Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: Zaregistroval si sa, ale ten prekliaty mail nechodí a stále nechodí?

Skontroluj si SPAM.

(fakt, robíme, čo sa dá, ale gmail.com si nedá povedať)
23. November , 2024, 02:26:11
Strán: [1] 2 3 |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: Ktoré stupnice cvičiť ; debata - je správne H alebo B  (Prečítané 11881 krát)
0 užívateľov a 2 Hostí prehliada túto tému.
KoRnAk
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 254


« kedy: 28. Máj , 2005, 13:26:19 »

Ktoru stupnicu povazujete za najzakladnejsiu ? al. s ktorymi zacat? ktore sa naucit ? i dont know..........
« Posledná zmena: 02. Október , 2007, 16:18:36 od Martinlm » Zaznamenané
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #1 kedy: 28. Máj , 2005, 13:33:28 »

Mal by si sa pozrieť do témy stupnice. Na začiatok pentatonika, durová a molová stupnica vo všetkých polohách. Potom ostatné stredoveké, dopĺňať chromatikou ......
Zaznamenané

Jimi Cimbala
miestny štamgast
******
Príspevkov: 1705



« Odpoveď #2 kedy: 14. Jún , 2005, 14:51:49 »

....uplne vsetky stupnice su odvodene /alebo presnejsie by sa mali vyvodzovat/ zo stupnice durovej.Ta predstavuje celosvetovy standard pre tvorbu a identifikaciu stupnic.Cize ostatne stupnice sa vyvodzuju na zaklade rozdielov k stupnici durovej.To vsak na 100% plati len pre klasicku harmoniu./bohuzial/V rocku ma vyznamne postavenie pentatonika avsak vyvodzovat ostatne stupnice na zaklade pribuznosti k pentatonike je 1000X zlozitejsie a neefektivnejsie nez vyvodzovanie stupnic na zaklade pribuznosti k Dur. Inymi slovami:Ak dobre ovladas Dur a ostatne stupnice vnimas,ako "pozmeneny dur"....mas po probleme. Jednoduchy priklad:Stare cirkevne stupnice.Dorska,Frygicka,Lydicka a Mixolydicka Dorska je vlastne durova stupnica ktora sa hra od druheho stupna.Priklad: Durova stupnica je:C,D,E,F,G,A,H,C a Dorska je D,E,F,G,A,H,C,D Frygicka je od tretieho stupna,Lydicka od stvrteho a Mixolydicka od piateho.Meno stupnice sa vsak meni.To co som ti uviedol na priklade uz nie je C dorska,ale D dorska. Na zaklade zvysovania a znizovania stupnov v Dur si vytvoris skoro kazdu stupnicu.... Mimochodom...do dejin hudby sa zapisala aj tzv.PODHALANSKA stupnica /nazyvana aj Slovenska/Je to v podstate Lydicko-Mixolydicka stupnica a ma navyse zvacsenu kvartu. Priklad:C,D,E,Fis,G,A,B,C .....ach rodny moj kraj.........
Zaznamenané

Martinlm
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 7479



WWW
« Odpoveď #3 kedy: 14. Jún , 2005, 15:18:40 »

B, alebo H? Takze lydicka je s H a lydicko-mixolydicka s B?
Zaznamenané

Jimi Cimbala
miestny štamgast
******
Príspevkov: 1705



« Odpoveď #4 kedy: 14. Jún , 2005, 15:45:35 »

Toto sa casto zamiena.V nasom Europskom znaceni /v klasickej harmonii/ plati:H=H B=Ais /co sa tyka znenia!/ Cize:Uvedena Dorska je z H a Podhalanska z B. Odovodnenie:Vezmime si C Lydicku:C,D,E,Fis,G,A,H,C a C Mixolydicku:C,D,E,F,G,A,B,C Typickym znakom Lydickej stupnice /oproti durovej/ je zvyseny 4.stupen z F na Fis.Preto sa mu hovori aj Lydicka kvarta. Typickym znakom Mixolydickej stupnice /oproti dur/ znizeny 7.stupen z H na B preto sa mu hovori aj Mixolydicka mala septima. Podhalanska stupnica je vlastne durova stupnica,ktora vsak obsahuje charakteristicke intervaly Lydickej a Mixolydickej stupnice. Cize:Zvyseny 4.stupen z F na Fis a znizeny 7.stupen z H na B....Takze odtial to B....
Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #5 kedy: 14. Jún , 2005, 16:32:26 »

