Hosť
|
|
« kedy: 23. September , 2004, 18:41:36 » |
|
Nazdar borci, man by zaujmala jedna vec.Ked hram nejake akordy(napr. G,Hmi,Ami), ako zistim ak je to tonina,resp. aka stupnica do toho ide.
|
|
« Posledná zmena: 02. Október , 2007, 16:18:30 od Martinlm »
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Majo Fero
|
|
« Odpoveď #1 kedy: 26. November , 2004, 16:04:33 » |
|
Tu by som pouzil G durovu stupnicu. Ale na vysvetlovanie by som potreboval asi viac priestoru. Nemam momentalne cas.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
rastis
adminištrant
miestny štamgast
Príspevkov: 2312
|
|
« Odpoveď #2 kedy: 27. November , 2004, 12:30:51 » |
|
Treba sa pozriet na vsetky tony, ktore dane akordy obsahuju a podla toho zistit, do ktorej toniny (do ktorych tonin) tieto akordy mozu patrit...
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Lubo
|
|
« Odpoveď #3 kedy: 28. November , 2004, 07:38:52 » |
|
Vecsinou prvy akord na tazkej tobe je tonicky.Teda teraz G-dur ale nemusi to tak Gbyt.No 95% je to tak
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Lubo
|
|
« Odpoveď #4 kedy: 28. November , 2004, 07:45:07 » |
|
Ale este am pridaj daco lebo takto je to fande.Ten precho H-mi A-mi nieje moc dobry lebo ked sa na to tak pozres h-mi je zastupca dominanty a-mi zastupca subdominaty takze Ti tam vychadza prechodDominanta_Subdominata co sa moc nepouziva.Ale to je len take toretizovanie.Pridaj tam este bud F# zmenseny alebo h-mi7 alebo D7 alebo dobry bol aj As dur7.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
solid_junkie
nováčik
Príspevkov: 28
|
|
« Odpoveď #5 kedy: 30. November , 2004, 12:45:02 » |
|
Existuje nejaky univerzalny postup ako sa da urcit tonina?A ked mam naprilad nejaku bluesovu stupnicudo akej toniny ide(napr. C bluesova stupnica do C duru?)
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
rastis
adminištrant
miestny štamgast
Príspevkov: 2312
|
|
« Odpoveď #6 kedy: 30. November , 2004, 17:57:44 » |
|
No urcis to podla tych tonov, co su v akordoch podkladu. A v praxi napr. pri improvizacii to treba jednoducho pocut, aka stupnica do toho podkladu sedi. Preto ich treba vediet vsetky z fleku zahrat, alebo si ich aspon v rychlosti vediet odvodit. A mat samozrejme v uchu, ktora stupnica ako zneje - takto by si mal byt schopny po par skusmych brnkoch naslepo vediet, co mas hrat. Originally posted by solid_junkie A ked mam naprilad nejaku bluesovu stupnicudo akej toniny ide(napr. C bluesova stupnica do C duru?) Skorej C moll...
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Lubo
|
|
« Odpoveď #7 kedy: 02. December , 2004, 08:38:43 » |
|
No blues je v tom for ze miesas dur a mol.Ale skor sa to robi naopak ze napr hras c mol a dotoho miesas dur a mol.Teda vlaste jediny rozdiel dur a mol akordu je v tercii.Takze teraz vlastne mozes hrat aj Es aj E ton.A potom tam pridaj este zmensenu kvintnu cize teraz ton Ges.Skus aj velku aj malu septimu zaradit.Takze by si mal akoze taku neviem ci stupnicu ze c d eb e f gb g hb h c Skus sa vyhrat s tymi tonmi a uvidis.No najprv sa nauc zaklad bluesovu dvanastku.Ta sa da za hrat primitivne aj pekne.Ked si vypocujes Claptona alebo BB Kinga a pod to su taki bluesisti
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
solid_junkie
nováčik
Príspevkov: 28
|
|
« Odpoveď #8 kedy: 05. December , 2004, 00:13:44 » |
|
ale mna by skor zaujmalo ako z hocakych akordov(napriklad len tak haluzim a hram nejake tri akordy) urcim toninu...to je cele
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
rastis
adminištrant
miestny štamgast
Príspevkov: 2312
|
|
« Odpoveď #9 kedy: 05. December , 2004, 12:21:25 » |
|
solid_junkie - opakujem to treti raz... Zistis to podla tonov, ktore sa v tych akordoch nachadzaju Ked budes mat tie tony pred sebou, uvidis, ci sa nachadzaju v nejakej spolocnej stupnici, pripadne viacerych spolocnych stupniciach, pripadne sa nenachadzaju v ziadnej spolocnej stupnici... A ako pisal aj Lubo, treba brat ohlad aj na to, v akom su tie akordy vzajomnom vztahu, ktory je dominantny (cize sa to kruti vsetko okolo neho - ludovo povedane) atd. atd... Ak Ti to takto nie je jasne a chces tomu rozumiet, zacni od uplnych zaciatkov - tony, intervaly, stupnice, akordy...
