Martinlm
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 7479
WWW
|
|
« Odpoveď #45 kedy: 28. Marec , 2006, 12:11:33 » |
|
Enharmonickej zmene moc nerozumiem, takze preco e# a nie f?
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Majo Fero
|
|
« Odpoveď #46 kedy: 28. Marec , 2006, 12:24:53 » |
|
katarina napísal:dr.karpethorky: Ja som to napisala spravne...to je o tej enharmonickej zamene, ak si dobre pamatas, lebo e#=f, lenze v C#dur nemozes napisat ze tercia je f...ok? Katka viem ze si to napisala spravne , ale pokial sa da, tak ja to nepouzivam. Napr. osobne preferujem # nez b a pri Heses napisem A. Aj ked vnutorne viem o co ide.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
izi
|
|
« Odpoveď #47 kedy: 28. Marec , 2006, 12:26:30 » |
|
Lebo vychadzas s Cis dur a ten ma sedem krizikov, KRIZIKOV, okrem ineho aj na e#. eis je v tomto pripade tercia. Takze co urobis, zrusis kriizik v predznamenani auz nie si v Cis dur. A este tonina Cis dur obsahuj fis, takze f tam nejako proste neni. Alebo ked tam chcem mat predsa len to f tak das predznamenanie v Des dure co je 5 beciek a je to prehladnejsie, ale myslim, ze to uz pisal Pitu. V podstate ide len o hudobnu gramatiku. Naposledy upravil izi, : 28.03.2006 o 13:28
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Pitu
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 6373
guitarist
WWW
|
|
« Odpoveď #48 kedy: 28. Marec , 2006, 12:45:50 » |
|
MartinLM (aj doktor) - sme v tónine C# dur, tak ak si prečítaš môj predchádzajúci príspevok, pochopíš, o čom som tam hovoril. V danej tónine používame tóny tej tóniny, nie iné. Tón F patrí do inej tóniny, tu sa nachádza E#.
Interval C# F = zmenšená kvarta (F je 4 tón v stupnici - v tomto prípade alterované /tu znížené/ F#) Interval C# E# = vežká tercia (E# je tretí tón)
Napíšem celý postup, ako uvažovať pri stavbe, alebo zistení tónov akordu v tónine C#dur:
Akord C#11 je zložený z tercií nad sebou ležiacich vybratých z durovej stupnice. Zoberme si tóny stupnice C# dur: C# D# E# F# G# A# H# C# D# E# F# G# A# H# ....... a vyberme z nich tercie nad sebou, tzn 1., 3., 5., 7., 9. a 11. tón = C# E# G# H# D# F# ešte treba mať na pamäti, že v každom takomto akorde 7. tón je malá septima. Tzn znížime ho o poltón. V tomto prípade H# na H.
Ak je v akorde zachovaná vežká septima, je v značke zapísaná ako maj7
Každá ďalšia zmena (zvýšenie, zníženie) niektorého tónu tohoto akordu je zapísaná v značke znamienkami + - pri čísle konkrétneho zmeneného tónu.
Teda výsledok je: Akord C#11 (ako správna napísala Katka):C# E# G# H D# F# Akord C#11/maj7 (v zápise je to nad sebou): C# E# G# H# D# F# Akord C#add11 (znamená že len 11. tón je pridaný k základnému kvintakordu): C# E# G# F#
Keby ten akord bol molový, zapíše sa zmena 1. vežkej tercie na malú (teda z E# na E) do značky ako mi, mol ... C#mi11: C# E G# H D# F# pri zmene kvinty: C#11/5+ : C# E# Gx /čítaj Gisis/ H D# F# (Gx obsahuje zdvojený krížik x, to znamená, že zneje ako A) C#11/5- : C# E# G H D# F# C#mi11/5+ : C# E Gx H D# F# C#mi11/5- : C# E G H D# F#
Podobne sa zapíšu aj zmeny 9. tónu teda nony.
Naposledy upravil Pitu, : 28.03.2006 o 13:50
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Martinlm
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 7479
WWW
|
|
« Odpoveď #49 kedy: 28. Marec , 2006, 12:58:15 » |
|
Vdaka izi & Pitu. Takze napisem si C dur stupnicu, potrebujem C#, tak podla poradia krizikov to okrizikujem (co je skoro jedno, ked je ich 7) a je jasne, preco e#.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Pitu
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 6373
guitarist
WWW
|
|
« Odpoveď #50 kedy: 28. Marec , 2006, 12:58:17 » |
|
Ešte by som možno načrtol paralelu enharmonickej zámeny so spodobovaním, alebo zápisom v gramatike. Keď sa zle zapíše tón patriaci do tóniny, tak je to na pohžad taká istá volovina a v rámci tóniny to spraví dosť chaos, ako by sa zapisovali slová tak ako znejú, nie ako sa majú písať.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
katarina
pravidelný návštevník
Príspevkov: 725
spanilá deva
|
|
« Odpoveď #51 kedy: 28. Marec , 2006, 15:46:42 » |
|
dr.karpathorky: ano, samozrejme, je to jednoduchsie, povedat f namiesto e#, ale snazime sa tu vysvetlovat veci tak, aby vsetko teoreticky sedelo, bez zbytocnych chyb...ale na druhej strane mas pravdu, ze v jazzovej teorii sa to zjednodusuje a tak napr.pri zmensenom (zmenseno-zmensenom) C(dim) sa zvyknu hovorit aj pisat tony c, es, ges, a....namiesto c, es, ges, heses...a podobne... A z gramatiky podla mna k tomu najviac sedi porovnanie s I a Y...
