Gazda
|
|
« Odpoveď #30 kedy: 31. December , 2005, 13:07:02 » |
|
Mozno trochu odveci, ale co je na tom pravdy, ze cim hlasnejsie davam aparat, tym skor mi odidu pentody v koncaku? Lebo ja ak chcem naozaj cisty zvuk, musim stiahnut Gain ale zas poriadne pridt master volume oproti Gain naplno, takze ma to dost zaujima...Co vlastne nici lampu, zhavenie, alebo vys. napatie?Lebo nazhavena je preds stale rovnako pri akejkolvek hlasitosti...:huh:
|
|
|
Zaznamenané
|
...If the amp wasn't made to be played cranked to the max, then it wasn't made like a Marshall.
|
|
|
Martinlm
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 7479
WWW
|
|
« Odpoveď #31 kedy: 31. December , 2005, 13:14:28 » |
|
Tak logicky - je rozdiel, ci to pustas 2 krat do tyzdna na izbovej hlasitosti, alebo na stadione naplno. Dost skodi aj ak na napr. 8Ohm vystup pripojis o 16Ohm bednu a pustas to moc nahlas.
Ale vsak casom odidu aj tak, postupne zvuk strati nejake tie vysky a objem...
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
MageZ
|
|
« Odpoveď #32 kedy: 31. December , 2005, 13:15:59 » |
|
Aparaty s tranzitorovym \"predkom\" a elektronkovym \"zadkom\" boli v podstate asi len modny vystrelok a ako spomina rastis, vobec sa to neujalo (co je vcelku pochopitelne). Myslim, ze firma Peavey mala tiez zopar produktov tejto kategorie ale bola to zjavne slepa ulicka. Dnes po tom ani pes nestekne.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
rastis
adminištrant
miestny štamgast
Príspevkov: 2312
|
|
« Odpoveď #33 kedy: 31. December , 2005, 13:18:16 » |
|
Pentodami preteka prud podla toho, kolko je signalu. Cize ked idu na maximum, opotrebavaju sa viac. Dost zalezi, v akej triede koncak pracuje.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Gazda
|
|
« Odpoveď #34 kedy: 31. December , 2005, 13:19:16 » |
|
martinlm napísal:Tak logicky - je rozdiel, ci to pustas 2 krat do tyzdna na izbovej hlasitosti, alebo na stadione naplno. Dost skodi aj ak na napr. 8Ohm vystup pripojis o 16Ohm bednu a pustas to moc nahlas.
Ale vsak casom odidu aj tak, postupne zvuk strati nejake tie vysky a objem... Ved to hovorim, ze ked chcem cisty zvuk, tak Gain musim stiahnut a output Master pridat, takze to bezi asi na 2 tretinach max. hlasitosti.Ja viem, ze casom odidu, len ma zaujima, ci je medzi tym nejaky suvis.Ale je pravda, ze cisty moc nepouzivam.
|
|
|
Zaznamenané
|
...If the amp wasn't made to be played cranked to the max, then it wasn't made like a Marshall.
|
|
|
Gazda
|
|
« Odpoveď #35 kedy: 04. Január , 2006, 16:52:48 » |
|
Este jedna vec, dost zaujimava pre mna.Dnes ked som omylom chytil jack kabla zo speaker output lamp. zosilnovaca, tak ma to dost hnusne koplo a v navodoch Marshallov sa uvadza, ze ak nie je reproduktor zapojeny, v zasuvke je vysoke napatie.Mohlo to byt aj tych 300-500 Voltov z koncovych lamp?
|
|
|
Zaznamenané
|
...If the amp wasn't made to be played cranked to the max, then it wasn't made like a Marshall.
