Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: VENUJTE 2% z daní aj na podporu gitarového fóra. Ďakujeme!!
22. November , 2024, 16:35:57
Strán: [1] 2 3 |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: Klasika  (Prečítané 12986 krát)
0 užívateľov a 1 Hosť prehliada túto tému.
brianlover
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 347



« kedy: 03. December , 2006, 12:55:17 »

neviem, ci to davam do spravneho oddelenia,ale tak, snad..

chcem sa spytat na vas nazor, ci si moze clovek, ktory nenavstevoval Zus kvalitne nastudovat klasicke piesne..a kde by sa dali zohnat noty..:dry:
Zaznamenané
Altostratus
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2211


Ääliö, älä lyö! Ööliä läikkyy!!


WWW
« Odpoveď #1 kedy: 03. December , 2006, 12:57:20 »

http://gitaristi.sk/index.php?option=com_simpleboard&Itemid=27&func=view&id=47504&catid=42&limit=10&limitstart=0

Tu sme sa o čomsi podobnom bavili
Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #2 kedy: 29. September , 2007, 16:37:27 »

Kontrapunkt som študoval na pedagogickej u Gáhera. Aj som pár skladieb vtedy zložil, len teraz neviem, kde sú. :) Už som 10 rokov mimo školy a nevenujem sa takému skladaniu zatiaľ. Možno neskôr, keď budem mať vlastný spevácky zborík - a capellu. :)  Prípadne porobím nejaké inštrumentálky pre viac nástrojov.

Momentálne Lubo z fóra študuje na konzerve, ten to má asi v predmetoch, prípadne iní, ktorí študovali (študujú) konzervu alebo VŠMU..

Bacha milujem a v jeho tvorbe nastal vrchol kontrapunktu.  Zdravíčko


Citácia
vsimol som si, ze viacero nastrojov hra v inych toninach. mohol by mi to niekto prosim trochu objasnit?

V tých notách nie sú písané iné tóniny pre rôzne nástroje, ale iné kľúče. Každý nástroj má pre svoj rozsah iný kľúč, tónina je rovnaká..
Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #3 kedy: 29. September , 2007, 17:32:09 »

aha, tak keby si nieco nasiel, tak by si to mohol skusit dat sem. Žmurk len tak sa o to zaujimam, pretoze ako velmi zvedavy clovek som si zohnal knihu o kontrapunkte, ale rychlo som zistil, ze samostudiom sa nikde nedopracujem ha ha ha to uz je ine kafe... harmonia sa pre mna da v ohode aj samostudiom, ale toto... to by som bol asi prvy clovek na svete, co sa sam naucil kontrapunkt  ha ha ha
inac este by som sa chcel spytat. kontrapunkt nie su iba tie klasicke bachovky, vsak? lebo viac melodii je v podstate velmi casto aj v mnohych symfoniach. aj to sa povazuje za kontrapunkt? inac mnohe bachovky su fakt super. jedna basa, dve gitary a ide sa.

to chapem, ze su rozne kluce. kazdy nastroj pripadne hlas ma svoj kluc, lebo ma iny rozsah,tomu rozumiem. ale tam su aj rozne predznamenania a taktiez je tam napisane napr. klarinet v B. preco su tam potom rozne predznamenania? aj konktretne v tej ukazke, ktoru som sem dal.

Máš dychy, ktoré sú ladené v rôznych tóninách. Majú každý svoj kľúč, kde ich tónina, do ktorej sú ladené, predstavuje C dur, aby sa to ľahšie čítalo z nôt, pritom znejúca tónina je iná.