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Majo Fero
|
|
« Odpoveď #52 kedy: 28. Marec , 2006, 15:59:18 » |
|
dr.karpathorky napísal:katarina napísal:dr.karpethorky: Ja som to napisala spravne...to je o tej enharmonickej zamene, ak si dobre pamatas, lebo e#=f, lenze v C#dur nemozes napisat ze tercia je f...ok? Katka viem ze si to napisala spravne , ale pokial sa da, tak ja to nepouzivam. Napr. osobne preferujem # nez b a pri Heses napisem A. Aj ked vnutorne viem o co ide. Viem, ze pouzivam zlu \"notovu gramatiku\", ale popravde, v hudobnom posluchu je to zajedno. V reale pri hre tony napr. A, Heses, Gisis (alebo Eis, F) je stale rovnako znejuci ton. Davam vam zapravdu, ze to neovladam dobre, ale poznam ludi, co to ovladaju perfektne, ale hrat nevedia. Tymto vas nechcem nijako napadnut (Pitu, Katka, ...).
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
ff
|
|
« Odpoveď #53 kedy: 28. Marec , 2006, 16:11:09 » |
|
Nemám ani potuchy o čom hovoríte.Ja viem čo je borovička,pivo,sex...
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
bubla15
|
|
« Odpoveď #54 kedy: 28. Marec , 2006, 16:28:47 » |
|
inak ja trud som sa konecne naucil pentatoniku po celom hmatniku tak hraval som niekolko rokov iba s dvoma paternami, ci prtokladmi ci ako a nechapem preco som si nedal tu trosku namahy si rozsirit trochu obzory. normalne zasnem nad svojou lenivostou
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Dorian
|
|
« Odpoveď #55 kedy: 28. Marec , 2006, 16:42:32 » |
|
nenadt napísal:bubla predstav si ze ides harmonizovat stupnicu Cdur ... vies ze je to zakladna stupnica a nema ziadne kriziky ani becka. takze harmonizacia do kvintakordov ... Cdur,Dmol,Emol,Fdur,Gdur,Amol,Hmol(b5),Cdur a teraz chces napr stupnicu Ddur .... ak vies kvintovy kruh tak vies ze Ddur ma 2# ..teda a teda namiesto F - hrame Fis ..a namiesto C-Cis .... harmonizacia teda bude asi takato Ddur,Emol,Fismol,Gdur,Adur,Hmol,Cismol(b5),Ddur .... takto v podstate mozes pokracovat dalej vsetky stupnice najlepsie je to ale asi vysvetlit na notach v notovej osnove skus si to zapisat do not Dakujem za zaskok;) BUBLA je ti to uz jasnejsie?
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
homar
|
|
« Odpoveď #56 kedy: 28. Marec , 2006, 16:52:18 » |
|
bubla15 napísal:inak ja trud som sa konecne naucil pentatoniku po celom hmatniku tak hraval som niekolko rokov iba s dvoma paternami, ci prtokladmi ci ako a nechapem preco som si nedal tu trosku namahy si rozsirit trochu obzory. normalne zasnem nad svojou lenivostou uprimnost nadovsetko:laugh: , ale ne to tiez niekoho pripomina, konkretne mna:whistle:
|
|
|
Zaznamenané
|
Fender Stratocaster, Epiphone Les Paul Standard Marshall JCM 900 MkIII, Marshall 1960B Lead TC-Electronic Nova System
|
|
|
bubla15
|
|
« Odpoveď #57 kedy: 28. Marec , 2006, 17:00:43 » |
|
som akosi nezaregistroval nenadtov prispevok. ups. no nieco mi to naznacilo ale budem musiet nastudovat aby mi to bolo jasne. inak dik nenadt
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
katarina
pravidelný návštevník
Príspevkov: 725
spanilá deva
|
|
« Odpoveď #58 kedy: 30. Marec , 2006, 12:05:14 » |
|
Dr.Karpathorky: Jasne, po hrani nikto nedojde a nepovie, ze ten fes, heses a ces, co si tam zahral, znel dobre, lebo kazdy pocul e, a, h...Toto su veci, ktore potrebujes vediet, ak chces nieco spravne zapisat do not a podobne...znalost teorie nezarucuje aj dobre hranie...(vid mna)
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
iMbUS
VIP
inventár podniku
Príspevkov: 3277
WWW
|
|
« Odpoveď #59 kedy: 30. Marec , 2006, 12:39:20 » |
|
aale, sak ty sa tu teoriu niekedy dodrvis
|
|
|
Zaznamenané
|
Mame nejake novinky. MusicMan JP-6, Fernandez Strat LTD | Fender Hot Rod DeVille 212
|
|
|
|