Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: Nové smerovanie portálu  - podpora a propagácia aktivít členov fóra !!
29. November , 2024, 16:03:53
Strán: [1] 2 3 4 |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: Mastering, master šabľa, master efekty  (Prečítané 14609 krát)
0 užívateľov a 3 Hostí prehliada túto tému.
Altostratus
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2211


Ääliö, älä lyö! Ööliä läikkyy!!


WWW
« kedy: 19. Február , 2007, 10:34:40 »

V sekcií o ukážkach sa rozbehla menšia udalosť ohľadom termínu "mastering". Tiež ma to zaujíma, rád by som svoje nahrávky vylepšil všetkými možnými spôsobmi.
Tak prosím veci znalých, aby sa vyjadrili - čo PRESNE je MASTERING?

Ako pracujete s master stopou, aké efekty na ňu patria - kedy a prečo je lepšie efektovať jednotlivé stopy osobitne a kedy a prečo sa efektuje master stopa?

Atď, atď....týka sa rovnako PC nahrávania, ako profi štúdia (šak aj tam to ide do PC)

Zaznamenané

ewerfile
náhodný pocestný
**
Príspevkov: 146



« Odpoveď #1 kedy: 19. Február , 2007, 11:56:35 »

http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Mastering-tema-mesice~05~brezen~2002/
Zaznamenané

Slavo
opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #2 kedy: 19. Február , 2007, 12:52:55 »

ten článok z Mukikusu je dobrý, síce dosť odborný a napchatý informáciami, ale ja k masteringu len toľko:
treba sa snažiť "dosiahnuť" svoju predstavu zvuku, ako chceme, aby nahrávka znela...a potom už nejakú cestu nájdeme.

Inak všeobecne: "efektujú" sa samozrejme jednotlivé stopy (EQ, kompresor, reverby, delay, chorus, flanger, Autotune, distortion, pan, hlasitosť...)
a tiež sa "efektuje" (upraví) výsledná stereostopa (kompresor alebo maximizer, EQ)
Platí všeobecné a podľa mňa dobré pravidlo: mixáž má byť urobená tak, že výsledná stereostopa znie podľa našich predstáv, mastering robí na nej už len malé úpravy  - kompresor nahrávku "potlačí" a EQ ešte trochu frekvenčne upraví...
Čo sa nepodarilo urobiť mixovanín, to už ťažko napraví mastering...Preto je nutné mať dobre nahraté zdrojové stopy(úroveň nahrávky v dB, dobré mikrofóny, malý šum atď.)
Zaznamenané
opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #3 kedy: 19. Február , 2007, 12:54:27 »

Alto
inak, niečo bolo spomenuté už v tvojej téme o mixovaní bicích. S Rastisom máme trošku iný vkus, ale tak to má byť  Som frajer
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2312



« Odpoveď #4 kedy: 19. Február , 2007, 13:50:36 »

Mastering, cize finalna uprava hotovej a zmixovanej nahravky.

Mozme zvolit 2 pohlady na vec. V prvom pripade dobry mastering = "ziadny" mastering :). Samozrejme trochu nadnesene, ale "labuznici" si najviac pochutnavaju na co najprirodzenejsich nahravkach, najlepsie cistych mixdownow lahko smrncnutymi lampovym kompresorom za 1 000 000,- Sk :)

No a potom sa da na mastering pozerat z pohladu, takeho, ze jeho ulohou je nakopat nahravku do hlasitosti sucasnych standardov, hlavne pre potreby FM vysielania. Cize skratka ked je dnes trend, aby zneli nahravky co najhasitejsie, treba sa mu dla moznosti prisposobit. Pretoze ak dodas trebars do radia super zmixovanu nahravku, ale tichsiu ako ostatna vysielana produkcia, oni ju aj tak nakomprimuju do hlasitosti ostatnych nahravok a tym tu nahravku skurvia podstatne viac, ako keby sa im dodala nakopana do hlasitosti serioznym masteringom. Oni v tych radiach tlacia bez tak uplne vsetky nahravky (aby bolo dobre pocut v aute, obchodnom dome, na mono chrchlatkovom tranzistoraku ... ...), takze najlepsie je robit mastering sucasnej produkcie s ohladom na tieto skutocnosti....