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
stipec
nováčik
Príspevkov: 22
|
|
« Odpoveď #10 kedy: 18. Október , 2006, 13:26:19 » |
|
kazdopadne by si mal poznat rozklady akordov, podla toho vlastne zistis aj toninu
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
brmbolec
|
|
« Odpoveď #11 kedy: 25. Október , 2006, 23:52:19 » |
|
lubo napísal:Ale este am pridaj daco lebo takto je to fande.Ten precho H-mi A-mi nieje moc dobry lebo ked sa na to tak pozres h-mi je zastupca dominanty a-mi zastupca subdominaty takze Ti tam vychadza prechodDominanta_Subdominata co sa moc nepouziva.Ale to je len take toretizovanie.Pridaj tam este bud F# zmenseny alebo h-mi7 alebo D7 alebo dobry bol aj As dur7. ...Mám taký pocit že H-mi je vrchná medianta a Ami supertónika, dominanta a superdominanta sú trochu vyššie brate B) ...Ale jak je libo ...Predpokaldame teda, že sa jedna o postupnosť v G jónskej tonine...takže pokial by si tam hodil Ab7 výdeš mimo kontext tóniny a vbehneš buď do G frygickej (keďže druhý stupeň je Ab7 a nie Abmaj 7 tak tam môžeš hneď improvizovať v tonine raga bhairava )alebo G loktrický mód...ale tam by tiež na druhom stupni bol akord maj 7... By ma zaujímalo v akej tónine by si improvizoval na ten posledný akord ...možno nejaké duchaplné arrpegio ...a ešte k tej tonine čo sa ten chalan pýtal ..G, Hmi, Ami... Skús si zharmonizovať G dur toninu a možeš tam používať hociktorý akord z nej a bude tam sedieť... G...(Gmaj7), Ami...(Ami7), Hmi...(mi7), C...(maj7), D...(dur7), Emi...(mi7), Fism7b5... Ďalšie akordy na improvizáciu by si dostal zmenou durovej na melodickú dur a harmonickú...Ale to už je na dlhšie...Inak v \"pesničkách z rádia\" sa najviac používajú mollové alebo durové toniny v pesničkách, nauč sa ich harmonizovať a máš to o krok bližšie k určovaniu tónorodu:) ...žudia, kašlite na to, hrajte všade chromatiku a máte po starostiach :p
|
|
|
Zaznamenané
|
Malé, ale potešia
|
|
|
rastis
adminištrant
miestny štamgast
Príspevkov: 2312
|
|
« Odpoveď #12 kedy: 26. Október , 2006, 00:49:47 » |
|
No ty si nam tu chybal brmbolec ... Ale ne - v dobrom ! Vitaj vo fore
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
bubla15
|
|
« Odpoveď #13 kedy: 26. Október , 2006, 10:12:30 » |
|
to brmbolec: no ked budem mat zvysnych par hodin casu tak si tvoj post prejdem vetu po vete
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
brianlover
|
|
« Odpoveď #14 kedy: 26. Október , 2006, 17:18:16 » |
|
mozno sa len hra, ze tomu rozumie..(cista zavist:lol: :lol: :lol: )
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Zvuk
|
|
« Odpoveď #15 kedy: 26. Október , 2006, 17:34:09 » |
|
...Predpokaldame teda, že sa jedna o postupnosť v G jónskej tonine...takže pokial by si tam hodil Ab7 výdeš mimo kontext tóniny a vbehneš buď do G frygickej (keďže druhý stupeň je Ab7 a nie Abmaj 7 tak tam môžeš hneď improvizovať v tonine raga bhairava ...alebo k tej substitucnej dominante Ab7 zvysis stvrty ton v mixolydickej ,dostanes zvacsenu kvartu,a mozes vysivat v podhalanskej stupnici,ktora je nasmu citeniu predsa len o cosi blizsie
|
|
|
Zaznamenané
|
Tak aj ty, nehodný druh môjho smutného života, podobáš sa verejnosti, ktorej nikdy neslobodno ponúknuť delikátne vône, čo ju poburujú, ale starostlivo vybrané odpadky.
|
|
|
brmbolec
|
|
« Odpoveď #16 kedy: 26. Október , 2006, 20:34:31 » |
|
Zvuk napísal:...Predpokaldame teda, že sa jedna o postupnosť v G jónskej tonine...takže pokial by si tam hodil Ab7 výdeš mimo kontext tóniny a vbehneš buď do G frygickej (keďže druhý stupeň je Ab7 a nie Abmaj 7 tak tam môžeš hneď improvizovať v tonine raga bhairava ...alebo k tej substitucnej dominante Ab7 zvysis stvrty ton v mixolydickej ,dostanes zvacsenu kvartu,a mozes vysivat v podhalanskej stupnici,ktora je nasmu citeniu predsa len o cosi blizsie ...no aj tak sa dá ..a trebars tam môžeš potom mierne chaosiť s kvintou Ab75b ...ale je to tam potom ochudobnené o tie dva krásne hyatusy Spúšťam hlasovanie, kto je za ragu bhairava a kto je za podhalanskú tóninu :silly: Naposledy upravil brmbolec, : 26.10.2006 o 21:36
|
|
|
Zaznamenané
|
Malé, ale potešia
|
|
|
Zvuk
|
|
« Odpoveď #17 kedy: 26. Október , 2006, 21:42:59 » |
|
Celkom by ma zaujimalo ake tony obsahuje tonina (stupnica raga bhairava) Napr. od As.
