Altostratus
|
|
« kedy: 05. December , 2005, 23:31:37 » |
|
Ludia, vie mi niekto upresnit, co su alterovane akordy a ako sa pouzivaju?
Pitu napísal: Tak aby som zbytočne nedával nepresné definície, vyberám z Učebnice harmónie od Jaroslava Kofroňa:
Alterácia znamená - náhodilé zvýšenie alebo zníženie doškálnych tónov, aby sme nimi umelo získali citlivé tóny k tónom tonického kvintakordu. Hlavne alterujeme II. a IV. stupeň v stupnici. Alterovaný akord vznikne teda z akordu doškálneho, keď u neho náhodilo zvýšime alebo znížime niektorý tón, podmienkou je aspoň jedna malá tercia v akorde.
- alterované akordy sa najčastejšie vyskytujú vo forme 4-zvukov - ciežom alt. akordov je získať väčšie napätie a snaho po rozvedení - alt. akordy sa rozvádzajú do toniky tak, že citlivé tóny postupujú v smere svojho napätia (citlivé tóny stúpajúce stúpajú a klesajúce klesajú)
Citlivý tón sa má rozviesť v smere svojho napätia. To znamená napr. v Cdur zahráme alterovaný akord G75+ ( G H D# F ) , kde alterovaný tón D# ( aj tón F vlastne) rozvedieme do tónu E v akorde Cdur.
Keby sme zahrali alterovaný akord G75- ( G H Db F ) , tak alterovaný tón Db rozvedieme do C a malú septimu F do E v Cdur akorde.
alterácia znamená zmenu, v tomto prípade zvýšenie alebo zníženie doškálneho tónu. Alterovaný akord je vlastne zmenený doškálny akord.
Naposledy upravil pitu, : 29.10.2006 o 14:35
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
sn3d
nováčik
Príspevkov: 12
|
|
« Odpoveď #1 kedy: 07. December , 2005, 12:17:37 » |
|
No tato otazka aj mna dost zaujima, lebo nemam to nejak utvrdene co si predstavit pod pojmom alterovane akordy. Moje chapanie: Alterovane akordy su podla mna akordy ktore maju nejaky ten ton ktory nespada do danej toniny. Dajme tomu klasicky C7 ma tony (C-E-G-B ) no a dajme tomu ze znizime 7(cize B ) o polton- dostavame vlastne alterovany akord (C-E-G-A#) kde A# nepatry do toniny Cdur v ktorej je akord vyskladany. Je to spravne chapanie alterovanych akordov?Alebo som totalne mimo?
Naposledy upravil rastis, : 07.12.2005 o 12:29
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Altostratus
|
|
« Odpoveď #2 kedy: 07. December , 2005, 12:22:33 » |
|
No....fakt neviem, ako mam zahrat akord so smajlom...
Ale asi si sa ojebabral na tej finte B-H Ono akord Cdur je CEG a akord C7 je CEGB, cize v enharmonickej zamene totozny s CEGAis, akord CEGH je potom Cmaj7 Je sice pravda, ze ton B do Cduru nepatri, ale mala sedma sa v durovych kilach pouziva dost bezne, bez nejakej ujmy na lubozvucnosti...hlavne v country, blues a tak...
...ale stale som sa nedozvedel, co su alterovane akordy....
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
sn3d
nováčik
Príspevkov: 12
|
|
« Odpoveď #3 kedy: 07. December , 2005, 12:34:45 » |
|
No uz viem co teda nemam pouzivat aby to nehadzalo tych smajlov moja choroba.. Ja som ani nepovedal ze viem co to znamena.. Aj ja by som sa to rad dozvedel ale akosi nikde nikto..
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Martinlm
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 7479
WWW
|
|
« Odpoveď #4 kedy: 07. December , 2005, 12:37:33 » |
|
Netusim, ale tipol by som si, ze je to iny nazov pre obraty akordov. Cize ak mas C (c e g), tak mozes prvy ton (c) posunut o oktavu vyssie a hned mas prvy obrat. Potom mozes druhy ton (e) posunut o oktavu vyssie a mas druy obrat. No je to trochu zlozitejsie, samozrejme.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Altostratus
|
|
« Odpoveď #5 kedy: 07. December , 2005, 12:42:06 » |
|
Viem, na co myslis, ale slovo \"alterovane\" sa spaja vacsinou so stvorzvukmi, vselijake mol7add9sus4...obraty su proste obraty...kvint, sext a kvartsext pri trojzvukoch a pri vaznejsich akorodoch potom vznikaju septakordy, sekundakordy a co aj viem, co este. No a nejakou modifikaciou tychto akorodov vznikaju alterovane, ale neviem ako...to sa tu nenajde ani jeden konzervista, kua? Alebo si to radsej dam do googlu, uvidime...