Takže keď každý nástroj hrá napr Cdur, tak gitara, spev a pod sú bez predznamenania, Es-durový sax má vo svojom kľúči 3 #, Bb-durový sax má 2# a pod..   
Zaznamenané

midlo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 548



« Odpoveď #4 kedy: 29. September , 2007, 18:08:26 »

nie vzdy ked sa vyskytne ta ista melodia ide o kontrapunkt, zvacsa ide skor o imitaciu. Velmi dobre ovladal kontrapunkt aj mozart. Najlepsie pochopis zaklady studiom skladieb starych renesancnych polyfonikov. Bach to je uz uplny vrchol, toho si nechaj na potom. Do kontrapunktu sa pustaj az ked budes mat uplne jasno v harmonii, inac to bude len take tapanie..
Zaznamenané
midlo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 548



« Odpoveď #5 kedy: 29. September , 2007, 21:19:43 »

Na zaciatku skladby mas vzdy napisane pri nastrojoch v akom su predznamenani. Napriklad klarinet B, A, C(ten sa pouziva malo). To ti oznacuje v akom je nastroj ladeni, cize o kolko je posunuty zapis oproti znejucemu tonu. V nasom pripade B klarinet o velku sekundu (interval B-C) cize zneje o sekundu nizsie ako je zapisany, alebo klarinet A o malu terciu (A-C) nizsie ako je pisany atd..
Este moze nastat situaci ze sa meni ladenie nastroja pocas skladby - najcastesie u klarinetov z B na A, to si treba tiez vsimnut.
Zaznamenané
midlo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 548



« Odpoveď #6 kedy: 30. September , 2007, 13:56:36 »

diky, uz tomu chapem, nic zlozite, len sam som na to nemal ako prist. cize ked si zobereme ten klarinet prvych par taktov, tak on hra tony dominantneho kvintakordu, hej? je to 2. obrat, cize to su tony G, C, E, hej? a ako je to potom s ostatnymi nastrojmi? mam na mysli trombon a corni(aky to ma slovensky preklad? :) ) tam je ake posunutie? tak ako pri klarinete? teda ladenie, v ktorom nastroj je odproti C dur? ostatne nastroje su uz v huslovom, basovom a altovom kluci, cize tam sa to cita uz klasicky podla kluca a predznamenania, hej?
Spravne.
Pri kazdom nastroji mas napisane v akom je ladeni - napriklad Corni in F znamena ze su v F ladeni (zneju kvintu nizsie ako sa pisu). Corni su lesne rohy, Trombi by mali byt trubky a tromboni trombony.
Zaznamenané
opossum
stály hosť
*****
Príspevkov: 1039


píš jako očuješ, hraj jako očuješ!


WWW
« Odpoveď #7 kedy: 03. Október , 2007, 14:57:04 »

blazej
ak chceš, pošlem ti literatúru o kontrapunkte.
Inak, ja som Bacha hrával na ĽŠU na klavíri....ja som pochopil kontrapunkt zhruba tak, že sa tam môžu "krížiť" hlasy, to znamaná, že vyšší hlas (napr. soprán) sa môže dostať pod nižší (napr bass), alebo naopak - to bol samozrejme hrubý príklad. To pri harmónii nie je dovolené...
Zaznamenané
midlo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 548



« Odpoveď #8 kedy: 03. Október , 2007, 21:50:09 »

Ano pochopil si to spravne.
Ta odrazka je tam zrejme koli tomu ze na konci predchadzajucej casti tam predznamenie bolo, tak aby si citatel partitury dobre vsimol ze uz tam nema co robit :)
Zaznamenané
marrtin
miestny štamgast
******
Príspevkov: 1784


"There are no facts, only interpretations." F. N.


« Odpoveď #9 kedy: 04. Október , 2007, 12:07:44 »

Chalani nevie niekto zahrať Bachovu fugu BWV 1000?, som sa do toho pustil, viem zahrať 1 a 1/2 strany, ale ďaľších 6 to je lúštenie kde ako v akej polohe čo hrať, radšej by som si to pozrel na niekom, nech sa nemusím trápiť...
Zaznamenané

Les Paul + Marshall, čo iné?
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #10 kedy: 02. Marec , 2008, 15:52:59 »

Bach vychádzal z pravidiel, ktoré fungovali v tej dobe. Kontrapunkt dotiahol do dokonalosti. Určite, keď budeš vychádzať z vokálnej kontrapunkcie (tam je to najnázornejšie - lebo jeden hlas nespieva až také zložité melódie, keďže to musí spevák uspievať), tak to v pohode aplikuješ na nástrojovú skladbu.
Zaznamenané

ewerfile
náhodný pocestný
**
Príspevkov: 146



« Odpoveď #11 kedy: 03. Marec , 2008, 19:21:43 »

