Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: VENUJTE 2% z daní aj na podporu gitarového fóra. Ďakujeme!!
24. November , 2024, 07:00:48
Strán: 1 2 3 [4] 5 6 ... 16 |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: EL 34 vs 6L6  (Prečítané 56933 krát)
0 užívateľov a 3 Hostí prehliada túto tému.
predator
Hosť
« Odpoveď #45 kedy: 08. Marec , 2007, 09:50:42 »

Podľa mňa sa rozdiely v daných lampách preceňujú. Sú skôr kozmetického charakteru. Markantnejšie sa dá ovplyvniť zvuk koncáku jeho samotnou topológiou, a hlavne návrhom jeho napájacieho zdroja. Nie je problém urobiť zvuk s pevnými spodkami na EL-34, ani mäkký poddajný "britský" charakter koncáku na 6L6GC.

Čo tak napríklad taká séria Stiletto od Mesa/Boogie, kde sa používajú v konci výhradne EL-34? A šlape to dobre, má to ten typický US (teda Mesa) charakter zvuku ... ale samozrejme vie to urobiť aj britský charakter zvuku ako u JCM-800, ale tam treba prepnúť zdroj na "mäkký" mód - tzv. spongy mode.

Ale uznávam, že je to pekná marketingová rovnica - 6L6 = US, EL-34 = UK  Žmurk
Zaznamenané
predator
Hosť
« Odpoveď #46 kedy: 08. Marec , 2007, 09:54:38 »

Samozrejme, že som myslel iba rozdiely zvukové, elektricky sú tie lampy o niečom inom, chcú iný bias, majú trochu iný anódový odpor atď ... teda nie sú bez úprav v zapojení zameniteľné, keď zapojenie nemá prepínač biasu.
Zaznamenané
wanka
náhodný pocestný
**
Príspevkov: 71



« Odpoveď #47 kedy: 25. Marec , 2007, 12:18:53 »

To prave orechove dz,dz,dz asi ovplyvnuje nielen koncak, takze by ste mohli hodit nazor aj na preamp ci 7025 abo 12AX7 ci ECC83, ak mate ktosi skusenosti.  :)
Zaznamenané
proghopik
VIP
inventár podniku
*
Príspevkov: 4299


PATRÍM DO PIVNICE!


« Odpoveď #48 kedy: 25. Marec , 2007, 12:26:43 »

takze by ste mohli hodit nazor aj na preamp ci 7025 abo 12AX7 ci ECC83, ak mate ktosi skusenosti.  :)

ECC83 a 12AX7 su totozne lampy, len inak znacene. 7025 je tiez s nimi volne zamenitelna, tusim to bola verzia ECC83 s nizsou hladinou sumu. Tu nejde o znacenie, ale skor znacky a ci su tie lampy nove alebo NOS (new old stock), toto robi podstatne rozdiely.
Zaznamenané

kkoti môžu robiť technicky dobru hudbu ale nie pocitovo alebo nie su kok*ti lebo umenie ide cez pocity. Jedine ked môže kkt robit dobru hudbu je ked jukeboxuje teda hra do botky nacvičené cudzie veci
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2312



« Odpoveď #49 kedy: 25. Marec , 2007, 12:49:38 »

Veru - ECC83 a 12AX7 je europske a americke znacenie tych istych lamp. Rozdiely medzi takymito lampami naozaj su medzi vyrobcami (ale tymi skutocnymi).
Zaznamenané
wanka
náhodný pocestný
**
Príspevkov: 71



« Odpoveď #50 kedy: 24. Október , 2007, 22:21:13 »

Citácia : "prenosova charakteristika bipolarnych tranzistorov je exponencialna, pri FET na druhu, a ani pri tetrodach/pentodach nie je tak linearna ako pri triodach. Takze v konencnom dosledku je trioda zosilovac s najmensim vystupnym harmonickym skreslenim. V praxi bola doposial vyrobena elektonka firmou Western Electric  trioda 300B s najlinearnejsou charakteristikou. Tieto skreslenia sa daju znizit fintami zapojenia, vacsinou negativnou spatnou vazbou, co vsak dava uchu nelahodiaci efekt. Okrem toho ma trioda maly vystupny odpor. Nevyhody - horsia ucinnost a potreba vacsieho budenia. Zlata? stredna cesta medzi triodou a pentodou je tetroda."
Takze z tohto hladiska asi tetroda 6L6 ako pentoda EL34. Ale pri porovnavani tabuliek lamp som natrafil na zaujimavost, ze dodnes sa vyraba tetroda KT88 /6550/ ktora ma lepsiu wataz, skreslenie aj vystupny odpor ako 6L6 a teoreticky by mohla mat lepsiu zamenitelnost. Inak sa zaujimam preto, ze sa pohravam s myslienkou postavit single ended, no vyberam na baze akej lampy. Takze potrebujem prakticke skusenosti aj zvukove tejto lampy. Pripadne v ktorych overenych aparatoch boli pouzivane.
Zaznamenané
musicman
inventár podniku
*******
Príspevkov: 4903