Naposledy upravil Altostratus, : 07.12.2005 o 13:00
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
|
sn3d
nováčik
Príspevkov: 12
|
|
« Odpoveď #7 kedy: 07. December , 2005, 12:48:37 » |
|
Hmm som s toho dost magor.. ked sa to zvrhlo na obraty tak som si uz takmer vydychol ze je to jasne.. ale teraz.. som zvedavy kto na to pride.. sialena kombinacia kombinacii
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
sn3d
nováčik
Príspevkov: 12
|
|
« Odpoveď #8 kedy: 07. December , 2005, 12:52:58 » |
|
Ujo google poradil take nieco: Chords can be varied in many ways: alter chord tones by flattening or raising them.. Cili s toho mi to vychadza na ten C E G Ais
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Altostratus
|
|
« Odpoveď #9 kedy: 07. December , 2005, 12:57:25 » |
|
CEGAis=CEGB=C7 = uplne normalne kilo, ziadne alterovane halusky
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Iggy
|
|
« Odpoveď #10 kedy: 07. December , 2005, 13:01:51 » |
|
pokial na to idem iba ciste logicky, tak : nazov \'alterovany akord\' som v zivote nepocul a na zaklade viacerych veci sa domnievam, ze sa niekde v historii tohto \'pojmu\' jedna iba o nepochopenie slovneho spojenia \'altered chord\'. \'to alter\' v anglictine znamena pozmenit, alebo ak chcete \'alternovat\'. no a ako uz dano spomenul, wikipaedia uvadza, ze akordy mozno pozmienat viacerymi sposobmi....
...neskorsi pitov prispevok ukazal, ze tato uvaha sa s realitou zhoduje len velmi okrajovo :dry: ...
Naposledy upravil Iggy, : 08.12.2005 o 03:08
|
|
|
Zaznamenané
|
ale hosi no tak - sa neposerte. o nic nejde. ked ti baba povie, ze si ju na chuja opichal, tak co? vynadas jej, ze ta nemoze kritizovat lebo nema vtaka?
|
|
|
Altostratus
|
|
« Odpoveď #11 kedy: 07. December , 2005, 13:08:46 » |
|
No hej, ale uz som v partiturach videl akordy s priponou alt. Pozmenenie akordu moze vyzerat aj nasledovne. Vezmime si Ddur (D Fis A) ak Fis zdvihneme o pol tona vyssie, dostaneme D G A, co je Dsus4. Ak to iste Fis spustime o pol tona nizsie, dostaneme Dsus2. Ale to je este stale podozrivo jednoduche. Ak ku Dduru pridame devinu, teda E, dostaneme Dadd9, teda D Fis A E. Mozem tieto tony zoradit v akom poradi len chcem, dostanem sice rozne obraty, ale nazov akordu mi zostane rovnaky. Asi ste si vsimli podozrivu podobnost medzi Dadd9 a Dsus2..su to takmer obraty, podla mna su v vacsine pripadov jeden druhym nahraditelne. Ale onen sajt, na ktory som poslal link hovori cosi o poziciavani tonov z inych tonin...
Zabudol som dodat...pri Dadd9 musi to E byt o oktavu vyssie, aby to bolo add9. Ak je v tej istej oktave, ako zakladne D, potom vznika Dadd2
Naposledy upravil Altostratus, : 07.12.2005 o 13:32
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
midnightstranger
|
|
« Odpoveď #12 kedy: 07. December , 2005, 14:59:45 » |
|
No takto z hlavy vam nepoviem, ale skusim doma pozriet do Andrstovej knizky Rock, Jazz, Blues tam to myslim je.
|
|
|
Zaznamenané
|
Mam na haku ci je niekde gitara alebo nie je ... kaslite na gitary a radsej viac pocuvajte.
|
|
|
Martinlm
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 7479
WWW
|
|
« Odpoveď #13 kedy: 07. December , 2005, 17:18:55 » |
|
Altostratus napísal:Ak to iste Fis spustime o pol tona nizsie, dostaneme Dsus2. Ale to je este stale podozrivo jednoduche Tam si sa sekol, o cely ton musi ist dole, aby to bola velka sekunda.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Altostratus
|
|
« Odpoveď #14 kedy: 07. December , 2005, 17:46:21 » |
|
jasneee...sorry, to by bol Dmoll (DFA), musi ist o cely (DEA), potom je to Dsus2
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
|