Vitajte, Hosť. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.
Nedostali ste váš aktivačný email?

Prihláste sa užívateľským menom, heslom a dåžkou sedenia
Novinky: Nové smerovanie portálu  - podpora a propagácia aktivít členov fóra !!
22. November , 2024, 08:50:13
Strán: [1] 2 3 ... 11 |   Dole
  Tlačiť  
Autor Téma: MÓDY  (Prečítané 70634 krát)
0 užívateľov a 3 Hostí prehliada túto tému.
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« kedy: 15. Apríl , 2004, 00:38:13 »

Na čo sú nám módy?
Napísal som jednoduchú melódiu a na ňu variácie vo všetkých módoch od základného tónu C, aby ste, keď si to zahráte, počuli aký je medzi nimi rozdiel(pridal som aj harmonickú a melodickú mol):

noty s tablatúrou -



midi súbor na vypočutie - http://www.silentduo.sk/mody.mid

Jednu chybičku krásu som tu urobil - v melodickej stupnici v prvom takte v melódii smerom nahor má byť tón A miesto Ab.

Durový charakter (tzn obsahujú veľkú terciu) majú:
iónska = durová
lydická = durová so zväčšenou kvartou
mixolydická = durová s malou septimou

Molový charakter (tzn obsahujú malú terciu) majú:
dórska = molová s veľkou sextou
frygická = molová s malou sekundou
lokrycká = molová s malou sekundou a zmenšenou kvintou



LUBO napísal pekný článok k módom, pripájam ho sem na úvod:

pisal som jeden clanocek o modoch. Tak to sem skopcim. Neviem ci to niekomu pomoze a neviem do akej miery ma o to niekto zaujem kazdopadne to nevadi. Budem rad ak to pomoze ked len jednemu.

------------------

No! Tak som si našiel trocha času a pokúsim sa čo najlepšie ozrejmiť problematiku módov durovej stupnice(cirkevných stupníc). Nahral som k tomu aj kratučké ukážky. Je to len priamo gitara do počítača. Pre každý mód som nahral nejaký backing ktorý je v damom móde. Sólo je improvizácia. Ide o to vysvetliť čo najlepšie, ako módy chápať. Snažil som sa používať len tóny zo stupnice ale pohral som aj všeliake chromatické miestami... miestami som šiel máličko out....


Hlavnou chybou, s ktorou sa stretám je, že sa módy vysvetľujú vždy vo vzťahu k durovej stupnici a potom hrám jednotlivé módy tak, že hrám len tú ktorú durovú stupnicu vždy od iného tónu. Toto je síce pravda, ale jediné k čomu to vedie, je že ľudia nechápu módy ako samostatné farby, ale len ako durovú stupnicu hranú vždy od iného tónu....(načo by som sa tým pádom učil milión stupníc, keď hrám aj tak len dur...) Preto teraz zabudneme na to, že je to vždy len durová stupnica.

Módus znamená, že stupnica vznikla tak, že zanechám všetky intervaly v stupnici ako sú, len zvolím za počiatočný tón nejaký iný tón ako prvý. Z toho vyplýva, že stupnica má toľko módov, koľko má tónov. Keď zoberieme C dur, vyzerá to nasledovne:

1. C D E F G A H C Iónska(Ionian) DUR prirodzená
2. D E F G A H C D Dórska(Dorian)
3. E F G A H C D E Frygická(Frygian)
4. F G A H C D E F Lydická(Lydian)
5. G A H C D E F G Mixolydická(Mixolydian)
6. A H C D E F G A Aiolská(Aeolian) MOL prirodzená
7. H C D E F G A H Lokrická(Locrian)

Je veľmi dôležité brať tieto stupnice ako nové farby a nie sa snažiť ich spájať s durovou stupnicou. Jasné, je treba vedieť ako vznikli, ale tým to končí. Napríklad môžem si povedať, že E frygická je v podstate C dur. Takže budem hrať C a hotovo. To je síce pekné ale strácam tým kontakt s E, pretože akordické tóny sú E G H D (sme v E). Keď budem rozmýšlať v C, budú pre mňa akordické tóny C E G ... a samozrejme to bude znieť oveľa horšie. Preto teraz budeme všetky módy začínať tónom A! Mód môže mať durový alebo molový charakter podľa toho, akú má terciu. Ak má veľkú - má durový, ak malú - molový charakter. Každý mód má svoj charakteristický interval, ktorým sa odlišuje od durovej príp. molovej stupnice. Na každom stupni je treba vedieť postaviť akord a tým vedieť, ktoré akordy mi budú dokopy dávať ten ktorý mód.

