predator - kedze sa do toho rozumies evidentne viac, vies mi povedat, ako si mozem spravit impulz vlasteho boxu ? to by bolo najrealistickejsie porovnanie konvolucie a klasickeho snimania...
No princíp je vlastne jednoduchý - v danom snímanom priestore prskneš do boxu merací signál a zosnímaš. Ten si urobíš napr. v Cool Edite alebo niečom podobnom, mal by to byť krátky niekoľkomilisekundový obdĺžnik o sile 0 dB (teda maximálna veľkosť) a zvyšok mínus nekonečno (teda rovná čiara). Má to znieť ako ostré prasknutie. A tu je prvá vec na laborovanie - optimálna dĺžka meracieho pulzu. Ak je moc krátky, nestačí ani poriadne pohnúť membránou a nameriaš tak akurát prd, ak je moc dlhý, skreslí to meranie, lebo sa do nameraného priebehu pridajú aj jeho vlastné vyššie harmonické. Myslím si, že toto je prvé závažné úskalie, prečo to nie vždy dá dokonale identickú simuláciu.
Druhá vec - zosík, cez ktorý sa box napája, musí byť čo najlineárnejší, lampáč preto ide z kola von ... nám ide o to merať čo najpresnejšie reakciu boxu, nie priebeh, ktorý je niečím deformovaný. Treba si uvedomiť, že aj na čistom zvuku má lampáč kľudne aj cca 5% skreslenia, čo je dosť ... proste treba zabezpečiť, aby merací signál vliezol dnu do repráka čo najmenej deformovaný. Proste ak meriame reprák, tak treba zabezpečiť, že až po reprák to musí byť krátky obdĺžnikový impulz, nás zaujíma až to, čo sa s ním udeje po vylezení z repráka.
Na toto hodne ľudí zabúda, preženie merací signál cez lampáč, a potom sa diví, že to znie ako zo suda. Obdĺžnik po prejdení lampáčom už nie je obdĺžnik, ale nejaký podivný špičkovitý prekmit s málo strmými hranami, a potom namerané dáta nemajú s realitou nič spoločné. Teda treba použiť tvrdý hifi tranzistorák a nebáť sa to vytočiť na prah limitácie, veď pri nej sa zo sínusovky stáva obdĺžnik a teda obdĺžnikovému signálu to nijak neuškodí, skôr to zachová jeho hrany. A reprák sa dostane do režimu práce v optimálnom vybudení ...
Ďalším potenciálne slabým miestom je merací mikrofón a jeho snímacia cesta. Zabudni na SM57 (iba ak by si chcel mať v simulácii zahrnutý aj tento mikrofón), ak chceš simulovať iba bedňu bez mikrofónu, použi radšej merací mikrofón, prípadne veľkomembránový kondenzátorák.
Preamp mikrofónu by mal opäť byť s čo najmenším skreslením. Nesmie tam nikde dôjsť k prebudeniu. Neslobodno tu však použiť kompresor ani limitér, deformujú nameranú odozvu, tu naháňame čo najväčšiu vernosť zachyteného signálu, nie ľúbivú farbu a hlasitosť!!! Dôležitá je aj poloha mikrofónu a jeho vzdialenosť, aj tá sa totiž do nameranej charakteristiky zahrnie.
Posledná fáza je digitalizácia nameranej odozvy. Tu je potrebné dávať si pozor na to, aby to bolo čo najlepšie vybudené, ale zasa nesmie dôjsť k prebudeniu. Samozrejme čím lepšie prevodníky, tým lepšie.