podla mna by bolo lepsie keby tie stupnice boli robene ze 3 tony na strunu ... a nie tak ze obcas su dva ... teda aspon ja som vzdy cvicil 3 tony na strunu a nejak mi to pride logicke zachovat urcitu konzistentnost, a aj na cvicenie je to rytmicky lepsie
No zalezi od toho ktorá stupnica, pretože niektore ti proste 3 tony nevyjdu.
príklad s bl. pentatonikou:
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Blues&get2=Get&t=0&choice=1príklad s ionskou:
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=+0&scch=C&scchnam=Ionian&get2=Get&t=0&choice=1http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=1&scch=C&scchnam=Ionian&get2=Get&t=0&choice=1http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=2&scch=C&scchnam=Ionian&get2=Get&t=0&choice=1atď...
V tomto by som nevidel jednoznačné riešenie, pretože aj rytmicky niekedy potrebujes 8-miny, niekedy 8-trioly, niekedy potrebuješ horizontálny pohyb k vyšším polohám (smerovanie riffu), inokedy stačí aktuálna pozícia ruky...
Celkove som sa držal koncepcie S.Vaia (mal som od neho taký "samizdat", kde vysvetluje niektore tieto veci).
Inak neviem, či si prešiel všetky možnosti v rámci každej stupnice (šípka pod hmatníkom naľavo smerom doprava).
Schemy sú riešené tak, že najskôr ide rozloženie stupnice (tóny) od 1 po 12 pražec - to sa ďalej opakuje, potom je tam zobrazený školácky príklad danej stupnice cez dve oktávy.
A potom nasledujú prstoklady v dvoch základných koncepciách (ak to charakter stupnice dovoľuje):
1/
štandardne prstoklady (to je to o čom si písal ty, asi teda), kde skutočne na niektorých miestach vychádzajú 3 a niekde 2 tóny na strunu. Sú to tzv. úzke prstoklady, ktoré sa využívajú v niektorých situáciách, väčšinou keď nie je potrebný horizontálny pohyb po hmatníku. (Napr. v Lydickej označenie 1. poloha až 5. poloha). Tieto prstoklady sú určené začínajúcim hráčom, ktorý nemajú ešte vytrénovanú rozťažnosť dohmatových prstov (ĽR) a zvládajú povedzme základy brnkania PR trsátkom alebo prstami a ĽR zatiaľ trénujú správny dohmat (dohmaty) k príslušným pražcom.
2/ Ale potom ešte ďalej sú tzv. "
rozšírené"
prstoklady - pozície, kde toto (nepísané) pravidlo, ktoré píšeš už je akceptované, v uvedenom príklade sú tieto prstoklady označené ako "rozšírený prstoklad 1. poloha až 7. poloha (čiže je ich aj viacej. Tieto sú bežne používané pri hre keď je potrebný horizontálny pohyb ruky na hmatníku (vyžaduje si to smerovanie melódie) a statické "štandardné" polohy by toto smerovanie nezvládli...