Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: VENUJTE 2% z daní aj na podporu gitarového fóra. Ďakujeme!!
21. November , 2024, 11:55:32
Strán: 1 [2] 3 4 |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: INTERVALY  (Prečítané 38995 krát)
0 užívateľov a 2 Hostí prehliada túto tému.
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #15 kedy: 10. September , 2004, 12:47:30 »

Len tak ďalej Katarína, je tu stále dosť takých, ktorým to nič nehovorí a vôbec nemajú chuť sa nič učiť. Konečne aj dievča ukáže, že to ovláda. :)
Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #16 kedy: 13. September , 2004, 01:24:06 »

Pozri sa Spago, hudba sa vyvíja, odkedy sú tu ľudia. V každej dobe mala svoje pravidlá, možnosti svojho pôsobenia. Kto sa chce ponoriť do jej tajov, trochu ju pochopiť, nie len vnímať a byť pasívny prijímač, musí sa naučiť určité zákonitosti, ktoré v každom druhu hudby sú. Tie sa vyvíjali spolu s hudbou a tak ako je hudba zložitá pri svojej kráse, také sa ti aj pravidlá v nej môžu zdať.
Zápis je určený k zaznamenaniu, podobne ako písmo pri reči, musí byť jasný a zrozumiteľný, musí zachovať všetky pravidlá a zákonitosti, ktoré sa v hudbe nachádzajú. Je to medzinárodný jazyk. Keď niekto niečo zapíše, druhý to dokáže prečítať a zahrať. Kto nevie noty, je o to ochudobnený. Kto vie noty čítať, mal by ich vedieť aj zapisovať. Keď sa hrá skladba v určitej tónine, mala by sa zapísať tak, aby aj ten, čo potom bude tie noty čítať, vedel, že skladba je v tej tónine. Aby pri čítaní boli jasné vzťahy medzi notami, akordami, časťami skladby. O tom už je hudobná teória a harmónia.

Tak sme sa konečne dostali aj k praktickej ukážke.
2 verzie zápisu tej istej melódie. Prvé 2 riadky od neznalca teórie a ďalšie 2 riadky normálne.
V 1. prípade na pohľad nezrozumiteľné tónové skoky spojené s chromatickými prechodmi (hlavne v 2. riadku). V 2. prípade(druhé 2 riadky) je jasná tónina E dur. 1. takt obsahuje rozložené akordy E a F#-sextakord, v 2. takte je A a Ami-sextakord, v 3. takte F#dim. V 2. riadku v prvých 2 taktoch je úplne jasná stupnicová melódia, ak berieme základný tón, od ktorého vychádzame, tak je to stupnica H mixolydická s malou sextou. Na záver rozklad základného akordu E. Už je jasné, prečo je to dôležité?
« Posledná zmena: 24. September , 2009, 09:27:38 od Pitu » Zaznamenané

Spago
stály hosť
*****
Príspevkov: 783


WWW
« Odpoveď #17 kedy: 13. September , 2004, 11:39:04 »

Dikes :)
Zaznamenané
Hosť
« Odpoveď #18 kedy: 13. September , 2004, 19:07:32 »

A ako potom zistíš, v ktorej polohe to máš hrať... Či to závisí od teba??
Zaznamenané
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #19 kedy: 13. September , 2004, 19:36:16 »

To je jednoduché, keď niekto skladá pre gitaru a chce, aby sa to hralo presným prstokladom, tak sa nad notovú osnovu píše poloha (alebo struna), v ktorej sa to hraje, prípadne aj pri jednotlivých notách sa môže napísať číslo, ktoré označuje prst na žavej ruke, ktorým sa má hrať. Takisto sa tam môže pod notu zapísať, ktorým prstom na pravej ruke sa má nota hrať (m, i, a, p). Stačí si pozrieť nejaké noty pre gitaru (klasiku), tam býva všetko zapísané.
Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #20 kedy: 26. Január , 2005, 22:38:25 »

źubo - dúfam, že dovolíš, keď tvoj popis prehodím aj do tejto témy. Patrí to sem. Kto sa chce naučiť intervaly, myslím, že po prečítaní celej tejto témy to určite pochopí. Takže - źubo napísal:

Kazdy interval sa da zapamatat ako keby graficky ako dvojhmat.Napr cista kvinta je lahka,je o strunu vyssie a o dva prazce dalej.Cista kvinta od A si predstavis A - 7 (?) E - 5 (a) No a vies ze tam je E takze cista kvinta od a je E.

