Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: Zaregistroval si sa, ale ten prekliaty mail nechodí a stále nechodí?

Skontroluj si SPAM.

(fakt, robíme, čo sa dá, ale gmail.com si nedá povedať)
25. November , 2024, 02:00:16
Strán: 1 2 [3] 4 |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: Harmonizacia stupnice  (Prečítané 14880 krát)
0 užívateľov a 1 Hosť prehliada túto tému.
floydak
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 450



« Odpoveď #30 kedy: 10. November , 2007, 19:20:39 »

hmm tak mi napadlo, ze ked cokolvek zahram a poviem ze to hram v chromatike tak mi nikto nebude moct povedat ze to je falosne?  Popiskujem si  ha ha ha
Zaznamenané

jednoducho som ignoroval axiomu
lacrosse
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2743



« Odpoveď #31 kedy: 10. November , 2007, 20:02:11 »

hmm tak mi napadlo, ze ked cokolvek zahram a poviem ze to hram v chromatike tak mi nikto nebude moct povedat ze to je falosne?  Popiskujem si  ha ha ha
resp...ti na to kazdy povie ze hras jazz... Bavím sa skvele
Zaznamenané

www.myspace.com/adamnoska

www.mkmb.sk/adamnoska
fender stratocaster,greco les paul standart 77, EVH5150 lll, EVH5150 4x12, ehx small clone, vintage cry baby
floydak
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 450



« Odpoveď #32 kedy: 10. November , 2007, 20:07:22 »

 Bavím sa skvele
na chromatiku  Na zdravie!  ha ha ha
Zaznamenané

jednoducho som ignoroval axiomu
brmbolec
stály hosť
*****
Príspevkov: 906



WWW
« Odpoveď #33 kedy: 10. November , 2007, 21:52:39 »

hmm tak mi napadlo, ze ked cokolvek zahram a poviem ze to hram v chromatike tak mi nikto nebude moct povedat ze to je falosne?  Popiskujem si  ha ha ha

falošne by to bolo len v prípade, že by si tam zahral nejaký štvrťtón  Bavím sa skvele
Zaznamenané

Malé, ale potešia :)
floydak
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 450



« Odpoveď #34 kedy: 10. November , 2007, 21:58:41 »

jj tak som to myslel, takze sa radsej vyhnem bendovaniu a som majster improvizacie Bavím sa skvele
Zaznamenané

jednoducho som ignoroval axiomu
cembo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 550



« Odpoveď #35 kedy: 14. November , 2007, 04:38:24 »

... falosne by to bolo, keby si vynechal nejaky ton z chromatiky a nechtiac zahral nejaku inu stupnicu :) ...
Zaznamenané
katarina
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 725


spanilá deva


« Odpoveď #36 kedy: 14. November , 2007, 15:29:41 »

Nerád by som tresol, ale v zásade vždy vyberáš tóny z tej-ktorej stupnice. Teda sú aj výnimky :-)

Napr: Ak si v Cmol: C D Eb F G Ab B C
Tak kvintakord od C (1-3-5) bude C Eb G - teda Cmol. Analogicky, septakord (1-3-5-7) bude C Eb G B - Cm7
Samozrejme, nič ti nebráni pridať napr. zmenšenú kvintu do Cm5-, alebo veľkú sedmu do Cm maj7. Tie zas do tóniny nepatria, ale môžu sa hodiť. To je tá výnimka.  ha ha ha

Ja by som k tomuto prispevku len rada dodala, ze ak mas zmenseny kvintakord, v tomto pripade ide o C zmenseny, tak nepatri do stupnice C mol, ale je to vlastne akord, ktory vznikne na 7.stupni stupnice Db dur, alebo na 2.stupni prirodzenej Bbmol...atd. Cize v podstate nema nic spolocne so stupnicou Cmol, teda ani nepatri do tej toniny...
Zaznamenané

brmbolec
stály hosť
*****
Príspevkov: 906



WWW
« Odpoveď #37 kedy: 14. November , 2007, 15:40:03 »

Ja by som k tomuto prispevku len rada dodala, ze ak mas zmenseny kvintakord, v tomto pripade ide o C zmenseny, tak nepatri do stupnice C mol, ale je to vlastne akord, ktory vznikne na 7.stupni stupnice Db dur, alebo na 2.stupni prirodzenej Bbmol...atd. Cize v podstate nema nic spolocne so stupnicou Cmol, teda ani nepatri do tej toniny...

