Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: Zaregistroval si sa, ale ten prekliaty mail nechodí a stále nechodí?

Skontroluj si SPAM.

(fakt, robíme, čo sa dá, ale gmail.com si nedá povedať)
21. November , 2024, 10:27:55
Strán: [1] 2 3 4 |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: INTERVALY  (Prečítané 38986 krát)
0 užívateľov a 1 Hosť prehliada túto tému.
Spago
stály hosť
*****
Príspevkov: 783


WWW
« kedy: 22. August , 2004, 21:19:01 »

Co to vobec je?
Zaznamenané
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #1 kedy: 22. August , 2004, 22:32:15 »

Interval je vzdialenosť (výšková) medzi dvoma tónmi. Tak napr. medzi dvoma rovnakými c-c je interval čistá prima, medzi c-d vežká sekunda(c-des malá sekunda) a tak ďalej. Bližšie info: http://webhouse.cz/kurz-harmonie/Intervaly.htm Ak to nebude jasné, tak sa pýtaj.
Zaznamenané

Lubo
stály hosť
*****
Príspevkov: 908


-- JAZZ --


« Odpoveď #2 kedy: 23. August , 2004, 06:01:18 »

Ked si predstavis durovu stupnicu tak su vytiahnute z nej. Takze c-c cista prima c-d velka sekunda c-e velka tercia c-f cista kvarta c-g cista kvinta c-a velka sexta c-h velka septima c-c' cista oktava. Urcite si si vsimol ze niektore su ciste(1,4,5,8) a niektore su velke(2,3,6,7).To nechapem ani ja preco je to tak ale proste je to tak.Potom ich mozes este zvecsovat a zmensovat.Tuna sa to pomenovanie tiez lisi.CISTE #-zvecseny ##-dvojzvecseny b-zmenseny bb-dvojzmenseny VELKE #-zvecseny ##-dvojzecseny b-maly bb-zmenseny.Tazke ak znizit druhy ton v cistej kvarte ziskas zmensenu kvartu ale ked znizis vo velkej tercii ziskas malu terciu.
Zaznamenané

Spago
stály hosť
*****
Príspevkov: 783


WWW
« Odpoveď #3 kedy: 23. August , 2004, 08:55:40 »

Som si kupil taku kniku: Enciklopedia akordov Ta sa hovori o intervaloch Citam to pozeram do toho a som s toho jelen... Dik chlapci...
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2312



« Odpoveď #4 kedy: 23. August , 2004, 21:03:03 »

No to si mu to vysvetlil Lubo... :cry: Spago, mrkni Pituov link, tam je to zrozumitelne. Skratka, niektore intervaly su male aj velke, niektore iba ciste (prima, kvarta, kvinta, oktava). Vsetky sa daju samozrejme zvacsit a zmensit, ale to Ta bude zaujimat az v dalsej faze. Ciste su tie, ktore ked zahras na skreslenej gitare, budu zniet jednoliato. Preco to tak je, vyplyva z fyziky, prisiel na to Pythagoras: http://referaty.atlas.sk/?referat=7668
Zaznamenané
kubriel
stály hosť
*****
Príspevkov: 1071


uiiiii


WWW
« Odpoveď #5 kedy: 24. August , 2004, 18:14:28 »

neviem, aky vyznam ma sekunda ci uz velka, ci mala.. ani sexte som moc neprisiel na chut... ta bude v stupnici raz velka, raz mala nie? ako tercia.. len tak hadam, nemam gitaru v ruke
Zaznamenané

www.klacno.sk/ipp - INTERACTIVE PIXEL PAINTING
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #6 kedy: 24. August , 2004, 23:17:55 »

Rozdiely madzi malými a veľkými intervalmi:

Rozdiel medzi malou a veľkou terciou asi poznáte, tými sú charakteristické tóniny mol a dur.
Malá sekunda a veľká sekunda sú jasné, to je rozdiel poltón a celý tón, len záleží na notovom zápise.
Malá sexta a veľká sexta sú zvukovo veľmi podobné terciám, lebo keď prehodíš napr. nižší tón malej sexty o oktávu vyššie, dostaneš veľkú terciu a naopak.
Malá septima je zvukovo charakteristická pre durový blues, veľká septima je citlivý tón k oktáve.
Toľko v skratke o veľkých a malých intervaloch.
« Posledná zmena: 24. September , 2009, 09:24:17 od Pitu » Zaznamenané

Spago
stály hosť
*****
Príspevkov: 783


WWW
« Odpoveď #7 kedy: 27. August , 2004, 16:42:41 »

Pitu, Rastis a Lubo: -nech sa na to pozeram ako chcem, tak to vobec cele nechapem -myslim, ze to bude asi tym, ze s tej gitarovej a hudobnej teorie neviem nic, az na par akordov a tonov - C,C#,D,D#,E,F,F#,G,G#,A,B,H Takze budte tak dobri a poradte mi s cim mam od zaciatku zacat... :hm:
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2312



« Odpoveď #8 kedy: 27. August , 2004, 23:19:36 »

