ak sa nájde taký učiteľ, čo by to učil, možno by sa aj dalo naučiť. Ale mám veľa kamarátov operných spevákov a nikto sa to neučil a ani tak nespieva. Mužský operný spev je postavený na normálnom hlase. Ženský zas naopak na hlavovom.
Jediný operný spevák, ktorého som zachytil, že spieva v mix voice, aspoň si to myslím podľa toho, čo počujem, je český spevák Štefan Margita.
No ved preto hovorim, ze mozno nie je az taky dobry napad hladat si ucitela tuna, lebo tu uz nikto neuci belcanto (aj ked to mozno tvrdia). Ja viem, ze je rozsirene vselico, ale to som neodporucal. Nedovolil by som si mu odporucit nieco, ked by mu radili pouzivat len hrudny hlas.
Jaime Vendera je rockovy spev a ta jeho kniha je (hlavne) pre rockovych spevakov, no techniky su v podstate tie iste ako v belcanto, s istymi rozdielmi (napr. zatial co on radi sustredit hlas na makke podnebie, belcanto na tvrde - no treba uznat, ze to druhe funguje lepsie). Jeffreyho Allena som celeho necital, ale takisto vyzera seriozne. A Richard Miller je v sucasnosti jeden z poprednych majstrov belcanto.
Premostenie registrov (alebo akokolvek to nazveme) pochadza prave z belcanto, mixed voice/mix sa povodne volal voce mista, chest voice sa povodne volal voce di petto, head voice voce di testa atd blabla. Presne o premosteni registrov je belcanto, teda okrem inych veci. To nevymyslel Seth Riggs, to tu bolo starocia. Ked si vypocujes opernych spevakov z prvej polovice minuleho storocia - Ruffo, Battistini, Amato, Bjoerling, Lauri-Volpi, Jersov, Lemesev, Sobinov, McCormack, Saliapin, Christoff, Melchior, Schorr, London a dalsi - vsetci premostuju. Priklad sa vsetkych (pretoc si na dve minuty, ak sa ti to nechce cele pozriet):
To vysoke D rozhodne nie je hrudny hlas, iste suhlasis. To, co ucia tvojich kamaratov, Tommymu asi moc nepomoze, ale belcanto urcite ano. To samozrejme neznamena, ze musi zniet ako operny spevak, on si uz styl vyberie sam. A pokial ide o spev z masky, videl som niekde na nete instruktazne DVD (alebo CD?) od typka, ktory zavrhoval vsetko (este dost nepeknou formou) a tvrdil, ze zalezi len na tom, aby si spieval z masky. Ale nebol to operny spevak, bol to rocker (hudobne na pomedzi Queensryche, Muse a Temple of the Dog) a nespieval najlepsie.
Tommy: Odporucil by som ti asi to Raise Your Voice, 2nd edition od Jaimeho Venderu. Je to napisane celkom vtipne, zrozumitelne, mas tam efektivne cvicenia - tri zakladne (portamento vo falzete, portamento v plnom hlase a to nechvalne zname messa di voce) a potom niekolko dalsich na ciastkove problemy/zaujmy. Mas tam aj vysvetlene tie agresivnejsie techniky, ktore ta iste zaujimaju (kedze si spominal Opeth).