Gitarové fórum A.D. 9.1.2004

technika & teória => gitarová teória => Téma založená: kaolko 02. Apríl , 2010, 20:57:14



Názov: harmonicka vs melodicka
Prispievateľ: kaolko 02. Apríl , 2010, 20:57:14
caute.. trochu sa mi asi poplietli veci.. vie mi niekto povedat tony harmonickej a tony melodickej stupnice? Standardna aiolska napr od A (cize uplne bezny mol) je AHCDEFG..

myslel som totiz ze pri jednej z nich su obsiahnute ine tony pri stupani nahor a pri klesani zas ine.. teda aspon mi bolo povedane nasledovne-

a h c d e f gis a gis f e d c h a = harmonicka


a h c d e fis gis a g f e d c h a - melodicka


Názov: Re: harmonicka vs melodicka
Prispievateľ: Lubo 03. Apríl , 2010, 00:50:37
kasli na stupanjuce a klesajuce ;) jendodcho harmonicka ma malu sextu a velku sepitmu a melodicka velku sextu  a velku sprimu. V praxi sa s nicim ako s klesajucou melodickou nesretnes ;)


Názov: Re: harmonicka vs melodicka
Prispievateľ: Tulo 03. Apríl , 2010, 09:12:23
caute.. trochu sa mi asi poplietli veci.. vie mi niekto povedat tony harmonickej a tony melodickej stupnice? Standardna aiolska napr od A (cize uplne bezny mol) je AHCDEFG..

myslel som totiz ze pri jednej z nich su obsiahnute ine tony pri stupani nahor a pri klesani zas ine.. teda aspon mi bolo povedane nasledovne-

a h c d e f gis a gis f e d c h a = harmonicka


a h c d e fis gis a g f e d c h a - melodicka


No Lubo, asi to treba vysvetliť trochu konkrétne nemyslíš? :)

A mol (0 #) harmonická ma zvýšený siedmy stupeň, čiže: a h c d e f g# a a naspäť tak isto: a g# f e d c h a

A mol melodická ma zvýšený šiesty a siedmy stupeň, čiže: a h c d e f# g# a ale naspäť ideš ako keby prirodzenú stupnicu, čiže: a g f e d c h a

Takto to je v praxi, ak chceš vedieť prečo to tak je, tak napíš. Čiže áno, v tom čo si napísal máš to správne.


Názov: Re: harmonicka vs melodicka
Prispievateľ: kaolko 03. Apríl , 2010, 09:29:09
vdaka obom! mne vlastne slo len o to ze som si nebol isty ci melodicka pri stupani ma 6 a 7 zvyseny a pri klesani je to vlastne standardna aiolska... dik za potvrdenie...
Lubo, asi chapem teda ze to asi nikto takto natvrdo neriesi ze ked stupas tak striktne tak a ked klesas tak striktne len onak..len som si chcel utvrdit veci  :zdar:
teraz pride pre mna skor podstatna otazka.. tam kde hram vzdy bezne len aioslku cize AHCDEFG mozem vzdy hrat miesto nej harmonicku resp hybat sa v meldodickej, alebo to zavisi viacmenej cisto len od harmonickeho podkladu?


Názov: Re: harmonicka vs melodicka
Prispievateľ: udry 03. Apríl , 2010, 10:28:54
... a prečo všade píšete aj oktavu / "a" /  ? :)


Názov: Re: harmonicka vs melodicka
Prispievateľ: Tulo 03. Apríl , 2010, 12:23:59
... a prečo všade píšete aj oktavu / "a" /  ? :)

Pretože keď tu stupnicu hráš a zahráš len a h c d e f g, máš interval a - g čo je malá septima. A to je taký interval, že ťa to doslova núti zahrať aj to A.  A ešte pretože že je to oktáva  :laugh: čiže, rad 8 tónov.


Názov: Re: harmonicka vs melodicka
Prispievateľ: udry 03. Apríl , 2010, 18:20:44
Pretože keď tu stupnicu hráš a zahráš len a h c d e f g, máš interval a - g čo je malá septima. A to je taký interval, že ťa to doslova núti zahrať aj to A.  A ešte pretože že je to oktáva  :laugh: čiže, rad 8 tónov.
... dík... konečne viem čo je oktáva,určite ma to posunie kus dopredu... :laugh:


Názov: Re: harmonicka vs melodicka
Prispievateľ: Lubo 03. Apríl , 2010, 18:50:31
vdaka obom! mne vlastne slo len o to ze som si nebol isty ci melodicka pri stupani ma 6 a 7 zvyseny a pri klesani je to vlastne standardna aiolska... dik za potvrdenie...
Lubo, asi chapem teda ze to asi nikto takto natvrdo neriesi ze ked stupas tak striktne tak a ked klesas tak striktne len onak..len som si chcel utvrdit veci  :zdar:
teraz pride pre mna skor podstatna otazka.. tam kde hram vzdy bezne len aioslku cize AHCDEFG mozem vzdy hrat miesto nej harmonicku resp hybat sa v meldodickej, alebo to zavisi viacmenej cisto len od harmonickeho podkladu?
aaa to je ina otazka. V klasickej hudbe ma melodicka pouzivala hodne tak. V molovej tonine napr povedzme ze sme v A mol tak na E7(potrebujes G#) mas na vyber dva zvuky bud harmonicku E F G# A alebo melodicku E F# G# A. V harmonicke mas interval zvachenej sekundy tzv. HIATUS. takze ked tento velky krok nechces logicky co spravis. No zvysis aj siesty stupen. A mas melodicku. Kedze sme na dominante, siedmy stupen je citlivy ton a chce sa rozviest nahor. PReto logicky sa to robi len cestou nahor ;)

V sucasnosti sa tieto stupnice pouzivaju ako samostatne mody. Este k nim prilozime dorsku. Cize teraz na molovy akord mas na vyber molove stupnice podla toho aku farbu chces. Ide o to ake tenzie(upper structures) pridavas.

Molova prirodzena: mas malu sextu a malu septimu takze Ami Ami7 Ami9 Ami11 Ami7(b6)
Dorska malu setpimu a velsku sextu takze mas trosku viac jazzy sound Ami Ami6 Ami7 Ami69
Melodicka mas velku a velku...jazzy sound Ami(maj)7 Ami(maj)9 atd..
Este je jedna moznost frygicka tam mas este k tomu malu sekundu.

Potom mozes ako toniku zobrat hociktory z tychto akordov a farbu aku chces. Ked improvizujes a hras velku septimu do moloveho akordu, ak nemas hluchu kapelu tak ta chytia a budu hrat tiez. JE treba tie mody poznat a hlavne pocut. Potom si mozes zobrat akordy z ktorej kolvek z tychto stupnic a pouzivat ich. Napr v molovej pridzenej Ami mas na stvrtom stupni Dmi7 ale v Dorskej mas Ddur7 takze mas uplne iny sound ktory mozes v skladbe pouzit.  Takyto for sa nazyva MODAL INTERCHANGE.
** pre clenov ktori nevedia co je oktava by som tymto prispevkom zacinat neodporucal :D


Gitarové fórum A.D. 9.1.2004 | Poháňané SMF 1.1.11.
© 2005, Simple Machines LLC. Všetky práva vyhradené.