Velka sekunda sekunda je len o ton vyssie.Je to sekunda takze nazov tonu musi byt vlastne o jedno pismenko dalej ako A.Takze to bude H. Mala Sekunda o polton vyssie -> Hes. Tercia je vzdialena o dva tony takze nazov tonu musi byt dalej o dva pismenka a..h..C Teraz len zistit ake C. Na gitare je mala tercia o strunu vyssie a o dva prazce nizzsie.Takze A - 3 (?) E - 5 (a) No a vieme ze tam je C. Velka tercia je o strunu vyssie a o prazec nizsie.Takze A - 4 (?) E - 5 (a) No a tam je Cis.

Cista kvarata je len o strunu vyssie. A - 5 (?) E - 5 (a) ...takze D.Zvecsena kvarta by bola o prazec vyssie takze dis.Zmensena nizsie takze des. Vsimnite si zas ze kvarta je vzdialenost troch \"\"pismneniek\"\" a..h..c..dSi píš!!! Takze hocijaka kvarta bude narabat s tymto pismenkom D.Napr aj dvojzvecsena kvarta aj ked je to znejuca cista kvinta je Disis.

Velka sexta je o strunu vyssie a 4 prazce dalej. A - 9 (?) E - 5 (a) Zasa sexta je vzdialenost 5 tonov takze to bude dake F.V nasom pripade velka sexta je Fis.Mala sexta by bola F.Zmensena Fes.Zvecsena Fisis a dvojzvecsena Fisisis. To uz je skor teoreticke.

Septima je uz dost velky interval ale ak si ju prelozim o oktavu nizsie tak bude o sekundu(jeden ton) nizsie ako ton od ktoreho ju hladam.Takze Velka septima je vlastne o pol ton nizsie ako zakladny ton.Ale zas to musim byt o jedno \"\"nizsie\"\" pismeno.Takze velka septima od A je Gis.Mala septima od A je G.

Naposledy upravil martinlm, : 21.11.2006 2006 12:39
Zaznamenané

wanka
náhodný pocestný
**
Príspevkov: 71



« Odpoveď #21 kedy: 23. Máj , 2005, 19:17:55 »

Zaujimave. Cela tato nauka je cudna pre gitaru... Ked nas zacali ucit hrat na gitare z klasickych notovych osnov s huslovym klucom na druhej linajke zo spodu.. t.j. G kluc na kvazi G linajke. Ale ak to posunieme vyssie cele je to v haji. A este sme nerozoberali problematiku F a C klucov. Ved tu mame TABy co je idealny zapis gitary. A je to tak isto s intervalmi. Rovnaka \"\"revolucia\"\" je asi potrebna aj v inych odvetviach gitarovej teorie. Tony ABCDEFG vlastne AHCDEFG kvoli laku stredovekych muzikantov z trojskoku diabolskeho je tak idealny na klavir, aj to len v Cdur.

Preco je 5 poltonov a 7 bielych celych tonov? Ak vychadzame z fyziky, skok medzi stupnami chromatickej stupnice je rovnaky. Ak ma pamat neklame, na natiahnutej strune je to +12ta odmocnina z predosleho tonu=narast sirky prazca. Logicky teda ak uz nejake poltonove klavesy mali byt, muselo by ich byt 6+6celych. Lebo je 7 tonov zakladnej stupnice? Ktorej? V tej, ktorej sa zmozeme akurat tak na Kohutik jarabi... Vid blues. A s intervalmi to tam tiez skripe. Ti cernosi si tam nadrbu vedla seba 3-4 poltony.

