priatelia chcem sa spýtať , je lepšie hrať v modoch alebo na každy akord príslušnu npr durovu stupnicu,trojakordove blues napríklad, tak isto aj v pentatonike???
prepac, ale akosi nechapem.
ale skusim nejak odpovedat. v podstate mozme rozlisit dva zakladne druhy takejto improvizacie:
1, modalny pristup - tu vlastne pouzivas jednu stupnicu pocas celej skladby, alebo jej casti.
zober si molovy blues, napr. v A a skus napr. tento track:
skus si zahrat a-moll pentatoniku v nejakych sekvenciach (napr. c-a-g a-g-e g-e-d atd.). to je jeden priklad modalneho pristupu. cize ako vidis, tu je kriterium len to, ci dany ton patri, alebo nepatri do danej stupnice (v tomto pripade a-moll pentatonika, ale mozes pouzit aj aiolsku napr)
2, tonalny pristup - ten je kus zlozitejsi. tu rozlisujes vramci tych tonov, ktore patria do danej stupnice: akordicke (teda ''silne'') tony a tie ostatne (teda ''slabe''). zober si napr. durovy blues, tento track je v C:
Mas tri akordy (a ich rozklady): C7 (c-e-g-hb), F7(f-a-c-eb), G7 (g-h-d-f). Teda sa snazis vyuzivat hlavne tie akordicke tony (zacinas a hlavne koncis nimi melodicke motivy, ktore hras a pod....alebo nechas zniet dlhsie len ten jeden ton).
A ktory je lepsi?? Tazko povedat, asi ziaden. Modalny sa dost rychlo opotrebuje, no zas je jednoduchsi. Tonalny je narocnejsi, ale zas bude tvoja improvizacia zniet zaujimavejsie. A ty budes chciet oba, takze ich kombinuj. Tak snad si chcel vediet toto a snad som to nenapisal jak debil.