|
|
|
Martinlm
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 7479
WWW
|
|
« Odpoveď #36 kedy: 04. Január , 2006, 16:55:48 » |
|
Ano. Otazka je, preco si vobec pri zapnutom zosilnovaci mal vytiahnuty kabel od reproduktora.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Gazda
|
|
« Odpoveď #37 kedy: 04. Január , 2006, 16:56:54 » |
|
Nuz, asi to nebolo spravne a toto bola priucka:lol:
|
|
|
Zaznamenané
|
...If the amp wasn't made to be played cranked to the max, then it wasn't made like a Marshall.
|
|
|
MageZ
|
|
« Odpoveď #38 kedy: 04. Január , 2006, 17:00:09 » |
|
Lampovy zosilnovac by si pokial mozno ani nemal zapinat, pokial nemas pripojenu vhodnu bednu. (vsetky volume mat na 0)
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
rastis
adminištrant
miestny štamgast
Príspevkov: 2312
|
|
« Odpoveď #39 kedy: 04. Január , 2006, 18:21:09 » |
|
Tych 300 - 500V to rozhodne nemohlo byt. Tie volty sa za vystupne ztrafo nedostanu.
Naposledy upravil rastis, : 04.01.2006 o 18:22
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Martinlm
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 7479
WWW
|
|
« Odpoveď #40 kedy: 04. Január , 2006, 22:54:30 » |
|
Na to by nam vedel odpovedat ffamp, ja som v tom, ze elektronkove zosilnovace hraju s konstantnym prudom, cize menia sa tam volty. Ale tych par 100V je mozno na anode konstantnych a ta hodnota sa meni okolo toho hmmm
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Gazda
|
|
« Odpoveď #41 kedy: 05. Január , 2006, 14:29:24 » |
|
No a nemeni sa tam nahodou iba prud? Cital som ze elektronkove skreslenie sa tvori tak, ze ked pri makkom zdroji prechadza elektronkou vacsi prud, tym klesne napatie na sekundarnom vinuti transformatora, zmeni sa aj napatie na anode a zvuk nadobudne parne harmonicke kmitocty.Ale urcite nie vysoke napatie za vystupnym transformatorom, neviem si predstavit 300 Voltov v repraku.
Naposledy upravil Gazda, : 05.01.2006 o 14:32
|
|
|
Zaznamenané
|
...If the amp wasn't made to be played cranked to the max, then it wasn't made like a Marshall.
|
|
|
rastis
adminištrant
miestny štamgast
Príspevkov: 2312
|
|
« Odpoveď #42 kedy: 05. Január , 2006, 17:55:46 » |
|
Gazda - to uz si trochu pomotal preamp, koncak, vystupne trafo...
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Gazda
|
|
« Odpoveď #43 kedy: 05. Január , 2006, 19:01:43 » |
|
hehe:lol:
|
|
|
Zaznamenané
|
...If the amp wasn't made to be played cranked to the max, then it wasn't made like a Marshall.
|
|
|
Hosť
|
|
« Odpoveď #44 kedy: 30. Január , 2006, 18:51:19 » |
|
K tým lampáčom a tranzistorom trochu konkrétnejšie:
To, že lampových 20W znamená tranzistorových 50W, a podobné povery, je často premiežaná, ale absolútne technicky nepodložená fáma. 20W je 20W, nech je prenášané akýmkožvek koncákom. Pravdou je však, že lampové aparáty sa lepšie presadia v kapele. Dôvodov je niekožko.
