floydak
|
|
« Odpoveď #30 kedy: 10. November , 2007, 19:20:39 » |
|
hmm tak mi napadlo, ze ked cokolvek zahram a poviem ze to hram v chromatike tak mi nikto nebude moct povedat ze to je falosne?
|
|
|
Zaznamenané
|
jednoducho som ignoroval axiomu
|
|
|
|
floydak
|
|
« Odpoveď #32 kedy: 10. November , 2007, 20:07:22 » |
|
|
|
|
Zaznamenané
|
jednoducho som ignoroval axiomu
|
|
|
brmbolec
|
|
« Odpoveď #33 kedy: 10. November , 2007, 21:52:39 » |
|
hmm tak mi napadlo, ze ked cokolvek zahram a poviem ze to hram v chromatike tak mi nikto nebude moct povedat ze to je falosne? falošne by to bolo len v prípade, že by si tam zahral nejaký štvrťtón
|
|
|
Zaznamenané
|
Malé, ale potešia
|
|
|
floydak
|
|
« Odpoveď #34 kedy: 10. November , 2007, 21:58:41 » |
|
jj tak som to myslel, takze sa radsej vyhnem bendovaniu a som majster improvizacie
|
|
|
Zaznamenané
|
jednoducho som ignoroval axiomu
|
|
|
cembo
|
|
« Odpoveď #35 kedy: 14. November , 2007, 04:38:24 » |
|
... falosne by to bolo, keby si vynechal nejaky ton z chromatiky a nechtiac zahral nejaku inu stupnicu ...
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
katarina
pravidelný návštevník
Príspevkov: 725
spanilá deva
|
|
« Odpoveď #36 kedy: 14. November , 2007, 15:29:41 » |
|
Nerád by som tresol, ale v zásade vždy vyberáš tóny z tej-ktorej stupnice. Teda sú aj výnimky :-) Napr: Ak si v Cmol: C D Eb F G Ab B C Tak kvintakord od C (1-3-5) bude C Eb G - teda Cmol. Analogicky, septakord (1-3-5-7) bude C Eb G B - Cm7 Samozrejme, nič ti nebráni pridať napr. zmenšenú kvintu do Cm5-, alebo veľkú sedmu do Cm maj7. Tie zas do tóniny nepatria, ale môžu sa hodiť. To je tá výnimka. Ja by som k tomuto prispevku len rada dodala, ze ak mas zmenseny kvintakord, v tomto pripade ide o C zmenseny, tak nepatri do stupnice C mol, ale je to vlastne akord, ktory vznikne na 7.stupni stupnice Db dur, alebo na 2.stupni prirodzenej Bbmol...atd. Cize v podstate nema nic spolocne so stupnicou Cmol, teda ani nepatri do tej toniny...
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
brmbolec
|
|
« Odpoveď #37 kedy: 14. November , 2007, 15:40:03 » |
|
Ja by som k tomuto prispevku len rada dodala, ze ak mas zmenseny kvintakord, v tomto pripade ide o C zmenseny, tak nepatri do stupnice C mol, ale je to vlastne akord, ktory vznikne na 7.stupni stupnice Db dur, alebo na 2.stupni prirodzenej Bbmol...atd. Cize v podstate nema nic spolocne so stupnicou Cmol, teda ani nepatri do tej toniny...
nepatrí, to je fakt, ale 5- je tón z bluesovej pentatoniky, teoreticky by to v moll mohlo znieť (miešanie tónin) aj ten zmenšený akord Čembo, čo tak spraviť pokus, naladiť dve gitary rozdielom štvrť tóna a haluziť v chromatike by sme sa možno dostali aj na koreň indom ako to robia
|
|
|
Zaznamenané
|
Malé, ale potešia
|
|
|
floydak
|
|
« Odpoveď #38 kedy: 14. November , 2007, 20:19:46 » |
|
|
|
|
Zaznamenané
|
jednoducho som ignoroval axiomu
|
|
|
Lubo
|
|
« Odpoveď #39 kedy: 17. November , 2007, 23:30:46 » |
|
a Lubo by mohol vysvetliť mimotonalne dominanty
huhu no skusim to na par riadkov. V kazdej tonine mas mas toniku a dominantu.Tonika je I. stupen dominanta V. stupen. Dominanta ma v sebe take napatie a ma snahu sa rozviezt do toniky. V jazzovej harmonii sa to oznacuje V7 -> I napr. Mozes sa rozviest aj inde ale ucho ocakava toniku. Preto ked to rozvediem inde vola sa to ze klamny spoj. No a tato dominanta sa vola aj primarna a lezi o cistu kvintu vyssie od toniky. Takze napr v Cdur su to akordy Cdur a G7. No a tak ako ma tonika svoju dominantu tak isto aj ostatne stupne maju svoju dominantu ktore tak isto lezia o cistu kvintu vyssie od ich zakladnych tonov. Takze napr v Cdur mam na druhom stupni akord Dmi... jeho dominanta by bola o kvintu vyssie cize A7. Jednoducho sa na chvilku zahras ze si v Dmi tonine a pozicias si od tial ten akord. Samozrejme ze akord A7 uz nema vsetky tony z Cdur ma tony A Cis E G. Jeden to je "mimo toninu" takze sa to vola jednonucho mimotonalna dominanta. V jazzovej harmonii sa to vola sekundarna dominanta ale v podstate je to to iste. Cize pouzitie chcem ist na akord Dmi tak pred neho pichcem jeho dominantu A7. Pravidlo je iba zakladny ton sekundarnej dominanty musi byt doskalny.Takze v Cdur to bude vyzerat takto.... G7->C, A7->Dmi, H7->Emi,C7->F,D7->G ,E7->Ami siedmy stupen by bol h dim ale o kvintu vyssie je ton Fis takze by vychadzal akord Fis7. No ale kedze Fis nieje doskalny ton(nepatri do Cdur) Fis7 nebude