« Odpoveď #51 kedy: 24. Október , 2007, 22:41:50 »

na pentodach sa aj tak jedna mriezka nevyuziva
Zaznamenané

http://www.999th.eu         RIG:  2x DIGIDESIGN PRO TOOLS HD3, 3 x DIGIDESIGN 192 I/O ANALOG , DIGIDESIGN PRE, Focusrite, UAD, J&T       http://www.facebook.com/pages/999th-studio/124192809296?v=wall&ref=ts
predator
Hosť
« Odpoveď #52 kedy: 24. Október , 2007, 22:46:15 »

Citácia : "prenosova charakteristika bipolarnych tranzistorov je exponencialna, pri FET na druhu, a ani pri tetrodach/pentodach nie je tak linearna ako pri triodach. Takze v konencnom dosledku je trioda zosilovac s najmensim vystupnym harmonickym skreslenim. V praxi bola doposial vyrobena elektonka firmou Western Electric  trioda 300B s najlinearnejsou charakteristikou. Tieto skreslenia sa daju znizit fintami zapojenia, vacsinou negativnou spatnou vazbou, co vsak dava uchu nelahodiaci efekt. Okrem toho ma trioda maly vystupny odpor. Nevyhody - horsia ucinnost a potreba vacsieho budenia. Zlata? stredna cesta medzi triodou a pentodou je tetroda."
Takze z tohto hladiska asi tetroda 6L6 ako pentoda EL34. Ale pri porovnavani tabuliek lamp som natrafil na zaujimavost, ze dodnes sa vyraba tetroda KT88 /6550/ ktora ma lepsiu wataz, skreslenie aj vystupny odpor ako 6L6 a teoreticky by mohla mat lepsiu zamenitelnost. Inak sa zaujimam preto, ze sa pohravam s myslienkou postavit single ended, no vyberam na baze akej lampy. Takze potrebujem prakticke skusenosti aj zvukove tejto lampy. Pripadne v ktorych overenych aparatoch boli pouzivane.

OMG!!! Kto to písal?

Hromada nezmyslov ... pentóda má ďaleko väčšiu lineárnu oblasť ako trióda, a zvlášť  v ultralineárnom režime.  Trióda má na charakteristike omnoho väčšiu parabolickú oblasť. Práve u triódy však preto z dôvodu zakrivenia charakteristiky vzniká pomerne veľa harmonického skreslenia, konkrétne sa jedná o skreslenie druhou harmonickou, čo je jedným z faktorov, ktoré vytvárajú typický "lampový zvuk".

Výstupný odpor nemá u lampového zosilňovača moc veľa spoločného s účinnosťou, to skôr topológia zapojenia (jednočinný, pushpull) a použitý pracovný bod, nazývaný aj trieda. Navyše lampa nepracuje do záťaže priamo, ale cez oddeľovací trafák (výstupák) a tak je vcelku jedno, či má 2 alebo 6 kiloohmov anódového odporu, aj tak to trafák prehodí na 4, prípadne 8 ohmov.

Záporná spätná väzba? Prakticky na každom gitarovom zosíku sa vyskytuje napäťová záporná spätná väzba, volá sa to Presence. Okrem toho sa používa aj prúdová spätná väzba, ktorá udržiava konštantný kľudový prúd (bias) aj pri zahriatí koncových lámp, aby sa po zahriatí nerozhodili. Najčastejšie sú na to použité katódové odpory.
« Posledná zmena: 24. Október , 2007, 22:47:21 od Predator » Zaznamenané
musicman
inventár podniku
*******
Príspevkov: 4903



« Odpoveď #53 kedy: 24. Október , 2007, 22:48:47 »

a co intermodulacne skreslenie
Zaznamenané

http://www.999th.eu         RIG:  2x DIGIDESIGN PRO TOOLS HD3, 3 x DIGIDESIGN 192 I/O ANALOG , DIGIDESIGN PRE, Focusrite, UAD, J&T       http://www.facebook.com/pages/999th-studio/124192809296?v=wall&ref=ts
predator
Hosť
« Odpoveď #54 kedy: 24. Október , 2007, 22:53:42 »

Lampáče ho majú značne potlačené, lebo sa odčíta na výstupáku. Rušivá počuteľná zložka leží v subharmonických, ktoré trafák neprenesie, ale u zosíkov bez trafa (teda u typického tranzistora) je počuť tzv. "prdenie" v basoch a chripenie vo výškach.

BTW - niektoré hi-end polovodičové riešenia práve preto používajú výstupáky, aj keď by vlastne nemuseli. Príklad - stredovýškový modul v ozvučovacom PA systéme KV Audio.
Zaznamenané
musicman
inventár podniku
*******
Príspevkov: 4903



« Odpoveď #55 kedy: 24. Október , 2007, 22:56:31 »

Lampáče ho majú značne potlačené, lebo sa odčíta na výstupáku. Rušivá počuteľná zložka leží v subharmonických, ktoré trafák neprenesie, ale u zosíkov bez trafa (teda u typického tranzistora) je počuť tzv. "prdenie" v basoch a chripenie vo výškach.