Prvý najzásadnejší - výstupné trafo. To potlačí jednak vyššie harmonické, ktoré spôsobujú rezanie vo výškach (toto je dané parazitnými kapacitami vinutí a ich vzájomnou indukčnosťou), a po druhé aj príliš nízke subharmonické tóny, ktoré odoberajú veža výkonu a pritom v zvuku iba robia rušivé artefakty, prípadne pre jeho vyznenie nie sú podstatné (intermodulačné záznejové tóny vznikajúce napr. pri hre tercií a kvárt, nábehové transienty pri brnknutí ... atď.). Výsledkom je jednak tón očistený od zbytočných okrajových pásiem a po druhé to, že výkon sa použije len na to, čo je treba počuť. A navyše práve stredy sú to pásmo, na ktoré je naše ucho najviac citlivé. U tranzistoráku to tak nie je, tam je priama galvanická väzba medzi koncovými prvkami a reprákom, a hlavne subharmonické hluky v signále odčerpajú množstvo výkonu v špičkách signálu, ten ešte k tomu trpí intermodulačným skreslením (dojem z neho asi poznáte, je taký \"uprdený\" a roztrhaný nekonkrétny zvuk). Toto nepriaznivé skreslenie výstupné trafo pekne odčíta, preto je zvuk oveža čistejšie a hladšie pôsobiaci.
Pozn. - niektoré špičkové tranzistorové riešenia sa tak vrátili k výstupným transformátorom kvôli odstráneniu intermodulačného skreslenia - napríklad výšková časť PA line array systému KV audio, u ktorého týmto spôsobom dosiahli perfektne čisté a zrozumitežné výšky aj pri vežkých hlasitostiach..
Druhým dôvodom je prirodzená kompresia lámp. Tento jav je vyvolaný samotným princípom napájania. Zdroje pre tranzistorové zosilňovače pracujú s napätím rádovo desiatok voltov a majú vysoké kapacity filtračných zdrojov, nezriedka jednotiek faradov, teda jednak má zdroj aj pri špičke dosť energie v kondenzátoroch a navyše pri odčerpaní sa tých pár desiatok voltov v priebehu zlomku sekundy nabije. Teda k žiadnemu výraznému poklesu v napájaní pri špičke (a tým aj k poklesu v zosilnení stupňa) nedôjde. U lampy je to napätie nezriedka aj 450 a viac voltov a kondenzátory sú pomerne malej kapacity, tak bežne cca 50-200 uF, vyššie kapacity už príliš význam nemajú, lebo by sa dobíjali pri takom potenciálovom rozdiele pomerne dlho. Preto v špičke poklesne anódové napätie a tým sa zmenší zosilnenie koncového stupňa. Výsledným efektom je potlačenie nárazov špičiek a tým možnosť dať hlasitosť vyššie bez počutežného skreslenia, keďže sa zväčší stredná hodnota signálu. A to je pri gitarovom signále a jeho \"obálke\" dosť podstatná vec, keď si uvedomíme, že ten nábeh dajme tomu zhltne 98 percent výkonu, ale už pár milisekúnd je to len cca 10 percent .... u lampáča je tá špička potlačená a tak je ten pomer ďaleko priaznivejší. A práve toto zníženie dynamiky (a tým aj odstupu S/N) paradoxne u hráča vyvoláva pocit, že zosík je \"dynamický\", \"živý\", \"tón ide za rukou\", keďže takto komprimovaný zvuk vytiahne zo signálu všetky slabé detaily, ktoré by na tranzistoráku s porovnatežným max. výkonom zanikli.
A po tretie - nelineárna charakteristika zosilovacej súčiastky - u lampáča (a MOSFETu) je to viacmenej kvadratická krivka (parabola, teda funkcia druhého rádu), čo pri prechode do zakrivenej časti charakteristiky vyvoláva skreslenie prevažne druhou harmonickou, ktorá je na ucho vežmi príjemná a človek ju nevníma rušivo. U charakteristiky bipolárneho tranzistora je to exponenciála (teda v svojej aproximácii je to mocninná funkcia s nepárnymi mocninami), teda v skreslení prevládajú nepárne harmonické, na ktoré je žudské ucho citlivé a navyše ich vníma ako nepríjemné a rušivo pôsobiace. Preto zvuk lampáča znie pekne aj pri väčšom prebudení (a ešte je aj \"bohatší\"), kdežto pri rovnako prebudenom tranzistoráku sa začínajú objavovať chrčivé pazvuky.
Naposledy upravil Predator, : 30.01.2006 o 18:56
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
|