Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: Zaregistroval si sa, ale ten prekliaty mail nechodí a stále nechodí?

Skontroluj si SPAM.

(fakt, robíme, čo sa dá, ale gmail.com si nedá povedať)
22. November , 2024, 14:25:39
Strán: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11 |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: MÓDY  (Prečítané 70665 krát)
0 užívateľov a 4 Hostí prehliada túto tému.
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #45 kedy: 15. Máj , 2006, 23:08:29 »

Odporúčam si znovu pozrieť prvý príspevok v tejto téme, je tam aj midi súbor na vypočutie si notového zápisu. Z toho budete počuť melodické rozdiely medzi jednotlivými stupnicami.
Zaznamenané

midlo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 548



« Odpoveď #46 kedy: 13. Júl , 2006, 14:31:31 »

Vacsina ludi chape mody ako durovu stupnicu zahranu z ineho stupna, co je trosku zavadzajuce a prave takymto vysvetlovanim nastava najviac nedorozumeni.
Ked napr. do akordu Adur zahram Adur stupnicu ale od #C, vobec to nemusi znamenat, ze som zahral fygicky mod, ale len obycajnu durovu stupnicu. Ak chcem zahrat frygicku #C, tak #C musi byt tonika, nie A. A tu toniku tam musi byt citit.

Naposledy upravil midlo, : 13.07.2006 o 15:32
Zaznamenané
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #47 kedy: 13. Júl , 2006, 15:04:38 »

Presne tak midlo. Aj kvôli tomu som dal ukážky len od jedného základného tónu, aby bol už na prvé počutie zretežný rozdiel medzi jednotlivými modmi.

Aj keď to vyzerá, že na túto tému je už všetkým všetko jasné, keď sa nikto nič nepýta. :)
Zaznamenané

midlo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 548



« Odpoveď #48 kedy: 13. Júl , 2006, 17:00:08 »

Pitu, alebo skor naopak :) Mam skusenosti, ze tomu nerozumeju ani skuseni ostrielani muzikanti, hlavne koli tomu nestastnemu vysvetlovniu - ze napr. lydicka je to iste ako dur zo stvrteho stupna
Zaznamenané
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #49 kedy: 07. December , 2006, 23:06:52 »

popon1 -táto téma (Mody) TU UŽ JE!! Nepridávaj zbytočne robotu adminom. Žmurk

Takže poponova otázka:
Zdravim..chcem sa opytat ci mi niekto nevie poradit...ked si vezmem napr G dur a amol...z G dur priklad prve 4 tony v urcitom mode koncim na tone c a od tohto tonu chcem hrat a mol ako sa to riesi z predznamenaniami?.....

problem dva niekto mi vravel ze mody znamena ked mame napr G dur a dam urcity mod tak to hram prikladne od tonu a-teda hram stupnicu a mol alebo ak od h tak h mol...ak je to pravda ako je to riesene s predznamenaniami a ak nie chcem sa spytat ci existuje nazov pre tieto postupnosti a o co v nich ide...dakujem

reakcie:
Altostratus:
si si si mal najprv prečítať sekciu o teórií, tam sa o módoch veža hvorilo.

Pomiešal si dve veci...v prvej otázke hovoríš o MODULÁCIÍ, teda o zmene tóniny uprostred skladby.
Môžeš to riešiť dvoma spôsobmi. Buď posuvkami, teda pred noty, ktoré vybočujú z tóniny dáš posuvné znamienka, alebo jednoducho na začiatku príslušného taktu zmeníš predznamenanie. (Aspoň myslím, že sa to tak robí)

Módy sú vlastne tá istá stupnica hraná z rôznych stupňov.
C dur je CDEFGAHC, to je Iónska
keď ju zahráš od druhého stupňa, teda: DEFGAHCD, je to D Dórska (Cdur hraná od D)
od tretieho stupňa je to EFGAHCDE, teda E Frygická (C dur od tretieho stupňa)
A tak ďalej...

(Dúfam, že som niečo netresol
Smútim

popon1:
to som pochopil ide vsak o to ako sa tie predznamenania menia v zavislosti od modov...dufam ze sa nepytam trapne :silly:

Altostratus:
Predznamenania s modmi nemajú nič spoločné, predznamenania znamenajú tóninu. Vo všetkých stupniciach, ktoré som spomenul v predchádzajúcom príspevku je rovnaká tónina (Cdur) a rovnaké predznamenanie (žiadne)

popon1:
aha takze ak som to spravne pochopil a zhrniem to :

predznamnanie sa nikdy nemeni jedine co sa meni su poltony v zavislosti aky hrame mod?...sorry ak om to nepochopil mam za sebou sice 7 rokov teorie ale tam sa mody neberu a nikto mi to nevie vysvetlit .