A potom su dalsie specialne situacie, kedy sa pristupuje k masteringu inac - napriklad, ked pojde nahravka na vinyl (obcas sa to este niekde nosi), tak sa robia basy od neviem kolko Hz dole MONO, inac sa robia vysky... ...

A okrem toho je funkciou masteringu aj taka "bezvyznamna prkotina" ako konverzia formatu na PCM audio 44,1/16, dodrziavanie Red Book standardov (maximalne peaky do -0,2dB... ... )

Mastering dokaze za istych okolnosti aj "zachranit" chyby v mixe, ale tiez iba niekedy a vacsinou kompromisne.

V domacich pluginovych situaciach sa masteringom mysli nejaky zakladny EQ na dorovnanie pripadnych pruserov vo frekvencnom priebehu nahravky (ktore vacsinou na domaci posluch aj tak bohuzial nejdu prilis dobre odhalit), dalej sa tym mysli nejaka zmysluplna kompresia (podla vkusu / potreby /zanru...), nejake "lampovo / pasove oteplenie", nejaky enhancerovy "olesklovak" a nakopanie hlasitosti L2-kou. Z vlastnych skusenosi mozem povedat, ze bezny standardny lacny mastering v studiu so serioznym HW vybavenim zneje lepsie, ako domaca cesta pomocou pluginov.
Zaznamenané
Altostratus
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2211


Ääliö, älä lyö! Ööliä läikkyy!!


WWW
« Odpoveď #5 kedy: 19. Február , 2007, 14:03:52 »

Rasťo, ty si tu pred časom spomínal master reverb - že celú nahrávku ešte ponoríš do mierneho reverbu, aby znela kompaktnejšie? Takže aké pluginy dávaš na master track? EQ, kompresor, reverb?
Zaznamenané

opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #6 kedy: 19. Február , 2007, 14:13:24 »

Ano, Rastis má pravdu, trendy sú trendy, preto sa robia aj rôzne masteringy pre jednu skladbu - jeden na nosič CD, iný pre vysielanie...
rastis - to "lampové oteplenie" od Steinbergu je inak hrozná haluz. To dokáže nahrávku iba ak sprzniť. Vôbec takéto "vylepšenia" radšej nepoužívať, ani podobné akože simulácie tape decku a podobné krávoviny. Steinberg ich má za vagóny a nikdy mi nič nehovorili. Ale ani s efektami, v ich Multitrackoch som nebol nikdy spokojný, lepšie sú samostatné plug-iny, napr. od Waves, ale na mastering (ak sa to vôbec dá tak nazvať) používam SoundForge - maximizer (väščinou preset "smooth"), takže som dal nepresnú info, že finálnu stereostopu nemastrujem, iba z tých dvoch záložiek nepoužívam kompresor ale maximizer.
Zaznamenané
ewerfile
náhodný pocestný
**
Príspevkov: 146



« Odpoveď #7 kedy: 19. Február , 2007, 14:22:10 »

Ja takisto. Pužívam kompresor väčšinou len na bassu, ale mierne. Ak môžem poradiť, dobrý je na bicie wawes L1-ultramaximalizer +. Ale niekedy to spravý také prkotiny, že tie činely alebo kopáky chrčia. Treba len s tým efektov vedieť narábať.
Zaznamenané

Slavo
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2312



« Odpoveď #8 kedy: 19. Február , 2007, 14:30:37 »

Reverb na finalnu nahravku je pomerne bezna vec, hlavne ak sa nahrava vsetkop prisne oddelene. Ja som kedysi spolocny reverb nepouzival, nahravku mi to skorej prznilo, ale je to hlavne otazka spravneho typu reverbu a nastavenych parametrov. dnes uz reverbujem master bezne.