nepatrí, to je fakt, ale 5- je tón z bluesovej pentatoniky, teoreticky by to v moll mohlo znieť (miešanie tónin) aj ten zmenšený akord :)


Čembo, čo tak spraviť pokus, naladiť dve gitary rozdielom štvrť tóna a haluziť v chromatike  Bavím sa skvele
by sme sa možno dostali aj na koreň indom ako to robia  Bavím sa skvele
Zaznamenané

Malé, ale potešia :)
floydak
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 450



« Odpoveď #38 kedy: 14. November , 2007, 20:19:46 »

nepatrí, to je fakt, ale 5- je tón z bluesovej pentatoniky, teoreticky by to v moll mohlo znieť (miešanie tónin) aj ten zmenšený akord :)


Čembo, čo tak spraviť pokus, naladiť dve gitary rozdielom štvrť tóna a haluziť v chromatike  Bavím sa skvele
by sme sa možno dostali aj na koreň indom ako to robia  Bavím sa skvele

 Fuuha zíram Fuuha zíram tak uz viem preco indovia hraju vzdy dvaja na gitare!!  Fuuha zíram
 Bavím sa skvele Bavím sa skvele
Zaznamenané

jednoducho som ignoroval axiomu
Lubo
stály hosť
*****
Príspevkov: 908


-- JAZZ --


« Odpoveď #39 kedy: 17. November , 2007, 23:30:46 »

Citácia
a Lubo by mohol vysvetliť mimotonalne dominanty

huhu no skusim to na par riadkov. V kazdej tonine mas mas toniku a dominantu.Tonika je I. stupen dominanta V. stupen. Dominanta ma v sebe take napatie a ma snahu sa rozviezt do toniky. V jazzovej harmonii sa to oznacuje V7 -> I napr. Mozes sa rozviest aj inde ale ucho ocakava toniku. Preto ked to rozvediem inde vola sa to ze klamny spoj. No a tato dominanta sa vola aj primarna a lezi o cistu kvintu vyssie od toniky. Takze napr v Cdur su to akordy Cdur a G7. No a tak ako ma tonika svoju dominantu tak isto aj ostatne stupne maju svoju dominantu ktore tak isto lezia o cistu kvintu vyssie od ich zakladnych tonov. Takze napr v Cdur mam na druhom stupni akord Dmi... jeho dominanta by bola o kvintu vyssie cize A7. Jednoducho sa na chvilku zahras ze si v Dmi tonine a pozicias si od tial ten akord. Samozrejme ze akord A7 uz nema vsetky tony z Cdur ma tony A Cis E G. Jeden to je "mimo toninu" takze sa to vola jednonucho mimotonalna dominanta. V jazzovej harmonii sa to vola sekundarna dominanta ale v podstate je to to iste. Cize pouzitie chcem ist na akord Dmi tak pred neho pichcem jeho dominantu A7. Pravidlo je iba zakladny ton sekundarnej dominanty musi byt doskalny.Takze v Cdur to bude vyzerat takto....
G7->C, A7->Dmi, H7->Emi,C7->F,D7->G ,E7->Ami siedmy stupen by bol h dim ale o kvintu vyssie je ton Fis takze by vychadzal akord Fis7. No ale kedze Fis nieje doskalny ton(nepatri do Cdur) Fis7 nebude sekundarna dominanta takze siedmy stupen nema svoju sekundarnu dominatu.... lahke nie?  :)

ako priklad si skus zahrat tieto proressions... hm sakra ani neviem ake je slovenske slovo pre progression :) takze obycajne suche by bolo:
C Dmi G7 C
pred Dmi pouzijem dominantu
C A7 Dmi G7 C
troska jazzu:
Cmaj7 A7(b9) Dmi9 G13(b9) Cmaj7
teraz tam pichnem Ami a este dam pren neho jeho dominantu
C E7 Ami Dmi G7 C
dalsi jednoduchy postup
C F G7 C
teraz dam pred subdominatu jej dominantu a mam
C C7 F G7 C
to iste len troska krajsie
C C/B C/Bb F/A G7 C  ( C/Bb je vlastne C7 so septimou v base)
teraz dam aj pred G7 dominantu a mam
C C7 F D7 G7 C

... no co ja viem hadam som to aspon troska nacrtol o co ide. Kedy si mal otazky tak napis.
Zaznamenané

urmo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 372



WWW
« Odpoveď #40 kedy: 18. November , 2007, 11:47:36 »

Lubo: myslim ze je to vyborne napisane Som frajer Ale co keby na ten siedmy stupen (modifikovanu dominantu) by som pouzil  dominantu vystavanu na tritone, cize na zmensenej kvinte a od nej vytvoril kvazy nieco medzi subdominantou a dominantou - cize F7 alebo Fdim7?