Altostratus:
Už by som ocenil, keby sa tu k tomu vyjadril Pitu, alebi niekto, kto sa v teórií fakt vyzná, ale zdá sa mi, že splietaš dve veci cez seba

Hovoria ti niečo pojmy \"kvartový kruh\" a \"kvintový kruh\"? Podža nich sa určujú predznamenania.

Uvediem príklad. Stupnica C dur - nemá predznamenanie
Stupnica A mol je vlastne Aiolským módom Cduru a preto má rovnaké predznamenanie, teda žiadne. Preto aj D Dórska, E Frygická, F Lydická, G Mixolydická, A Aiolská a H lokrijská majú stále rovnaké predznamenanie, pretože sú v rovnakej tónine.

Každý mód má svoj špecifický charakter, ale ak postavíš skladbu na napr. E Frygickej stupnici (bude skôr do molu, lebo prvá tercka je malá), tak to bude furt tónina Cdur, teda bez predznamenania.

Proste predznamenania znamenajú tóninu, teda \"zoznam tónov v skladbe\", ale nie mód
Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #50 kedy: 07. December , 2006, 23:28:00 »

Citácia
Zdravim..chcem sa opytat ci mi niekto nevie poradit...ked si vezmem napr G dur a amol...z G dur priklad prve 4 tony v urcitom mode koncim na tone c a od tohto tonu chcem hrat a mol ako sa to riesi z predznamenaniami?.....


Keď meníš tóninu v skladbe, normálne zmeníš aj predznamenanie. Zapíše sa najprv na koniec taktu, po ktorom už pôjde nové predznamenanie a potom na začiatok nasledujúcich riadkov už sa píše nové predznamenanie.

Citácia
problem dva niekto mi vravel ze mody znamena ked mame napr G dur a dam urcity mod tak to hram prikladne od tonu a-teda hram stupnicu a mol alebo ak od h tak h mol...ak je to pravda ako je to riesene s predznamenaniami a ak nie chcem sa spytat ci existuje nazov pre tieto postupnosti a o co v nich ide...dakujem


Módy sú módy. Pozri prvý príspevok v téme a vypočuj si ukážku v midi.
Amol stupnica je proste A aiolský mod, keď chceš hrať iný mod od A, nehráš Amol, ale ten iný mod.


Minule som sa s niekým bavil o tom, aké dať predznamenanie, keď sa hrá určitý mód, napr. E frygický.
Nakoniec mi to logicky prišlo tak, že predznamenie je vhodné dať podža charakteru tóniny - či má charakter dur alebo mol.
Teda E frygická, keďže má charakter molový, sa zapíše v predznamenaní ako E mol (1 krížik) a frygický tón sa posuvkou označí v skladbe. Je to dobré kvôli základnému tónu a práve charakteru tóniny. Keď je jeden krížik v predznamenaní, každý vie, že je tónina E mol, teda základný tón E a frygický tón (malú sekundu) si človek nájde zníženú v skladbe.

Ale keď bude predznamnenanie bez posuviek, teda také aké vystihuje tóny E frygického modu, vedie to každého k základnému tónu A (mol) alebo C (dur) a tým by si človek podža notového zápisu vôbec neuvedomoval, aký je skutočný základný tón skladby, teda E.
Zaznamenané

Altostratus
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2211


Ääliö, älä lyö! Ööliä läikkyy!!


WWW
« Odpoveď #51 kedy: 08. December , 2006, 10:25:19 »

Pitu...prečo by si dával do predznamenania jeden krížik (Fis) a potom ho v partitúre zasa znižoval odrážkou? (či jak sa to volá, čo ruší posuvku)
Konkrétne pri E Frygickej proste nedám predznamenanie žiadne a sedí mi to presne. A vzhžadom na tóny, ktoré sú v E Frygickej som vlastne stále v Cdur/Amol, napriek tomu, že začínam od E.
Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #52 kedy: 08. December , 2006, 10:42:28 »

Altostratus, asi si si neprečítal celý môj predošlý príspevok. Žmurk Tu som to vysvetlil:

Citácia
predznamenie je vhodné dať podža charakteru tóniny - či má charakter dur alebo mol.