Problematika Ais-Hes......B?...nie je to iste. Znie to tak isto na nastrojoch s pevnymi tonmi. Preto to gitaristov tiez nemusi trapit. Mali by sme vydumat nieco rozumne v tej skale nasich 12tich poltonov a upravit si intervaly k potrebam hmatnika a roznorodosti stupnic. Cisla su medzinarodne a namiesto \"hraj o velku terciu vyssie\" napr. \"o 4 vyssie..\" Je pravda, ze potom by tomu rozumel kazdy. Ale preco je to problem? Preto ze je to zvyk a je to tak zauzivane? Ja tomu hovorim dejepis.

Naposledy upravil martinlm, : 21.11.2006 2006 12:41
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2312



« Odpoveď #22 kedy: 23. Máj , 2005, 20:08:40 »

Bravooo Bravooo Bravooo Perfektny prispevok :).
Zaznamenané
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #23 kedy: 23. Máj , 2005, 23:45:38 »

wanka - ideš na to dobre, ale netreba zabúdať, že okrem gitaristov je tu plno iných muzikantov. Okrem toho, keď hrám na viac nástrojov, som rád, že viem na ne zahrať pri čítaní z jedného notového zápisu. Preto je síce fajn, že sa používa tabulatúra pre strunných muzikantov, ale mali by vedieť aj noty ako základný hudobný zápis. Inak tabulatúry sa používajú stále popri notovom zápise (stáročia), nie je to len záležitosť modernej elektrickej gitary.
Zaznamenané

Lubo
stály hosť
*****
Príspevkov: 908


-- JAZZ --


« Odpoveď #24 kedy: 25. Máj , 2005, 22:16:34 »

Presne Pitu.Tablatúry tu už boli za čias baroka, a vznikali pre lutnu. :) celkom ma pobavil ten príspevok ale nech sa sa na mna nikto nehnevá, tak ako je zaužívaná hudobná teória je to DOBRE. Možno niektorí gitaristi sa cuduju preco B hes ais ale tak to má byť a pochopí to každý kto sa tým začne zaoberať serióznejšie. Lebo je velký rozdiel medzi fis ais cis - a - fis hes cis,To prvé je fis dur a je to úplne jasné ale to druhé je síce tiež znejúci fis dur ale nikomu to ani nenapadne že je to fis dur treba to lúštiť. Klasické názvoslovie je jednoducho dobré pre je tu medzi nami tak dlho ako je.
Zaznamenané

Majo Fero
inventár podniku
*******
Príspevkov: 3686


večne usmiaty gitarista :-)


« Odpoveď #25 kedy: 26. Máj , 2005, 13:11:31 »

K tym tabulaturam by som len dodal, ze su dobrou pomockou pri strunnych nastrojoch. Ked mas zahrat na klaviry ton C4, tak mas len jednu moznost (jednu klavesu). Pri strunnych nastrojoch (napr. gitara) zahras jeden a ten isty ton na viacerych polohach. Je to dobra pomocka ale v spojitosti s notovym zapisom. Idealna kombinacia je pouzitie noty+TAB napr. program GuitarPro4.
Zaznamenané
wanka
náhodný pocestný
**
Príspevkov: 71



« Odpoveď #26 kedy: 26. Máj , 2005, 18:51:26 »

Nikto netvrdil ze je to zbytocne. Len je to zbytocne komplikovane pre gitaru. Ak sa chcem ovladat japoncinu musim sa naucit japonske pismo. Takze ak chcem hrat na viac nastrojoch musim poznat ich specifika. Ale na zaciatky na gitare je to zbytocne. Mne osobne namiesto teorie pomohlo v zaciatkoch nejest, nespat, nepit a cvicit. :-)

Z teorie som poznal akurat len vypocitat s prstom Carcassiho cvicenia z not prvy krat a potom som ich robil z hlavy. A taby mi pomohli z tejto agonie. Kto chce dokonale poznat notovy zapis s variaciami vsetkych klucov v kazdej pozicii so vsetkymi moznymi variaciami becok a krizikov je frajer. Ale je to na gitaru zbytocne. Do intervalov som zabrdol len kvoli tomu, ze kazdy cosi nieco napisal... a ja som sa nimi moooc zaoberal. Tato intervalova struktura je pisana pre stupnicu klasicku-z chromatickeho radu 2-2-1-2-2-2-1 durovu a 2-1-2-2-1-2-2-2 molovu. Vlastne vsetky odvodene zo zakladu do-re-mi...atd len vychadzajuce z inych stupnov, ako aiolska, mixolidicka apod. ci uz s molovym ci durovym charakterom.