Zaujimalo by ma ci sa sa toto vyuzit pri modulaciach na inu toninu??
« Posledná zmena: 18. November , 2007, 11:49:31 od urmo » Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #41 kedy: 18. November , 2007, 12:00:18 »

Lubo: myslim ze je to vyborne napisane Som frajer Ale co keby na ten siedmy stupen (modifikovanu dominantu) by som pouzil  dominantu vystavanu na tritone, cize na zmensenej kvinte a od nej vytvoril kvazy nieco medzi subdominantou a dominantou - cize F7 alebo Fdim7?

Zaujimalo by ma ci sa sa toto vyuzit pri modulaciach na inu toninu??

Ide o to, že v tej dominante je citlivá tercia a septima. Tercia stúpa nahor a malá septima nadol. Keď tam dáš Fdim miesto F7, dostaneš molovú terciu, ktorá sa nemá kam posluchovo rozvinúť. Skôr keby si dal F#dim - ten akord obsahuje tie isté tóny, ako F7 okrem tónu F. Je dostatočne citlivý a môže sa použiť miesto F7.
Zaznamenané

vlado hudec
Hosť
« Odpoveď #42 kedy: 18. November , 2007, 12:05:59 »

no ja len zasnem,ked citam tuto debatu,lebo nicomu nerozumiem  ha ha ha

kedysi som mal chut zdokonalit sa v teorii a kompozicii,tak som si pozical knihu Eugen Suchon - Akordika. Zacal som to citat a niekde tam bolo napisane,ze prakticky kombinovat sa da hocico s hocicim,a podla mna to je aj pravda..zaklad je,aby to cloveku neznelo falosne a dalej je to uz druhorade  :)
Zaznamenané
urmo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 372



WWW
« Odpoveď #43 kedy: 18. November , 2007, 12:12:44 »

no ja len zasnem,ked citam tuto debatu,lebo nicomu nerozumiem  ha ha ha

kedysi som mal chut zdokonalit sa v teorii a kompozicii,tak som si pozical knihu Eugen Suchon - Akordika. Zacal som to citat a niekde tam bolo napisane,ze prakticky kombinovat sa da hocico s hocicim,a podla mna to je aj pravda..zaklad je,aby to cloveku neznelo falosne a dalej je to uz druhorade  :)

Ja si myslim tiez. Akurat tento rok teraz mavam lekcie, kde sa snazime skladat veci, harmonizovat melodie, robit variacie na melodie vsetkych harmoinickych stupnov a postupne sme prisli na to ze sa da hocico (problemom pre mna je len to, ze neovladam hru na klavir). Prvotny je sluch az potom papier, podla mna sa to da niekedy aj opacne. Jedine co sa oplati vediet su kadencie, nieco z tonalnej harmonie samozrejme a napr to co vysvetloval Lubo sa zide tiez najma pri variaciach. Vcera vecer som si zobral gitaru a zahral to co Lubo opisoval a fakt to sedi, zaujalo ma to, uz si to z hlavy nepustim  Žmurk

Napriklad co som sa dozvedel: dnesni skladatelia uz upustaju od taktov, a pisu len čas nad osnovu. Asi sa necham inspirovat Popiskujem si
Zaznamenané

urmo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 372



WWW
« Odpoveď #44 kedy: 18. November , 2007, 12:17:15 »

Ide o to, že v tej dominante je citlivá tercia a septima. Tercia stúpa nahor a malá septima nadol. Keď tam dáš Fdim miesto F7, dostaneš molovú terciu, ktorá sa nemá kam posluchovo rozvinúť. Skôr keby si dal F#dim - ten akord obsahuje tie isté tóny, ako F7 okrem tónu F. Je dostatočne citlivý a môže sa použiť miesto F7.

Len prave to ze potom to fis neni doškalne, ked ma zakladny ton Fis nie? Prakticky Fisdim je Cdim iba s pridanym fiskom, tak by to mohlo byt aj to, len to uz by asi tazko bola dominanta.
Zaznamenané

Strán: 1 2 [3] 4 |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.118 sekund, 23 otázok.