Ono je lepšie aj u nás si radšej zvyknúť miesto B (Hes) dávať Bb, lebo sa to pletie. A či sa už potom dá H alebo B, bude to jedno. Teraz k nám aj tak väčšina nôt ide zo západu, tak je to lepšie si zafixovať.
Zaznamenané

Jimi Cimbala
miestny štamgast
******
Príspevkov: 1705



« Odpoveď #6 kedy: 14. Jún , 2005, 16:59:30 »

...o tom by sa dala viest debata.....ale nikolko argumentov pre a proti. Jedina vynimka na svete /aspon podla mojich vedomosti/ kde sa pouziva H=B je U.S.A a z casti aj GB. Ostatna cast sveta vratane zapadnej Europy pouziva znacenie H=H B=Ais,Hes a Ceses.Na tom je postavene v podstate cele nazvoslovie pre stavbu a pomenovanie stupnic a akordov.Amici to maju zase inak.....ale co mozes v tomto smere cakat od krajiny,ktora nemala ani baroko.....mas pravdu v tom,ze valna vacsina not k nam ide zo zapadu.Ano,ale zo zapadnej Europy,ktora ma znacenie B=Ais.Hovorim hlavne o klasike,pretoze asi len malo metalistov fici na notach. Ale na druhej strane ti davam za pravdu.Okrem harmonie klasickej sa vytvorila aj harmonia jazzova,ktora uz je uznavanym hudobno-teoretickym odvetvim a ta /aj ked je to otazka nazoru/ je asi bigbeatu blizsia a pouziva vo valnej prevahe tebou uvedene znacenie,nakolko ma povod prave v U.S.A.-vytvorila sa vsak z harmonie klasickej.Cize z tohoto pohladu na vec mozem s tebou len suhlasit.
Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #7 kedy: 14. Jún , 2005, 17:13:42 »

Osobne si myslím a hádam to nie je len môj názor, že používanie H a B v našom značení je riadna blbosť. Keď sa všetky zvýšené tóny volajú ""X""-is a znížené ""X""-es, prečo len tento jeden tón pri znížení mení názov. Ďalšia vec, nerozumiem prečo je tam H, veď ako predpokladám tóny idú podža abecedy abcdefg čiže cdefgabc... , kde sa tam a prečo objavilo H, keď nemá žiadnu špeciálnu funkciu. Osobne s tým nemám problém, ale nemá to opodstatnenie, je to proste na figu. Preto - konečne umiera H, nech žije B. :)
Zaznamenané

Jimi Cimbala
miestny štamgast
******
Príspevkov: 1705



« Odpoveď #8 kedy: 14. Jún , 2005, 17:49:01 »

PITU:Asi ta sklamem,ale H /dovolim si tvrdit/ nikdy neumrie pretoze je neoddelitelnou sucastou klasickej harmonie a klasicka harmonia je zaklad celej hudobnej teorie /z nej vytvorenu jazzovu harmoniu nevynimajuc/.Proste je to alfa-omega,alebo pevny bod,alebo kmen z ktoreho sa odvija vsetko ostatne.Ja s tym trosku problem mam pretoze s notami pracujem a stretavam sa s obidvoma znaceniami.Tiez by som bol za celosvetove ujednotenie a je mi uplne jedno ktorym smerom.
Zaznamenané

Hosť
« Odpoveď #9 kedy: 14. Jún , 2005, 18:35:47 »

k tomu H. ja som pocul ze je to uplna somarina, ze sa to k nam dostalo z nemecka a tak. osobne mi to tiez pride nelogicke a radsej pouzivam B ako H. okrem toho vsetko co pocuvam,a vlastne hudba teraz celkovo je angloamericka,a oni pouzivaju B, takze nase H mozem kludne osr..! aj tak je to len jedno pismenko :)
Zaznamenané
Jimi Cimbala
miestny štamgast
******
Príspevkov: 1705



« Odpoveď #10 kedy: 14. Jún , 2005, 19:17:26 »