|
|
|
Zaznamenané
|
Tak aj ty, nehodný druh môjho smutného života, podobáš sa verejnosti, ktorej nikdy neslobodno ponúknuť delikátne vône, čo ju poburujú, ale starostlivo vybrané odpadky.
|
|
|
Martinlm
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 7479
WWW
|
|
« Odpoveď #18 kedy: 26. Október , 2006, 22:39:19 » |
|
?? Preco (pre jednoduchost) nie od C?
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
brmbolec
|
|
« Odpoveď #19 kedy: 26. Október , 2006, 22:59:25 » |
|
Gis, H, C, D, Dis, Fis, G Je to vlastne nejaký mod cikánskej durovej stupnici, indické rági su vraj zvačša v nej, využíva sa občas aj vo flamencu v andaluzskej kadencii, napr Ami, G, F, E.........Edur je durová dominanta od Ami tak tam hráš potom ton Gis, Ami harmonickú počas akordu Edur...Edur tam je potom ako tónický akord, čiže španielská frýgická keď je tam Gis...Keď k akordom pridáš septimi tak Ami7, G7, F7, E7.....keď si to ale zharmonizuješ od Ami tak by ti tam potom vychádzalo Fmaj7 a nie F7....a práve tam používaš spomínanú tóninu ....čiže F, Gis, A, H, C, Dis,E ............ono to v normáli ale začína od Éčka pred Fkom tonom, bola v tom spravena tuším tá pesnička z úvodu pullp fiction :blink:
|
|
|
Zaznamenané
|
Malé, ale potešia
|
|
|
Pitu
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 6373
guitarist
WWW
|
|
« Odpoveď #20 kedy: 26. Október , 2006, 23:31:20 » |
|
netušil som, že to má takýto pekný názov - raga bhairava. Pre jednoduchšie objasnenie - sú to 2 rovnaké 4-tónové postupy nad sebou: E F G# A / H C D# Eide o 4 tónový postup - zákl. tón (E), ďalší tón je o poltón vyššie (F), potom hiatus - 3 poltóny (G#) a znova poltón (A). A takáto istá štvorica tónov ide znova od nasledujúceho tónu (H C D# E). Naposledy upravil pitu, : 27.10.2006 o 11:14
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Altostratus
|
|
« Odpoveď #21 kedy: 27. Október , 2006, 09:28:18 » |
|
brmbolec napísal:Zvuk napísal:...Predpokaldame teda, že sa jedna o postupnosť v G jónskej tonine...takže pokial by si tam hodil Ab7 výdeš mimo kontext tóniny a vbehneš buď do G frygickej (keďže druhý stupeň je Ab7 a nie Abmaj 7 tak tam môžeš hneď improvizovať v tonine raga bhairava ...alebo k tej substitucnej dominante Ab7 zvysis stvrty ton v mixolydickej ,dostanes zvacsenu kvartu,a mozes vysivat v podhalanskej stupnici,ktora je nasmu citeniu predsa len o cosi blizsie ...no aj tak sa dá ..a trebars tam môžeš potom mierne chaosiť s kvintou Ab75b ...ale je to tam potom ochudobnené o tie dva krásne hyatusy Spúšťam hlasovanie, kto je za ragu bhairava a kto je za podhalanskú tóninu :silly: Naposledy upravil brmbolec, : 26.10.2006 o 21:36 Len pre úplnosť protokolu...hiatus sa píše s mäkkým I
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
brmbolec
|
|
« Odpoveď #22 kedy: 29. Október , 2006, 13:14:20 » |
|
pitu napísal:netušil som, že to má takýto pekný názov - raga bhairava. ...Dále jsou to tři odvozené diatonické stupnice-harmonická dur,harmonická moll a melodická mol. K nim múžeme ještě připojit stupnici cikánskou, kterou však považujeme již za stupnici exotickou. Je totiž totožná s indickou ragou Bhairava... citát z knihy JAZZ ROCK BLUES volume 1 autor Luboš Andršt druhé vydanie B) Naposledy upravil brmbolec, : 29.10.2006 o 13:19
|
|
|
Zaznamenané
|
Malé, ale potešia
|
|
|
brmbolec
|
|
« Odpoveď #23 kedy: 29. Október , 2006, 13:24:27 » |
|
Len pre úplnosť protokolu...hiatus sa píše s mäkkým I[/quote] ...to vieš, my chlapci z vidieka
|
|
|
Zaznamenané
|
Malé, ale potešia
|
|
|
|