Ako ďalší príklad kontrapunktu (punctum contra punctum = nota proti note) by som odporučil skladbu od Giovanyho Pierluigiho Palestrunu Missa Brevis (Renesancia), kde v úvodnej a v záverečnej časti počuť kontrapunkt a v strednej časti homofóniu. Odlíšením od homofónie sa dá lepšie pochopiť kontrapunkt.
Zaznamenané

Slavo
ewerfile
náhodný pocestný
**
Príspevkov: 146



« Odpoveď #12 kedy: 05. Marec , 2008, 06:39:52 »

ewefile: naozaj vdaka v blizkej dobe si to popozeram. ak este o niecom vies, tak kludne sem s tym.  :) ty si studoval kontrapunkt resp. teoriu, hudbu? poznas este nejaku dobru literaturu okrem uz spomenutej knihy?

nič som neštudoval len sme sa s tým na zuške trocha viac zaoberali
« Posledná zmena: 05. Marec , 2008, 06:40:34 od ewerfile » Zaznamenané

Slavo
midlo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 548



« Odpoveď #13 kedy: 13. Marec , 2008, 13:21:11 »

tak som tu opat s otazkou, teraz vsak kontrapunktickeho charakteru.  :)........dik za kazdu radu.  Žmurk

Tie pravidla tam niesu koli spevu, ale vznikli jednak z cirkevnych poziadaviek a neskor ako pedagogicke poziadavky. Totiz dodrziavanim tych najprisnejsich pravidiel mas zarucene ze nespravis chybne vedenia hlasov. Cim lepsie budes ovladat tie pravidla a co zarucuju, casom, budes ich moct uvolnovat, pretoze budes vediet comu maju predist.
Zaznamenané
midlo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 548



« Odpoveď #14 kedy: 17. Júl , 2008, 15:05:10 »

zaoberal sa niekto z vas skladanim (prip. studovanim) dodekafonickej skladby? dostala sa mi do ruk kniha od hannsa jelinka - uvedenie do dodekafonickej skladby. musim povedat, ze ta kniha je perfektna. az po precitani uvodu tej knihy som zistil o com v skutocnosti je dodekafonia. samozrejme som to vedel aj pred tym, ale az teraz som pochopil (aspon z casti) filozofiu tych dvanastich tonov a jej pointu. velmi ma to zacalo zaujimat. je to perfektne prepracovany system a tak isto tie 12 tonove rady su dokonalo premyslene. urcite vznikne v blizkej dobe nejaky pokus o dodekafonicku skladbu.

zaujimava je tato posledna veta z uvodu knihy: "a nyni je take jasne, ze dodekafonicka skladba neni jednoduse novym hudebnim slohem, nybrz sprevneji zacatkem noveho vyvoje na vyssi urovni."

ako ste na tom vy s dodekafoniou? ste za, ci proti? pretoze niektori ludia to povazuju za slepu ulicku a nespravny vyvoj hudby.

To ze je to slepa ulicka sa zistilo uz davno. Hlavne preto ze je velmi obmedzujuca. Totizto ono to vzniklo z poziadavky zbavenia sa tonalneho centra a tym padom funkcnosti akordov a zauzivanych kadencii. Lenze pravda je taka, ze prisne dodekafonicke skladby su nezaujimave aj pre narocnych posluchacov a nikdy sa ktovieako nepresadili - zvacsa su to take plynutia, ktore nikam nevedu a posluchac nedokaze nic predpokladat. Naopak dodekafonia ako prvok, ci urcity prostriedok moze pomoct a je hromada skladieb ktore sa vyhlasuju za dodekafonicke, v konecnom dosledku ale niektore prisne pravidla dodekafonie porusuju, napriklad aj opakovanie tonu.
Zaznamenané
Strán: [1] 2 3 |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.092 sekund, 23 otázok.