peter_k
okukávač
Príspevkov: 2
|
|
« Odpoveď #90 kedy: 20. Júl , 2010, 14:46:13 » |
|
Nazdar vsetci,
precital som si cely thread, v ktorom sa preberali zalezitosti ohladne cien a kvality sluzieb firmy SUNTEQ (a aj dalsich SK firiem). Kedze mne ta firma ciastocne patri a som viac menej zodpovedny za to, ake ma ceny a meno, myslim, ze je spravne ak sa k zopar veciam vyjadrim a trocha veci objasnim z mojho pohladu.
** Ceny v SR su vyssie ako ine v EU *** Ano, bolo to tak, je to tak a asi to tak aj bude. Verim, ze urcite vsetci viete preco je to tak, Netreba na to ziadne ekonomicke vzdelanie, aby clovek rozumel tomu ako sa tvoria ceny. Staci jednoduche uvazovanie. Kazdopadne sa to pokusim vysvetlit.
Na to ake mame ceny (nielen my ale aj dalsi predajcovia v SR) ma najvacsi vplyv velkost trhu. Nemozeme ani nahodou konkurovat Thomannovi, SweetWater, Sam Ash a pod. Pozrite, pekny priklad, pred asi 4 rokmi M-Audio zacalo dodavat in-Ear sluchadla. Prvy rok sme ich predali asi 30 (premierna cena bola tusim) okolo 150 EUR). Predavali sme ich asi s 8% ziskom. Teda na jednom produkte sme mali priemerne 12 EUR. Na 30 ks sme zarobili (hruby zisk) 360 EUR. Z tejto sumy musim odratat 1 x inzerat v Muzikuse (180 EUR), zmena kurzu USD/SKK, co predstavovalo stratu asi 1.5% a vysledok je, ze rok predaja tohto produktu nam vygeneroval zisk asi 160 EUR. To je prosim suma, ktoru si vypyta opravar chladnicky za 2 x vymenu tesnenia dveri. Ak si myslite, ze keby sme znizili cenu na doraz, teda isli by sme bez zisku, tak by sme namiesto 30 ks predali 300, tak sa mylite. Toto je ten limitujuci faktor. Tym padom nemame sancu ani vyjednat mnozstevnu zlavu u vyrobcu (co by sme mohli od 1000 ks vyssie). Len na doplnenie, Sam Ash, co je siet muzikantskych obchodov v U.S. predal v prvy tyzden uvedenia tychto sluchadiel v U.S. 16.000 ks. Keby ich predavali len s 1 USD ziskom, tak v absolutnych cislach je to slusny zisk.
Tento isty model funguje aj vo firme Thomann. Jednoducho, nemozete konkurovat firme, ktora predava tie iste prdukty ako vy cenou - ak vy ich predate 100 ks a oni 10.000 ks. Aj by ste mohli (bez zisku dokaze predavat kazdy) ale potom by ste o rok mohli celu firmu zavriet a zamestnat sa u Thomanna. Ano, je to konkurencny boj. Poviete si, ze ved aj my mozeme predavat v Nemecku. Nie je to take jednoduche. My si uvedomujeme, ze sme drahsi a dakujem kazdemu zakaznikovi, ktory si u nas nieco kupi a zvlast zakaznikom, ktori aj vedia, ze sa to da kupit niekde inde aj lacnejsie, a cez to vsekto si to kupia u nas. Je hromada produktov (a cim dalej tym viac) kde je jedinym kriteriom cena. Nepotrebujete k tomu ziadnu dalsiu pridanu hodnotu. Ked si objednate konkretnu znacku strun v Muzikeri (dufam, ze sa nenahnevaju), tak budu hrat asi rovnako, ako ked vam pridu z Nemecka. Jedine v com sa mozeme odlisovat je sposob akym predavame, ako predavame a ako sa spravame k nasim zakaznikom. Nikdy nebude nasou jedinou obchodnou strategiou nekonecene znizovanie cien. Jednoducho sa to tu neda. Ak by sme na to pristupili, tak to o rok mozeme zatvorit.
