Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: Nové smerovanie portálu  - podpora a propagácia aktivít členov fóra !!
24. November , 2024, 13:22:12
Strán: [1] 2 3 |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: hranie cez akordy (over chord changes)  (Prečítané 13557 krát)
0 užívateľov a 1 Hosť prehliada túto tému.
bubla15
stály hosť
*****
Príspevkov: 972



« kedy: 18. September , 2007, 09:40:57 »

Zdravim, mam taku otazku. Pozeral som nejake jazzove standardiky a akordy ani nahodou neboli doškálne (alebo diatonicke), myslim teda, že ak je napr skladba v Cdure, je tam mrte akordov, cez ktore treba hrat "cosi ine" ako tony z Cdur. To jazzovi muzikanti hraju cez kazdy akord inu stupnicu ? Ze hra sa dajme tomu dominanta prave a on "fajn tak to si dame mixo alebo half/whole alebo .........." a masti cez akord ? Fuuuh lebo mi to pride ako nightmare level.
Zaznamenané
bubla15
stály hosť
*****
Príspevkov: 972



« Odpoveď #1 kedy: 18. September , 2007, 09:43:23 »

aj ked verim ze sa neriesi akord samostatne ale skladba ako harmonicky celok. ale to si takto veselo skacu kazdy takt, pripadne poltakt  Nechajte ma vydýchať, to inej stupnice ?
a to pri nejakom sialenom bpm  Nechajte ma vydýchať
« Posledná zmena: 18. September , 2007, 09:44:29 od bubla15 » Zaznamenané
Altostratus
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2211


Ääliö, älä lyö! Ööliä läikkyy!!


WWW
« Odpoveď #2 kedy: 18. September , 2007, 09:46:14 »

Chalan, ktorý ma kedysi učil hrať na gitaru chodieval na hodiny aj ku Big Henrymu. A hovoril mi príhodu, že Henry mu kázal, aby mu chalan hral bluesovú 12tku v amol. A Big H do toho sóloval v Bmol. Vraj sa dá...
Zaznamenané

Martinlm
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 7479



WWW
« Odpoveď #3 kedy: 18. September , 2007, 10:28:59 »

(...) ale to si takto veselo skacu kazdy takt, pripadne poltakt  Nechajte ma vydýchať, to inej stupnice ? (...)
Musis vzdy vediet, cez aky akord hras.

A k tej bluesovej 12tke, tusim mozes hrat do hocicoho hocjaku pentatoniku, ale ziadny jej ton nesmie byt mala nona voci ziadnemu tony z akordu, ktory znie. Mozno to mam dopletene.
Zaznamenané

Altostratus
miestny štamgast
******
Príspevkov: 2211


Ääliö, älä lyö! Ööliä läikkyy!!


WWW
« Odpoveď #4 kedy: 18. September , 2007, 10:33:56 »

prečo by to malo byť obmedzené len na malú nónu (a tým pádom aj na malú sekundu)?
Kľudne to vyskúšaj...nahraj si slučku z bluesovej dvanástky a improvizuj do toho v stupnici o pol tóna vyššej. Mne to teda nešlo.

Disonantných intervalov je predsa omnoho viac ako len hento.
Zaznamenané

Martinlm
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 7479



WWW
« Odpoveď #5 kedy: 18. September , 2007, 10:41:40 »

prečo by to malo byť obmedzené len na malú nónu (a tým pádom aj na malú sekundu)?
Kľudne to vyskúšaj...nahraj si slučku z bluesovej dvanástky a improvizuj do toho v stupnici o pol tóna vyššej. Mne to teda nešlo.

Disonantných intervalov je predsa omnoho viac ako len hento.
Tak mi to bolo povedane, o malej sekunde rec nebola.

Co by som dosiahol tou penatatonikou o pol tona vyssie? Ved to by som vychytal vsetky tie male nony :)

V praxi mi to teoreticky vychadza tak, ze do duroveho akordu mozem hrat molovu penatoniku od toho isteho tonu. Ak ma ale akord pridanu velku sekundu, uz tu molovu prenatoniku od toho isteho tonu hrat nemozem, lebo jej druhy ton je mala nona voci tej velkej sekunde v akorde (sus2 ?). Hm, nie, mala sekunda je to. Hm, nie mala sekunda, lebo sus2 akord zvacsa ma pridany ton vo velkej none oproti zakladnemu, takze co to vlastne je... Uf :)
« Posledná zmena: 18. September , 2007, 10:42:27 od Martinlm » Zaznamenané

Lubo
stály hosť
*****
Príspevkov: 908


-- JAZZ --


« Odpoveď #6 kedy: 18. September , 2007, 10:50:31 »

Jasne ze cez kazdy akord nieco ine  :) Akoze nie vzdy da sa vybrat usek skladby kde sa da hrat jedna stupnica aelbo su standrardy kde hras su vsetky akordy doskalne. Ale proste to neznie dobre, musisku kazdemu akordu pristupovat individualne alebo si to aspon premysliet ze tu budem hrat daco cez tri akordy a cez dalsie nieco. Ale princip je taky ze na kazdy akord hras inu stupnicu.Musis presne vediet kedy je aky akord. V prvom rade sa skus naucit poriadne mody ionsky,dorsky,mixoco,co je dominantne jadro a ako cez to hrat to je zaklad. A tak pomalicky zacni studovat nazhanaj materialy. Alebo najdi dakeho ucitela lebo sam budes dlho tapat to chce aj dost teoretickych vedomosti. Ale princip je taky: ANO cez kazdy akord ina stupnica... Standardy ktore Ti odporucam na zaciatok Blue Bossa, Autumn Leaves.
Zaznamenané