BTW - niektoré hi-end polovodičové riešenia práve preto používajú výstupáky, aj keď by vlastne nemuseli. Príklad - stredovýškový modul v ozvučovacom PA systéme KV Audio.

presne tak a preto su lampace take zlate
Zaznamenané

http://www.999th.eu         RIG:  2x DIGIDESIGN PRO TOOLS HD3, 3 x DIGIDESIGN 192 I/O ANALOG , DIGIDESIGN PRE, Focusrite, UAD, J&T       http://www.facebook.com/pages/999th-studio/124192809296?v=wall&ref=ts
musicman
inventár podniku
*******
Príspevkov: 4903



« Odpoveď #56 kedy: 24. Október , 2007, 22:58:10 »

s tou vymenou hexod za pentody neviem ci sa ta uprava netykala ukostrenia tretej mriezky co ste tu pisali. neviem ako je to na objimke mozna ked sa ta uprava spravi by mohli sa tie elektronky menit medzi sebou.
Zaznamenané

http://www.999th.eu         RIG:  2x DIGIDESIGN PRO TOOLS HD3, 3 x DIGIDESIGN 192 I/O ANALOG , DIGIDESIGN PRE, Focusrite, UAD, J&T       http://www.facebook.com/pages/999th-studio/124192809296?v=wall&ref=ts
wanka
náhodný pocestný
**
Príspevkov: 71



« Odpoveď #57 kedy: 24. Október , 2007, 23:21:48 »


 Práve u triódy však preto z dôvodu zakrivenia charakteristiky vzniká pomerne veľa harmonického skreslenia, konkrétne sa jedná o skreslenie druhou harmonickou, čo je jedným z faktorov, ktoré vytvárajú typický "lampový zvuk".
Takze co je z mojho hladiska dolezite - potvrdil si mi to co som potreboval z toho clanku, ze ak postavis rad tranzistor az dobry lampovy zvuk, na konci bude trioda.

Výstupný odpor nemá u lampového zosilňovača moc veľa spoločného s účinnosťou, to skôr topológia zapojenia (jednočinný, pushpull) a použitý pracovný bod, nazývaný aj trieda. Navyše lampa nepracuje do záťaže priamo, ale cez oddeľovací trafák (výstupák) a tak je vcelku jedno, či má 2 alebo 6 kiloohmov anódového odporu, aj tak to trafák prehodí na 4, prípadne 8 ohmov.
Zase: medzi tymi vetami je bodka. Takze nevyhody triody su vymenovane a nie vysokeho vnutorneho odporu. Tam v tom clanku dalej pise ze to sposobuje neziadany rozkmit pri nizsich frekvenciach aj ked to prechadza cez vystupak a tak dalej bla,bla,bla. Ale to ma vobec nezaujima.

Záporná spätná väzba? Prakticky na každom gitarovom zosíku sa vyskytuje napäťová záporná spätná väzba, volá sa to Presence. Okrem toho sa používa aj prúdová spätná väzba, ktorá udržiava konštantný kľudový prúd (bias) aj pri zahriatí koncových lámp, aby sa po zahriatí nerozhodili. Najčastejšie sú na to použité katódové odpory.
Pisal o potrebe/nepotrebe pri urcitych typoch lamp a tranzistorov a hlavne do akej miery a netvrdil ze v "gitarovych zosilovacoch s trioidami zaporna spatna vazba nie je".
Inak ak by si chcel konstruktivne prispiet, svojim prispevkom som sa na cosi pytal. Tak by si mohol skor k tomu napisat ked uz tak.
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2312



« Odpoveď #58 kedy: 21. November , 2007, 15:39:24 »

Nahodou sa mi po dlhom case stretlo doma viacej veci. Takze som nahral v rychlosti 2 ukazky.

Prva je lampovy preamp od Peciho Uhercika do koncaku s 2x 6L6, box, mikrofon, zvukovka.

http://gitaristi.sk/files/rastis/6L6.mp3

Druha ukazka je nachlp to iste, to iste nastavenie, nepohnuty mikrofon, ale preamp ide do koncaku s 2xEL34.

http://gitaristi.sk/files/rastis/EL34.mp3

Oba koncaky boli vytocene do rovnakej hlasitosti, pomerne vysokej. EL34 uz isli trochu do skreslenia.
Zaznamenané
Martinlm
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 7479



WWW
« Odpoveď #59 kedy: 21. November , 2007, 20:04:07 »

Skoda, ze je rozdielny koncak, lebo tie 6L6 maju vacsie gule a EL34 zasa viac takeho stredoveho dz-dz, ale kto vie co z toho je sposobene lampami a co koncakom ako takym.
Zaznamenané

Strán: 1 2 3 [4] 5 6 ... 16 |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.098 sekund, 23 otázok.