Dalsi "problem" je, ze SUNTEQ predava len vyrobky, na ktorych predaj je autorizovany. Inymi slovami, sme distributorom alebo autorizovanym predajcom kazdej jednej znacky, ktoru predavame. Mame platne zmluvy, ktore nas k niecomu zavazuju. Okrem ineho, je v kazdej aj zavazok dodrziavania MSRP, teda predajnych cien. V tomto smere je ale jeden extrem: ak by sme znizili ceny vyrazne pod MSRP, urcite by sme to museli nejako obhajit (to, ze to chcu zakaznici nie je argument). Argumentom by bolo napriklad, ze namiesto 30 sluchadiel predame za rok 3000. To ale nie je realne na tomto malom trhu dosiahnut. Thomann to ale moze urobit, a ked znizi ceny na "doraz" tak pri niektorych produktoch na teritoriu akym je Nemecku moze zvysit 10x nasobne predaj lavou zadnou.
Druhym problemom su online "no name" predajne. Vacsinou je to jeden clovek, ktory vsetko menezuje, bali aj posiela. Nakupuje od velkeho distributora, da si na to 3% a predava. Su produkty, pri ktorych sa mu dari, ine nepredava vobec. Uz len to, ze ma ceny nizsie ako napriklad SUNTEQ, vyvolava v ludoch pocit, ze ich podvadzame, lebo niekto iny to ma lacnejsie a teda, neadm zarobit zlodejom zo SUNTEQ-u a ale tomuto, lebo to ma lacnejsie.
Cez to vsetko mam pocit, ze ludia, ktori potrebuju pomoct, poradit, vyskusat budu stale a nevadi im, ze si za tuto moznost priplatia. To je ucelom nasho modelu fungovania. Principialne nemame ziadny problem s tym, ak si niekto objednava veci "vonku" a nie u nas. Urcite nas to mrzi, ale to je vsetko. Niekto tusim v tomto fore spominal, ze chcel nejake Digidesign kable a my sme ich mali (neviem presne) o 100 EUR drahsie ako inde. OK. Objednaj si ich kde ich maju lacnejsie. Kedze produkty Digidesign nepredavame a tu sa ani nikdy predavat nebudu v 1000-kach kusov, nemozeme drzat vsetko na sklade s tym, ze to mozno v priebehu roka predame. Teda ani taketo kable. Ak by sme ich mali za rovnaku cenu ako ich nasiel niekde na online store, tak by sme ich museli po jeho objednavke objednat, kedze Digidesign dodava vsetko cez UPS svojim partnerom, museli by sme zaplatit za balicek s kablom priblizne 100 EUR dopravne naklady a boli by sme ak nie v minuse tak na nule.
Pri niektorych produktoch musime brat do uvahy aj servisne naklady. Nemozeme napriklad predat C|24 pult bez toho, aby sme v predajnej cene neratali s nejakou sumou na odoslanie pultu do opravy, ak by k doslo k poruche. Tieto veci servisuje len Digidesign. Preprava do U.K. (UPS) stoji asi 1000 EUR (paleta s pultom). Mali sme zakaznikov, ktory si kupili C24 v Nemecku, isli si niekde do Mnichova pre tovar, tam to zaplatili v hotovosti a tesili sa. OK. Dostali to o nejakych 20% lacnejsie. Nemecky predajca ale vie, ze ak sa nieco pokazi, tak slovensky zakaznik to musi dorucit k nemu a tiez vie ze ma za rohom Digidesign Germany, kde to autom, za 20 minut odvezie. Tiez vie, ze ho nikdy nebude ten zakaznik s nicim "otravovat", nebude na neho vytahovat obchodne inspekcie, lebo tam nema prelozeny 500-stranovy manual. Cisty obchod - vytiahne zo skladu paletu, nalozi do auta zakaznikovi a ma zarobenych povedzme 150 EUR. Na pulte za 10000 EUR.
Takychto prikladov by som tu mohol uviest vela, ale nechcem vas otravovat. Nechcem tu ani rozputat dalsiu vlnu prispevkov na temu ceny.
Jednoducho toto je nas pohlad na problem s cenami, nemame co skryvat, mozno nas uz nebudete po precitani povazovat za zlodejov, ktori sa za kazdu cenu chcu nabalit a potom sa vozia v Lexusoch.
Produkty, ktore mame radi my a nasi zakaznici budeme predavat aj dalej a robit vsetko preto, aby ste si k nam nechodili kupovat veci len preto, ze ich mame nahodou lacnejsie. Som si isty, ze budete vyuzivat nase sluzby aj nadalej aj ked nie sme ziadny discount shop a za svoje peniaze u nas dostanete viac nez len krabicu s produktom.
Peter Krajcik
|