Ako asi väčšina detí rokov 80/90tych, aj ja som začínal na tranzistorových zosilňovačoch, keďže boli podstatne lacnejšie a ako študent som si nemohol lampový dovoliť. Môj prvý zosilňovač bol Kustom KG112, ale nebola to žiadna sláva a tak som hľadal niečo s lepším zvukom. Vďaka kamarátovi sa mi podarilo veľmi výhodne kúpiť ďalší Kustom, no tentoraz to bol HV100 (stará verzia), čo je 100 wattové pololampové/hybridné kombo (má jednu ECC83/12AX7 v predzosilňovači). To už znelo o dosť lepšie a bolo poriadne hlasné, ale od skvelého zvuku to malo ešte ďaleko, no v tom čase mi to bohate stačilo.
Každopádne už niekoľko rokov používam výhradne elektrónkové zosilňovače, ale na tranzistorové som úplne nezanevrel. Za posledné tri roky som sa stretol s niekoľkými tranzistorovými zosilňovačmi (bez modelingu), ktoré stoja za zmienku a dokážu držať krok aj s lepšími lampovými kombami. Je pravda, že tranzistorové zosilňovače nebudú nikdy schopné úplne napodobniť "clipping" elektrónkových zosilňovačov. Musím však povedať, že dnes je už väčšina zosilňovačov, aj tých tranzistorových, kvalitne znejúca, oproti zosíkom z minulej dekády.
Začnem zosilňovačom, ktorý osobne vlastním. Je to
Quilter Pro Block 200. Ako názov napovedá, jedná sa o 200 wattový, čisto analógový, tranzistorový zosilňovač. Tento zosilňovač som prvýkrát videl na YT a hneď ma očaril. Má veľmi naturálny a konkrétny zvuk so skvelou definíciou každého tónu. Jeho zvuk je veľmi blízky zvuku lampových zosilňovačov, no nereaguje na hru rovnako, ako lampový aparát a ani sa celkom tak nespráva. Čiže z neho nedostanete ten tradičný lampový "break up", pokiaľ sa nepohráte s Gainom. Musím dodať, že je veľmi všestranný a ocenia ho hráči ktoréhokoľvek žánru. Ďalšia skvelá vlastnosť a zároveň dôvod, prečo som si ho zaobstaral je, že je maličký a ľahký, ale má kvalitnú celokovovú konštrukciu. Veľkosťou je porovnateľný s dvomi Boss pedálmi a váži približne 1,8 kg. Jediná nevýhoda je vysoká cena, no pri takej vysokej kvalite je prijateľná. Okrem Pro Blocku sú skvelé aj ostatné produkty Quilteru, napríklad jeho menší bratia Tone Block 201 a 101 Mini Head, ktoré sú lacnejšie a hodia sa na viacero žánrov.
Budem pokračovať zosilňovačmi, ktoré som mal možnosť vyskúšať...
V Londýne som mal možnosť vyskúšať
Matrix VB800 v Andertons MC. Pravdupovediac, tento zosilňovač nie je celkom tranzistorový, pretože sa v predzosilňovači nachádzajú dve elektrónky ECC83/12AX7 (používajú slovenské JJ elektrónky). Je to teda hybridný, jednokanálový zosilňovač, ktorý imituje zvuk legendárneho
Marshallu JCM800. Opäť sa jedná o výhradne analógový zosilňovač bez modelingovej technológie. Disponuje výkonom až 420 wattov, čo postačí aj na tie najväčšie pódiá. Opäť, rovnako ako Pro Block, aj VB800 znie veľmi "lampovo", k čomu mu dopomáhajú elektrónky v predzosíku, no opäť postráda "feeling" lampových aparátov. Aj napriek tomu sa mu darí za takýchto podmienok imitovať JCM800 na výbornú. Je tiež veľmi ľahký - váži približne 1,9 kg a je asi o jednu tretinu väčší ako Pro Block. Vďaka výkonu z neho dostanete čokoľvek od čistého po poriadne skreslený zvuk. Opäť, nevýhodou je jedine vysoká cena.
Za zmienku stojí tiež
DV MICRO 50. Rovnako ako u vyššie spomenutých aparátov sa jedná o ľahučký zosilňovač s výkonom 50 wattov, akurát tento obsahuje dva kanály (clean/lead). Opäť sa jedná o veľmi "lampový" zvuk, no tentokrát je aj jeho odozva a "feeling" bližšie lampovým aparátom. V
DV Mark tvrdia, že reaguje podobne ako lampový aparát, vďaka vstavanému analógovému efektu vysokej kvality. Rovnako sa v špecifikácií uvádza, že predzosilňovač je tranzistorový a koncák využíva technológiu MPT(?). Váži niečo pod dva kilogramy a veľkosťou sa vyrovná Pro Blocku. Zo spomenutých zosilňovačov je tento podstatne najlacnejší, no má aj najnižší výkon. Kvalita vyhotovenia je opäť vysoká a určite stojí za skúšku.
Ďalej spomeniem zosilňovače a kombá, ktoré si chvália hudobníci, s ktorými som mal česť nadviazať rozhovor, zajamovať si, či dokonca zahrať si na jednom pódiu. Jazzový gitaristi používajú tranzistorové aparáty pomerne často. Hlavne Jazzový a bluesový gitaristi odporúčajú
Lab Series L5, legendárne kombo, ktoré používal samotný B.B. King. Ďalej je medzi jazzovými muzikantmi obľúbený
Roland JC-120, ktorý sa preslávil zabudovaným efektom chorus. Naopak medzi metalovými gitaristami je obľúbený 100 wattový
Sunn Beta Lead, ktorý mnohí uprednostňujú pred elektrónovými zosilňovačmi. Rovnako si vyznávači tvrdších štýlov chvália aj staré tranzistorové
Randally. Dokonca si mnohý chvália aj tranzistorové Orange a Marshally.
Tak či tak, pri výbere zosilňovača ide skôr o to, čo preferujete. Niekto nemôže žiť bez lampového zvuku (napríklad ja
), niekto zase nedá ani za svet dopustiť na svoj tranzistor... Čiže tu nejde ani tak o kvalitu zvuku, ako o osobnú preferenciu. Pravdou je, že tranzistorové aparáty sú podstatne ľahšie na údržbu, sú často kompaktnejšie a ľahšie, ako ich elektrónkové náprotivky... Tiež sú menej nebezpečné, pokiaľ viete, čo tým myslím.
Pokiaľ som spomenul nejaký aparát, o ktorý sa v tejto téme rozoberal, tak sa vopred ospravedlňujem. Príjemnú zábavu a keep on rockin'