Pisali ze je zle ratat intervaly na poltony...no ak by sme to nerobili nezistime preco su intervaly ciste male a velke. Ze postupne aj zostupne maju prima,kvarta,kvinta,oktava rovnaky pocet poltonov. A ostatne su smerom hore o polton vacsie ako smerom dole. Vraj neuvazujme so zvacsanymi a zmensenymi, ze je to len teoria. Tak prideme o krasne hororovy nadych vzdialenosti 6-tich poltonov. Lebo ak sa lepsie prizrieme v zakladnych intervaloch chyba. A ako sa nam hodi v death-metale.

A teraz prejdime k stupniciam viac ako sedemtonovym. Zistime, ze sme si tie intervaly znasilnili. Pouzivame prima az oktava s vynechanou napr. terciou a pridanim vselijakych zmensenin a zvacsanin. Ale mali by sme teda pri osemstupnovych aj nona, teda stale pridanim dalsieho tonu stupnice aj dalsi interval. Len takto zistime, ze smerom hore a nadol bude pripadat ten isty poltonovy odtrh inemu intervalu a pridavanim bluesovych po sebe nasledujucich viacerych poltonov sa to este viac komplikuje, takze to skripe na celej ciare.

Takze preto som hodil do eteru aby sme nasli konstruktivne riesenie aby sme tou teoriou neodplasili zacinajucich. Pre mna niet vacsej radosti, ako ked sa zacne niekto venovat gitare kvoli tomu, ze ma pocul hrat. A mam ho odplasit touto teoriou? Dejepis JE potrebny. Ale pre modernu hru su tam obrovske medzery. A verim ze existuje jednoduchsie riesenie. A myslim si, ze poznatky z tejto teorie ma o moc dopredu na gitare neposunuli.

Naposledy upravil martinlm, : 21.11.2006 2006 12:45
Zaznamenané
Blade34
nováčik
*
Príspevkov: 9


« Odpoveď #27 kedy: 22. September , 2009, 19:50:39 »

Ja mam otazku k intervalom.     C-C   je prima.    C-D je sekunda, a je to vzdialenosť dvoch poltonov.        E-E je prima  E-F je tiež sekunda, ale je to vzdialenosť jedneho poltonu, čiže je to iny interval , nie?   Jak je to?       C-D bude velka sekunda   a  E-F bude mala sekunda?        Díky
Zaznamenané
bigbadbrad
stály hosť
*****
Príspevkov: 866



« Odpoveď #28 kedy: 22. September , 2009, 19:52:35 »

E a F su pri sebe to preto
Zaznamenané
styrioci
inventár podniku
*******
Príspevkov: 11902



« Odpoveď #29 kedy: 22. September , 2009, 19:59:00 »

Ja mam otazku k intervalom.     C-C   je prima.    C-D je sekunda, a je to vzdialenosť dvoch poltonov.        E-E je prima  E-F je tiež sekunda, ale je to vzdialenosť jedneho poltonu, čiže je to iny interval , nie?   Jak je to?       C-D bude velka sekunda   a  E-F bude mala sekunda?        Díky
podla mna bude dobre, ak si trosku nastudujes aspon zakladnu teoriu, ak si tak uz spravil, tak by som si to zopakoval, pretoze v tom mas trochu misung.

ked ako priklad uvadzas stupnicu Cdur, tak ton E nie je prima ale tercia a ton F je kvarta. isto tam aj niekde bolo vysvetlene preco je medzi niektorymi tonmi stupnice vzdialenost jedneho tonu a inde iba polton Žmurk
Zaznamenané
Strán: 1 [2] 3 4 |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.04 sekund, 23 otázok.