sekundarna dominanta takze siedmy stupen nema svoju sekundarnu dominatu.... lahke nie? ako priklad si skus zahrat tieto proressions... hm sakra ani neviem ake je slovenske slovo pre progression takze obycajne suche by bolo: C Dmi G7 C pred Dmi pouzijem dominantu C A7 Dmi G7 C troska jazzu: Cmaj7 A7(b9) Dmi9 G13(b9) Cmaj7 teraz tam pichnem Ami a este dam pren neho jeho dominantu C E7 Ami Dmi G7 C dalsi jednoduchy postup C F G7 C teraz dam pred subdominatu jej dominantu a mam C C7 F G7 C to iste len troska krajsie C C/B C/Bb F/A G7 C ( C/Bb je vlastne C7 so septimou v base) teraz dam aj pred G7 dominantu a mam C C7 F D7 G7 C ... no co ja viem hadam som to aspon troska nacrtol o co ide. Kedy si mal otazky tak napis.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
urmo
|
|
« Odpoveď #40 kedy: 18. November , 2007, 11:47:36 » |
|
Lubo: myslim ze je to vyborne napisane Ale co keby na ten siedmy stupen (modifikovanu dominantu) by som pouzil dominantu vystavanu na tritone, cize na zmensenej kvinte a od nej vytvoril kvazy nieco medzi subdominantou a dominantou - cize F7 alebo Fdim7? Zaujimalo by ma ci sa sa toto vyuzit pri modulaciach na inu toninu??
|
|
« Posledná zmena: 18. November , 2007, 11:49:31 od urmo »
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Pitu
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 6373
guitarist
WWW
|
|
« Odpoveď #41 kedy: 18. November , 2007, 12:00:18 » |
|
Lubo: myslim ze je to vyborne napisane Ale co keby na ten siedmy stupen (modifikovanu dominantu) by som pouzil dominantu vystavanu na tritone, cize na zmensenej kvinte a od nej vytvoril kvazy nieco medzi subdominantou a dominantou - cize F7 alebo Fdim7? Zaujimalo by ma ci sa sa toto vyuzit pri modulaciach na inu toninu?? Ide o to, že v tej dominante je citlivá tercia a septima. Tercia stúpa nahor a malá septima nadol. Keď tam dáš Fdim miesto F7, dostaneš molovú terciu, ktorá sa nemá kam posluchovo rozvinúť. Skôr keby si dal F#dim - ten akord obsahuje tie isté tóny, ako F7 okrem tónu F. Je dostatočne citlivý a môže sa použiť miesto F7.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
vlado hudec
Hosť
|
|
« Odpoveď #42 kedy: 18. November , 2007, 12:05:59 » |
|
no ja len zasnem,ked citam tuto debatu,lebo nicomu nerozumiem kedysi som mal chut zdokonalit sa v teorii a kompozicii,tak som si pozical knihu Eugen Suchon - Akordika. Zacal som to citat a niekde tam bolo napisane,ze prakticky kombinovat sa da hocico s hocicim,a podla mna to je aj pravda..zaklad je,aby to cloveku neznelo falosne a dalej je to uz druhorade
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
urmo
|
|
« Odpoveď #43 kedy: 18. November , 2007, 12:12:44 » |
|
no ja len zasnem,ked citam tuto debatu,lebo nicomu nerozumiem kedysi som mal chut zdokonalit sa v teorii a kompozicii,tak som si pozical knihu Eugen Suchon - Akordika. Zacal som to citat a niekde tam bolo napisane,ze prakticky kombinovat sa da hocico s hocicim,a podla mna to je aj pravda..zaklad je,aby to cloveku neznelo falosne a dalej je to uz druhorade Ja si myslim tiez. Akurat tento rok teraz mavam lekcie, kde sa snazime skladat veci, harmonizovat melodie, robit variacie na melodie vsetkych harmoinickych stupnov a postupne sme prisli na to ze sa da hocico (problemom pre mna je len to, ze neovladam hru na klavir). Prvotny je sluch az potom papier, podla mna sa to da niekedy aj opacne. Jedine co sa oplati vediet su kadencie, nieco z tonalnej harmonie samozrejme a napr to co vysvetloval Lubo sa zide tiez najma pri variaciach. Vcera vecer som si zobral gitaru a zahral to co Lubo opisoval a fakt to sedi, zaujalo ma to, uz si to z hlavy nepustim Napriklad co som sa dozvedel: dnesni skladatelia uz upustaju od taktov, a pisu len čas nad osnovu. Asi sa necham inspirovat
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
urmo
|
|
« Odpoveď #44 kedy: 18. November , 2007, 12:17:15 » |
|
Ide o to, že v tej dominante je citlivá tercia a septima. Tercia stúpa nahor a malá septima nadol. Keď tam dáš Fdim miesto F7, dostaneš molovú terciu, ktorá sa nemá kam posluchovo rozvinúť. Skôr keby si dal F#dim - ten akord obsahuje tie isté tóny, ako F7 okrem tónu F. Je dostatočne citlivý a môže sa použiť miesto F7.
Len prave to ze potom to fis neni doškalne, ked ma zakladny ton Fis nie? Prakticky Fisdim je Cdim iba s pridanym fiskom, tak by to mohlo byt aj to, len to uz by asi tazko bola dominanta.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
|