Teda E frygická, keďže má charakter molový, sa zapíše v predznamenaní ako E mol (1 krížik) a frygický tón sa posuvkou označí v skladbe. Je to dobré kvôli základnému tónu a práve charakteru tóniny. Keď je jeden krížik v predznamenaní, každý vie, že je tónina E mol, teda základný tón E a frygický tón (malú sekundu) si človek nájde zníženú v skladbe.

Ale keď bude predznamnenanie bez posuviek, teda také aké vystihuje tóny E frygického modu, vedie to každého k základnému tónu A (mol) alebo C (dur) a tým by si človek podža notového zápisu vôbec neuvedomoval, aký je skutočný základný tón skladby, teda E.


Ešte som ani nevidel, že by sa niekde nedalo predznamenanie podža toho, či je skladba v charaktere dur alebo mol.
Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #53 kedy: 08. December , 2006, 10:46:28 »

Altostratus napísal:
Citácia
Konkrétne pri E Frygickej proste nedám predznamenanie žiadne a sedí mi to presne. A vzhžadom na tóny, ktoré sú v E Frygickej som vlastne stále v Cdur/Amol, napriek tomu, že začínam od E.


A toto je blbosť, lebo V E frygickej nie sú žiadne tóniny Cdur a Amol. Pozor na takéto vyjadrenia.
E frygická je samostatná tónina so základným tónom E. Má charakter molový, líši sa od Emol len malou sekundou.
Zaznamenané

Martinlm
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 7479



WWW
« Odpoveď #54 kedy: 08. December , 2006, 11:47:39 »

Altostratus ide asi podla prstokladov :)
Zaznamenané

Altostratus
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2211


Ääliö, älä lyö! Ööliä läikkyy!!


WWW
« Odpoveď #55 kedy: 08. December , 2006, 11:50:05 »

martinlm napísal:
Citácia
Altostratus ide asi podla prstokladov :)


Prečo podža prstokladov...keď Amol (čo je Aiolský mód Cduru) má rovnaké predznamenanie ako Cdur (pretože má rovneké tóny), prečo by ktorýkožvek iný mód Cduru nemal mať rovnaké predznamenanie z toho istého dôvodu???.

Takto som na to išiel, nuž ale keď to tak nieje, hádať sa nebudem. Žmurk
Zaznamenané

midnightstranger
miestny štamgast
******
Príspevkov: 1612


nech sa práši...


WWW
« Odpoveď #56 kedy: 08. December , 2006, 13:23:39 »

Tiez som na to isiel podobne ako Altostratus, ale Pitu ma pravdu, lebo frygicka od E ma blizsie k molovej od E ako frygicka od E k molovej od A.
Zaznamenané

Mam na haku ci je niekde gitara alebo nie je ... kaslite na gitary a radsej viac pocuvajte. Žmurk
Altostratus
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2211


Ääliö, älä lyö! Ööliä läikkyy!!


WWW
« Odpoveď #57 kedy: 08. December , 2006, 13:25:36 »

midnightstranger napísal:
Citácia
Tiez som na to isiel podobne ako Altostratus, ale Pitu ma pravdu, lebo frygicka od E ma blizsie k molovej od E ako frygicka od E k molovej od A.


Pocitovo áno, ale formálne nieB)
Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #58 kedy: 08. December , 2006, 13:55:51 »

Každá tónina má nejaký základ, v Európe sme už stáročia zvyknutý na dur a mol, preto je aj také značenie v predznamenaní. Podža neho hneď vieme, že hráme v určitej konkrétnej durovej alebo molovej tónine. Frygická sa od molovej líši len jedným tónom, má molový charakter, určite má bližšie k Emol ako k Amol, ktorá má iný základný tón aj akord (toniku).

Altostratus - keď máš jeden krížik v predznamenaní, hneď vieš, že si buď v Gdur alebo Emol. Keď zbadáš v notách tón F, tak vieš že hráš E frygickú, základný akord je stále Emi a tón E.
Keď nemáš v predznamenaní nič, okamžite to čítaš ako Cdur alebo Amol, nemá ťa podža čoho napadnúť, že si v E frygickej a bude ťa to dlho pliesť pri čítaní partitúry, takisto všetkých ostatných.

Pri zápise predznamenania je dôležitý charakter tóniny - dur alebo mol. Teda podža môjho presvedčenia a skúseností. :)
Zaznamenané

popon1
nováčik
*
Príspevkov: 8


« Odpoveď #59 kedy: 08. December , 2006, 15:09:43 »

Altostratus...nemusis mi vysvetlovat ako sa tvoria stupnice..potreboval som vysvetlit iba mody....Dakujem
Zaznamenané
Strán: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11 |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.043 sekund, 23 otázok.