Mno, popisem konkretny use case....lebo teoretizovat by sme mohli hodinu.
cize s mojou byvalou funky kapelou lorenz
http://www.myspace.com/lorenzrk sme hravali v mensich a vacsich podnikoch.. (aj na podiach.a.le to je jasne ze tam ta zvuci niekto iny vzdy....)
cize zaklad je co ma kapela za ozvucenie.... ci nazvucujete aj gitary alebo to utiahnu sami..
v malom podniku sme si nosili hybridne bicie (ak akusticke aj elektronicke dokopy) basove kombo, gitarove kombo a dva sirokopasmove aktivne repraky..vlastny mix....ja som siel gitarou rovno do linky a mal som tam hodeny reverb.... lebo som hral iba obcas....
ked bol v podniku aparat tak sme nase sirokopasmove pouzivali ako odposluch.... ked nie isli sme cez ne dopredu a vyhulilo sa basove kombo
rozlozenie na podiu z pohôadu divaka... bicie vzadu, na pravo basove kombo (po nastaveni hlasitosti posunut do zadu tak aby bubenik pocul ale nebolo to prilis nahlas)
vlavo gitarove komb...to same...
nastavia sa hlasitosti tak aby to bolo vyrovnane vonku ak sa hra v malom klube bez PA... a potom sa riesi kto sa ako pocuje....
t.j. ked sa gitarista malo pocuje tak sa kombo vypodlozilo do vysky kedy sa uz pocuje dobre..popripade ked je velke podium moze sa gitarista posunut blizsie alebo dalej od svojho aparatu.. to iste basa...
ak sa hra s PA...tak sa na podiu rozostavte tak aby ste sa hlavne vsetci dobre poculi.... hlasitosti ako to vyhovuje.... potom mikrak pred gitaru (popripade pred basove kombo...ale my sme chodili z linky)
mno co sa tyka frekvencii a zvucenia....
moj postup.. nie som zvukar kazdy to robi inac.... (hovorm o beznom mixpulte zaidne meracie mikrofony a antifeedback a podobne...)
do zapojeneho PA pustim kompletnu muziku..ale nieco kvalitne co mas dobre napocuvane a kde su vsetky frekvencie..... napr stinga, jamiroquaia, nieco s klavirom apodobne...
vonku popocuvas ako to je
na grafickom ekvalizery to nastavis aby to hralo vyrovnane s konkretnym PA..ak mas vlastne rovnaka krivka bude fungovat v akzdom podniku..akurat basy budem musiet kde tu ubrat kde tu pridat..lebo kazda miestnost je trochu ina...(preto som to nastavoval podla muziky .a nie rovno podla kapely.. pretoze sme mix nemali v predu ale na podiu skoro vzdy....)
potom si nastavis gain jednotlivych nastrojov...... to znamena gitarista zahra najsilnejsie ako bude (vacsinou na cistom zvuku neake pecky ) a pridavas gain kym ti to neklipuje (rozumej ..blika kontrolka clip ide do cerveneho a podobne) potom gain stiahni trochu naspet asi jednu osminu otacky..
takto postupuj pre vsetky nastroje mikrofony apodobne.. master mas zatial stiahnuty...
potom si pridas master asi na polovicu a kapela nech zahra daku pesnicku apopridavas volume kazdemu tak aby bol ten mix ako tak.
ak mas volume bezce na vsetkych nastrojoch moc nizko..tak uber na koncaku (alebo na aktivnych bedniach) a popridavaj ich.. najlepsi eked budu vsetky okolo stredu alebo trocha vyssie
co sa tyka gitary a EQ.... zalezi velmi od polohy a typu mikrofonu .. ja odporucam velmi blizko repraku asi 5 cm od stredu... z gitary sa snazit dostat hlavne vyssie stredy.... ci m menej bass a vysok tym to tam bude lepsie sediet..ale zasa na ukor plnosti zvuku takze jeto vzdy o kompromise.... daval som trocha reverbu
basa.... bud linkou abo mikrofonom.... EQ mno snazil som sa odstranit frekvencie okolo 800 hz .. pridat okolo 40 - 100 hz a ak ches zvuk strun tak pridat vysky.... nepredpokladam ze by si mal parametricke vysky..ak tak potom okolo 2khz mi fungovalo... ziadny reverb
spev.... mno kazdy vie ako ma znit ludsky hlas.. tk sa treba snazit aby tak znel aj vonku... uberal som skoro na vsetkych typoch mikrofonov asi 3 - 5 db zo stredov od 500 do 1000 Hz .. vysok tolko aby č a š a s neznelo zle... a basov tolko aby to bolo hlasitostne vo vysokych aj nizkych polohach vyrovnane...
my sme spievali minimalne 4 cize to treba rozhodit aspon trochu do sterea aby to nebol gulas....je pekne ked to koresponduje s postavenim ludi na podiu....
mno bicie to je cela veda... budem pisat o akustickych lebo take asi mate.. mo v malych kluboch nezvucit vobec.... vo vacsich prizucit kopak..... bez kompresoru z toho moc dobry zvuk nedostanes (ten punch sa roby hlavne compresorom...)..ale snaz sa vyhodit stredy okolo 400 hz pridat okolo 100 hz a pridat okolo 1-2 KHz tam jeten mlask hlavne pri rockovej muzike sa pridava viac... my sme hrali take funky disco cize my sme ho tam moc nepchali....
rytmicak... tam je casto problem ze ma vela vysok... struny trebe kde tu zatlmit trocha a stiahnut vysky nad 4k
preto tie frekvencie uberat a stahovat aby sa ti nastroje namskovali medzi sebou....postupnost musi byt asi takato
20 -100 hz basa 100-200hz punch a bass z kopaku od 200 do 500 hz znova basa .. od 500 do 900 je to take ako z krabice a nosove.. tu treba mat co najmenej veci... su tu niektore frekvencie spevu gitara apodobne.. tu treba davat navacs pozor...
od 1 - 3 kHz je tam mlask z kopaku aj sykavky z mikraku vyzky z gitary takze aj toto ja pasmo kde si treba dat pozor.... a mat tie frekvencie rozhodene.... (dam priklad ... ked napriklad nastavis spev ze zrozumitelny je ked mas pridane 3k tak tam potom uz nedavaj gitaru ....tej urci okolo 1,5 kHz)
potom su uz sykavky a cinely....
prepac..asi je to take zmetene co som napisal......ale zvukarina nie je o pisani..ale o pocuvani.. a case...... ide o to ..ze podla mna kazdy hudobnik by vedel spravit aspon obstojny live mix....ale jednemu to trva 5 hodin a je potrebne aby to trvalo pol hodiny maximalne.. a tam ide hlavne o skusenosti.... my sme napriklad mali svoj mix pevne nestaveny a urobili sme len male upravy oproti skusobni.....
na tom linku hore je ukazka co nam liezlo z mixu..... je to minimalne upravovane..... asi ma tu zdrbu ze to je take diletantske zvucenie..ale ked ma clovek obmerzene prostriedky tak aj tak sa musi hrat..nesmie to cloveka odradit...