Lubo
stály hosť
*****
Príspevkov: 908


-- JAZZ --


« Odpoveď #7 kedy: 18. September , 2007, 10:59:40 »

inak pentatoniku o pol tona vyssie nie ale o cely ton vyssie. Ked hras molovy akord a pouzijes o velku sekundu vyssie pentatoniku tak to znie praveze cool pretoze dostavas tony z dosrkeho modu. Napr ked si v a mol a dorska : A H C D E F# G A . No a H mol pentatonicka ma tony H D E F# A  takze good. Dokonca mozes hrat aj E pentatonicku: E G A H D E
Zaznamenané

bubla15
stály hosť
*****
Príspevkov: 972



« Odpoveď #8 kedy: 18. September , 2007, 14:01:51 »

nojo, diky lubo, zakopal si aj moju podlednu nadej nejakeho shortcutu ku genialite  Bavím sa skvele  .... takze asi najlepsie pekne pomaly, este pomalsie a najpomalsie, to skusat takto akordik po akordiku, btw dominantne jadro to je II,V,I ? Hej a Blue Bossa a Autumn Leaves su v zozname ..... co sa tyka modov tie civicim ako to ide s root na roznych strunach, len mi to pride ako cisty matrix teraz len tak si skocit do inej stupnice a este vymysliet nieco dovtipneho.... no asi no pain no game.... alebo ziadne kolaciky bez prace  ?§!.
Zaznamenané
Martinlm
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 7479



WWW
« Odpoveď #9 kedy: 18. September , 2007, 14:47:12 »

Lubo sice nepodporil moju teoriu s malou nonou, ktoru mi sam pred casom vykladal, ale nevadi, asi to suviselo s niecim inym :)
Zaznamenané

Lubo
stály hosť
*****
Príspevkov: 908


-- JAZZ --


« Odpoveď #10 kedy: 18. September , 2007, 15:26:16 »

ide o to ze cvicit mody od rootu je sice pekne ale rozmyslat nad tym v rychlosti a striedat mody realtime sa neda. Musis cvicit chord changes presne ako sa vola tema :) hej dominantne jadro je II V I. ale nerozmyslas proste nad tym ako nad separovanymi akordami ale nad celym jadrom. A teraz napr spajas tony ktore sa menia o pol ton tzv. leading notes. Cize naprikald je akord IIm7 pre nas Dmi7. daco zahras napr rozklad Dmi7 tak aby poledna nota bola septima toho akordu cize ton C. Ten sa pri tej zmene akordu meni na H cize terciu v G7 a spojis ich. zasa daco zahras v g mixo a potom zasa posledny ton v takte das septimu z G7 cize ton F a ten sa ti zas meni na E co je tercia z Cmaj7. To je jedna z moznosti.A keby si hral D dosrsku G mixo C ionsku to je sice pekne ale v podstate je to ta ista stupnica. Musis nad tym rozmysalt takto ako spoj akordov a cvicit chord changes ktore sa najcastejsie vyskytuju. A ked rozmyslas nad kazdym akordom zvlast to ti dava prehlad preto lebo v danom momente vies presne zahrat rozklad akordu ktory sa prave hra a vies narabat s jeho akordickymi tonmi. Dobra lekcia na leading notes : http://www.jazzguitar.be/voice_leading.html
« Posledná zmena: 18. September , 2007, 15:28:39 od Lubo » Zaznamenané

Lubo
stály hosť
*****
Príspevkov: 908


-- JAZZ --


« Odpoveď #11 kedy: 19. September , 2007, 10:02:11 »

A inak tie pentatonicke hrat o pol ton vyssie je blbost to je jasne ale o cely ton je v pohode. Ked mas molove blues mozes pouzit aj na toniku dorsku stupnicu. Napr A dorska : A H C D E F# G A . Ked si zoberes H pentatonicku tak ta ma tony H D E F# A takze to sedi, mozes to hrat cez to. Bude to zniet dokonca jazzovejsie lebo budes hrat vyssie nadstavby akordu budes hrat deviatku(H) jedenastku(D) mas tam dorsku sextu(F#)... same cool tony. Dokonca mozes hrat aj E pentatonicku : E G A H D .. tiez sedi. Vsetko cez akord Ami. Este lepsie ti to bude zniet ked nebudes hrat cisty A mol akord ale daku aspon deviatku alebo jedenastku.
« Posledná zmena: 19. September , 2007, 10:18:41 od Lubo » Zaznamenané

bubla15
stály hosť
*****
Príspevkov: 972



« Odpoveď #12 kedy: 19. September , 2007, 11:23:28 »

dik lubo, to znie zaujimavo a aj celkom logicky. A okrem 2,5,1 ake este su casto pouzivane "chord changes" . Asi rozmyslam ze zavolam Stankovi Pocajovi na pokec  Žmurk
Zaznamenané
Lubo
stály hosť
*****
Príspevkov: 908


-- JAZZ --


« Odpoveď #13 kedy: 19. September , 2007, 11:49:03 »

Neviem ono sa to vola chord progressions a tych je par to si vygoogli. Este velmi caste je tzv kolecko "turnaround" co je Imaj7 VI7 IIm7 V7... v Cdur je to Cmaj7 A7 Dm7 G7. Ked alterujes akordy a pridas dake tenzie moze to byt napr Cmaj9-A7(b9)-Dm11-G7(#9,#5) a to znie ako jazz. A zakladne vacsie formy ktore su caste je Blues a Rhythm Changes napr.
Zaznamenané

Lubo
stály hosť
*****
Príspevkov: 908


-- JAZZ --


« Odpoveď #14 kedy: 19. September , 2007, 12:11:36 »

ale som rad ze sa tu niekto zaujima o "hudbu pre dedkov"  Zdravíčko
Zaznamenané

Strán: [1] 2 3 |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.086 sekund, 22 otázok.