ZAKKY:K tvojmu druhemu prispevku:Existuju dve znacenia.Pre kazdeho je prioritne to s ktorym sa stretava castejsie.Pre teba Anglo-Americke.OK! Chcem tym len povedat,ze cela hudobna teoria /ak sa o nej bavime seriozne/ pouziva znacenie klasicke B=Ais.To sa uci na LSU,Konzervatoriu aj VSMU a to v 99% krajin sveta. Ja pracujem s oboma znaceniami a niekedy mi to rozdielne znacenie fakt vadi.Nechcem preferovat jedno ani druhe,len sa snazim opisat aktualny stav v tejto veci a dovod,preco to tak je. Cize ja, ak sa s niekym seriozne bavim o hudobnej teorii /a nie je to amik,ktoremu chcem vyjst v ustrety/pouzivam znacenie klasicke,pretoze to je "oficialny jazyk"a vyhnem sa nedorozumeniam.To je ale iba otazka nazvoslovia.V notovom zapise to vyzera rovnako.Ale ak sa uz niekto da na Americke znacenie mal by zabudnut aj na koncovky IS a ES ,lebo potom sa dohovori iba s niekym kto v tom ma tiez rovnakym sposobom nejasno. Je to ako s kilometrami a milami.Ak si kupim Americke auto nebudem sa predsa s kazdym bavit o vzdialenosti v milach aj ked by mi mnohi /dajme tomu../rozumeli. Ale dovolil by som si konstatovanie na zaver s ktorym snad budeme suhlasit vsetci,aby sme sa mohli vratit k povodnej teme: Myslim,ze vsetci vieme kedy mame pred sebou,ktore znacenie a je len plus kazdeho gitaristu,ak ovlada obidve aj ked to obcas komplikuje zivot.
Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #11 kedy: 14. Jún , 2005, 22:53:45 »

Myslím, že H je chybná súčasť teórie, som rád, že sa aj k nám dostalo B. Dôvody som napísal. Nemá žiadne opodstatnenie a význam. Nehovorím to ako neznalec teórie, patrí k môjmu hudobnému vzdelávaniu od 6 rokov. A som rád, keď dogmy(nezmyselné a nepraktické) padajú, aj keď si väčšina na ne zvykla. Teória je samozrejme dôležitá, ale do súčasnej podoby sa tiež prepracovala postupne vývojom.
Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #12 kedy: 14. Jún , 2005, 22:59:14 »

A pre praktické označovanie, ktoré aspoň nikoho nezmätie, nech už je pre niekoho prioritné používanie H alebo B, je aspoň dobré značiť ich zníženie Bb. Nebude sa to pliesť.
Zaznamenané

Jimi Cimbala
miestny štamgast
******
Príspevkov: 1705



« Odpoveď #13 kedy: 15. Jún , 2005, 00:11:36 »

.....no naznacil si tu jednu fakt dobru myslienku /alebo skor postreh/ a to,ze hudba a hudobna teoria sa do sucasnej podoby dostala urcitym vyvojom.Zdanlivo absolutna samozrejmost ale...sucasny stav urcite /aspon ja v to pevne dufam:-))))/nemozno oznacit za konecny a vyvija sa aj hudobna teoria.....samozrejme kvarta bude vzdy kvarta.....ale zmena znacenia o ktorom sa bavime by mohla byt skutocne jednou z ciest kam by sa vyvoj mohol pohnut smerom k ujednoteniu a vhodnejsiemu praktickemu vyuzitiu.
Zaznamenané

midnightstranger
miestny štamgast
******
Príspevkov: 1612


nech sa práši...


WWW
« Odpoveď #14 kedy: 18. Jún , 2005, 22:35:30 »

Podla mna je dolezite, aby si vedel kedy je to H a kedy B. Ja som mal zo zaciatku na hudobnej problem, lebo som bol odchovany na americkych hudobnych casopisoch, si zvyknut, ale teraz je to v pohode. A ta podhalanska sa dost vyuziva v jazze...iked na druhu stranu ktora stupnica sa v jazze nepouziva...poprdeli...nova tema: ktora stupnica sa nepouziva v jazze :}
Zaznamenané

Mam na haku ci je niekde gitara alebo nie je ... kaslite na gitary a radsej viac pocuvajte. Žmurk
Strán: [1] 2 3 |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.105 sekund, 23 otázok.