Spago - vymenoval si v podstate vsetky poltony ako idu za sebou. V praxi si predstav, ze hras nieco so spoluhracom v kapele. Nechces, aby ste obaja hrali uplne presne to iste, tak Ta napadne, ze mozno by dobre znelo, keby spoluhrac hral to co ty, ale o 4 poltony vyssie. Ako spravny profik mu povies, aby to hral vyssie o velku terciu. A to su tie intervaly. Jednotlive nazvy intervalov a pocet poltonov v nich sa musis nabiflit alebo si to vediet odratat aspon na prstoch. Intervaly su zakladna vec. Vyuzijes to, ked si budes chcet napriklad vyskladat nejaky zatial pre Teba neznamy akord. Su v tom iste, pomerne jednoduche zakonitosti, poznas intervaly, takze Ta nezaskoci ani ten najneuveritelnejsi zapis akordu. Tak isto ked budes pracovat so stupnicami, ako maju zniet, ake do ktorych patria akordy, vsade tu je to o intervaloch... Jednotlive intervaly v pocte poltonov: 0 poltonov - prima 1 polton - mala sekunda 2 poltony - velka sekunda 3 poltony - mala tercia 4 poltony - velka tercia 5 poltonov - kvarta 7 poltonov - kvinta 8 poltonov - mala sexta 9 poltonov - velka sexta 10 poltonov - mala septima 11 poltonov - velka septima 12 poltonov - oktava
Zaznamenané
Spago
stály hosť
*****
Príspevkov: 783


WWW
« Odpoveď #9 kedy: 28. August , 2004, 00:06:53 »

este nieco Rastis: -a ta velka je zvacsena a ta mala je zmensena?
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2312



« Odpoveď #10 kedy: 28. August , 2004, 00:17:37 »

Nie, to je ""dalsi level"". Napriklad zvacsena sekunda ma 3 poltony a rovna sa vlastne malej tercii. Hovori sa tomu enharmonicka zamena. Tak isto ako cis zneje tak isto, ako des - v praxi je to ten isty ton. Toto je enharmonicka zamena. Na toto je Pitu, on by to mohol zase raz zhrnut do vacsieho celku, ze preco niekedy nazyvame tony tak a niekedy tie iste zase inak, ako aj intervaly...
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2312



« Odpoveď #11 kedy: 28. August , 2004, 00:31:16 »

A este som si vsimol tie Tvoje tony, co si povypisoval. Pozor na B. V nasich notach sa tym mysli Ais, cize si to tam mal (pre lepsi, hlavne vlastny prehlad) napisat ako A#. V americkych notach sa zapisom B mysli to, co mi pozname, ako H, takze az budes mat niekedy nejake americke gitarove skoly, pozor na to. Preto je rozumnejsie nemat zafixovane A# - Ais ako B.
Zaznamenané
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #12 kedy: 29. August , 2004, 19:59:29 »

Takže čisté, veľké a malé intervaly sú už jasné, Rasťo to pekne popísal.
Malý interval keď zväčšíš, dostaneš veľký a veľký keď zmenšíš, dostaneš malý.
Keď zväčšíš čistý alebo veľký, dostaneš zväčšený.
Keď zmenšíš čistý alebo malý, dostaneš zmenšený.

Pozor ale na zápis, ten je veľmi dôležitý pre pomenovanie intervalu. Nie je jedno, či sa zapíše napríklad G# alebo Ab, aj keď tie 2 tóny znejú rovnako - píšu sa inak. A keby sa nachádzali v intervale alebo akorde, už sa aj ten volá inak. To je práve enharmonická zámena tónov. Napr. máme interval C-Eb a C-D#, znejú rovnako, ale volajú sa inak, prvý je malá tercia a druhý zväčšená sekunda.
« Posledná zmena: 24. September , 2009, 09:25:29 od Pitu » Zaznamenané

Lubo
stály hosť
*****
Príspevkov: 908


-- JAZZ --


« Odpoveď #13 kedy: 10. September , 2004, 05:42:52 »

To nieje pravda ze B je Ais,lebo B je Hes.A neucte sa intervaly ako pocet poltonov to je kravina.
Zaznamenané

katarina
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 725


spanilá deva


« Odpoveď #14 kedy: 10. September , 2004, 11:02:58 »

B=Ais=Hes. Hovori sa tomu enharmonicka zamena. Tie tony zneju rovnako, len sa inac zapisuju. Vychadza to z toniny, v akej dany interval pouzijes. Napr. mala septima od c nemoze byt Ais, lebo musime odvodzovat od septimy a nie od sexty, cize je to B( moze byt aj Hes, ale to sa nepouziva). Ais by bola zvacsena sexta. Len tolko k tomu.Vlastne Pitu to vysvetlil dobre. Ucit sa intervaly ako pocet poltonov som tiez nikdy nepraktizovala, aj ked na konzerve to tak ucia. To iba zbytocne dopletie. Treba vediet zakladne intervaly v danej tonine a potom odvodzovat pomocou tych poltonov. Napr. ked vieme, ze cista kvarta od c je f, tak zvacsena kvarta bude o pol tona vyssie, cize fis. Taka mala pomocka na urcovanie intervalov su aj obraty intervalov(v=velka,m=mala,c=cista): c1=c8 m2=v7 v2=m7 m3=v6 v3=m6 c4=c5 c5=c4 m6=v3 v6=m3 m7=v2 v7=m2 c8=c1 Cize,je to ako puzzle. Vsimnite si, ze sucet intervalov je vzdy=9(3+6=9, 2+7=9...), a obratom malych interv. su vzdy velke a naopak.Plati to aj pri zmensenych a zvacsenych, ze obratom zmens. je zvacs. Pr.: Chcem velku septimu od c, tak sa mi nechce pocitat 7 tonov hore, ale urobim si radsej malu sekundu nadol a vyjde mi to iste=h. Ovsem, este treba ovladat, ze medzi tomni h-c,e-f su prirodzene poltony(vidno to napr. na klaviri, ze medzi tymito tonmi nie su cierne klavesy...)Ale hadam viete.
Zaznamenané

Strán: [1] 2 3 4 |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.078 sekund, 22 otázok.