí hore na červenú a tam sa drží päť minút. Hovoríme zas o "miere", nie či použiť alebo nie.
Ostatne, padne tu viac rôznych názorov a to je dobre. Preto som spomenul aj ten Muzikus. Ja sa nehádam, že napr. v 80% sa to tak robí, lebo na to ozaj nemám skúsenosti, ale tiež sú ľudia, ktorí majú zas podobný názor (vkus) ako ja a každý si z toho vyberie, čo potrebuje. Preto takéto debaty považujem za prínosné, samozrejme treba aj veľa počítať v iných médiách...učíme sa stále. Je celkom možné, že keby si dostal do rúk moje zdrojové stopy, tak z nich vyrobíš zázraky, jednoducho im pomôžeš tými fintami...
Zaznamenané
Strán: 1 [2]  Všetko |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.094 sekund, 22 otázok.