Okrem reverbu som si zvykol mat zaveseny na master sabli aj kompresor a mixujem uz rovno don. Toto je inak vecny spor - mixovat alebo nemixovat do kompresoru. Pravdou je, ze pokial sa nahravka bude este komprimovat (a v 100% pripadov sa komprimovat bude), preco nemixovat rovno do kompresoru ? Fadery na stopach aj grupach s kompresorom na master sabli reaguju trochu inac a clovek pocuje hned uz to, ako to s tym kompresorom bude zniet.

No a pri "masteringu" mixdownu pouzivam  Magneto od Steinerg (nastavujem na nom pomerne vysoky drive - nahravku to este viacej skomprimuje a taky ten HF adjust co tam je pouzivam miesto klasickeho enhanceru), za tym mam Rbass od Waves, co je basovy enhancer, za tym mam Stereo Imager od Waves a na zaver L2 od Waves. Jo - a a zaciatku mam obycajny EQ, na ktorom orezavam dole niekde od 30Hz, pripadne podla potreby mierne potlacam naslepo/pocitovo nieco okolo 100Hz, pretoze viem, ze tieto frekvencie mam u mna doma na mojom posluchu problematicke a spravidla na inych bedniach mi to tam trochu nahukava.
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2312



« Odpoveď #9 kedy: 19. Február , 2007, 14:31:40 »

Inak maximizer je kompresor  - nerobi nic ine, iba komprimuje nahravku :)
Zaznamenané
beercompatibile
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 372


beercompatibile


« Odpoveď #10 kedy: 19. Február , 2007, 14:35:52 »

JA MASTERING NEOVLADAM!!! Len aby sa vedelo!
Ale par rokov som zvucil - daaaavno. Reverb za master som daval vzdy pri kvalitnych hracoch.
Bubenik musi hrat kazdy uder rovnako a prene a basa musi drzat s kopakom. A tak dalej.
Ak sa hraci vzajomne nahanaju a nikdy sa nedobehnu tak reverb vsetko zhorsoval.
A limiter plus kompresor za master vzdy!
Zaznamenané

uz radsej nic nepisem, zas by som to musel po case zmenit :)
opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #11 kedy: 19. Február , 2007, 16:44:50 »

Inak maximizer je kompresor  - nerobi nic ine, iba komprimuje nahravku :)

O.K.
som to napísal preto, lebo v tom Sound Forge je to ako dve funkcie a neskúmal som podrobne, či je medzi nimi rozdiel, ale tiež som si myslel, že asi žiadny. Takže komprimujem samozrejme pri masteringu Som frajer
Zaznamenané
temo
miestny štamgast
******
Príspevkov: 1928


LONG LIFE ROCK,N,ROLL


« Odpoveď #12 kedy: 19. Február , 2007, 21:39:58 »

Ja by som chcel vedieť,či niekto kto robí v Cubase,používa FX Track,a či zvyšuje pri mixáži latenciu,ja mám skúsenosť že keď kolega z kapely,povešal na vstupy a výstupy pluginy, tak sa procák zabrzdil a nestíhal to prepočítať,zvýšil som latenciu na maximum,pluginy som dal do FxTrackov a procák zrazu šiel na 20-30%
Zaznamenané

LET´S GO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ff
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2387



« Odpoveď #13 kedy: 19. Február , 2007, 22:03:30 »

Niekedy stačí len dať max.latenciu a je to O.K.
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2312



« Odpoveď #14 kedy: 20. Február , 2007, 12:26:07 »

Ja zo svojim chcipakom (P4 bez HT) idem pri mixazi (vela pluginov, vela automatizacie) vzdy na maximalnu latenciu. S nizkymi latenciami pracujem akurat pri nahravani na zaciatku projektov, ak sa niekto potrebuje realtime pocut v sluchatkach...
Zaznamenané
Strán: [1] 2 3 4 |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.171 sekund, 23 otázok.