Caute...Chcel by som sa spytat ake veci okrem naucenych lickov a stupnic(pentatonicka a jej modifikacie) pouzivate.Ford hovori o tej klasike blues pentatonic a o major pentatonic ktora tomu dava taky "sweet sound".ktoru pouziva prevazne BB king...Don Mock zas hovori o hrani "okolo akordov" pomocou arpeggi...tak by som cel vedet kto co poziva najviac asi ta pentatonika a dalej??
no z použitých akordov si zoradíš ich tóny do poradia, vytvoríš si tak určitú stupnicu a podľa toho ktorý tón cítiš ako základný určiš tóniku a základný mod, toto bola zlá odpoveď : "vsetky tony na hmatniku sa tu daju pouzit, tolko ti povim..." , tóny ktoré su mimo možu byť použité ako priechodné, no predsa len všade hrať samú chromatiku by bol pekný bordel. Príklad: na základnej c dur (jonsky mod od c je najprehľadnejší, nemá krížiky ani béčka) máš funkčne (T=tonika, S=subdominanta, D=dominanta) použiteľné T=Cdur, S=Fdur, D=Gdur ako akordy a základný mod c dur stupnicu lebo ak si i tie tóny akordov rozložíš tak tam máš onen mod: T=ceg, S=fac, D=ghd, iné tony v zoradení cdefgahc ako modu jonskeho tam nenájdeš (žiaden krížik, ani béčko) a príklad bol v rámci kvintakordov, môžeš stavať i vyššie nadstavby, septakordy, nónové...až trinástky keď máš jazzové cítenie a ich obraty, ak začneš ako záklaným tónom d a máš rovnaký materiál bez krížikov a béčok, tak by si mohol mať ako T=dmoll, S=Gdur, D=amoll, ako akordy a modus d dórsky, T=dfa, S=ghd, D=ace...a používaš tie isté tóny a takto môžeš vyčerpať všetky mody, musíš mať dáku kostru, ktorú určujú základné akordické funkcie a základném použiteľné tony, nemôžeš miešať hrušky s jablkami, t.z. do Cdur,Fdur a G dur ako základných akordických funkcii vyjadrenia c jonskeho modu hrať tóny cis, dis gis, ais teda hrať tam E durovú stupnicu, A durovú...a ich mody
a pentatoniky môžeš používať iba tie ktorých tony sa tiež nachádzajú v harmonickom materiály ako som to spomenul v modoch, daj si tony akordov do ktorých ideš robiť melodiu do poradia a zisti si čo tam je a z toho robíš melodiu, ked tam dáš dáky ton mimo, musí sa uchu javiť ako priechodný, no základnú kostru tvoriš na tonoch použitých v harmonickom materiáli, no a hrať si možeš z toho všetkého čo chceš, pentatoniky, bluesovú (ktorá má prechodný tón), mody, rozklady akordov, čo chceš, je to na tvojej fantázii a nadobudnutej zručnosti, len musíš dodržiavať oné pravidlá, inak by si menil melodiku a tým by si musel zmeniť a prispôsobiť harmóniu a to by už bola modulácia do inej tóniny