1. Ionian
A H C# D E F# G# A
Akordy: Amaj Hmi7 C#mi7 Dmaj7 E7 F#mi7 G#mi7b5
Obyčajná durová stupnica.

http://www.lubosbrtan.com/Modes/ioniannorm.mp3

2. Dorian
A H C D E F# G A
Molový charakter. Charakteristický interval - veľká sexta (dórska sexta)
Akordy: Ami7 Hmi7 Cmaj7 D7 Emi7 F#mi7b5 Gmaj7
Je to v postate molová stupnica so zvýšeným 6. stupňom.

http://www.lubosbrtan.com/Modes/doriannorm.mp3

3. Frygian
A Bb C D E F G A
Molový charakter. Charakteristický interval - malá sekunda (frygická sekunda)
Akordy: Ami7 Bbmaj7 C7 Dmi7 Emi7b5 Fmaj7 Gmi7
Je to v postate molová stupnica so zníženým 2. stupňom.

http://www.lubosbrtan.com/Modes/frygiannorm.mp3

4. Lydian
A H C# D# E F# G# A
Durový charakter. Charakteristický interval - zväčšená kvarta (lydická kvarta)
Akordy: Amaj H7 C#mi7 D#mi7b5 Emaj7 F#mi7 G#mi7
Je to durová stupnica so zvýšeným 4. stupňom.

http://www.lubosbrtan.com/Modes/lydiannorm.mp3

5. Mixolydian
A H C# D E F# G A
Durový charakter. Charakteristický interval - malá septima (mixolydická septima)
Akordy: A7 Hmi7 C#mi7b5 Dmaj7 Emij7 F#mi7 Gmaj7
Je to durová stupnica so zníženým 7. stupňom.

http://www.lubosbrtan.com/Modes/mixolydiannorm.mp3

6. Aeoian
A H C D E F G A
Obyčajná molová stupnica.
Akordy: Ami7 Hmi7b5 Cmaj7 Dmi7 Emi7 Fmaji7 G7

http://www.lubosbrtan.com/Modes/aeoliannorm.mp3

7. Locrian
A Bb C D Eb F G A
Táto stupnica má na prvom stupni zmenšený akord, ktorý je nestabilný a má snahu sa rozviesť. Z toho dôvodu sa nepoužíva moc ako modálny zvuk. Hráme ju cez mi7b5(halfdimished) akordy.

http://www.lubosbrtan.com/Modes/locriannorm.mp3

Z ukážok je myslím dobre vidieť, že každy mód má svoj charakteristický zvuk a nemá už s pôvodnou durovou nič spoločné. Je dobre si tie ukážky možno pár krát pustiť a snažiť sa zapamätať si tie farby. V praxi treba módy rozoznávať podla sluchu. Jednotlivé farby sú tak silné, že každá ukážka by mohla byť kludne nejaký song a to som iba tak spojil pár tónov a do toho trošku zaimprovizoval.

Dúfam, že som mojimi siahodlhými úvahami aspoň niekomu pomohol vniknúť hlbšie do teoretickej mystiky hudby..
« Posledná zmena: 26. Jún , 2010, 23:03:51 od Pitu » Zaznamenané

Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #1 kedy: 15. Apríl , 2004, 21:08:43 »

Mixolydická stupnica sa využije hlavne v durovom bluese, veľmi charakteristická je lydická keď sa zahrá namiesto durovej, hlavne pre náš folklór. V molovom bluese sa najviac popri pentatonike a bluesovej stupnici využije dórska, keď sa použije frygická, začne to trochu pripomínať orient a pod.
« Posledná zmena: 30. Máj , 2010, 17:57:57 od Pitu » Zaznamenané

kubriel
stály hosť
*****
Príspevkov: 1071


uiiiii


WWW
« Odpoveď #2 kedy: 17. Apríl , 2004, 14:55:30 »

este aby som sa uistil... ku vsetkim timto hore sa ma hrat C, F, G, Ami a tak? asi jo.. takze nezalezi, v akom mode stupnica je, meno je urcene od prveho tonu...
Zaznamenané

www.klacno.sk/ipp - INTERACTIVE PIXEL PAINTING
Hosť
« Odpoveď #3 kedy: 17. Apríl , 2004, 21:39:21 »

mam key C-dur........chcem cojaviem aby to malo 'frygicky naladu tak budem hrat c-frygicku ci e-frygicku Huh!Huh!Huh!
Zaznamenané
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #4 kedy: 18. Apríl , 2004, 11:03:37 »

To Zakky: hrá sa od C Si píš!!!
Ciónska, Clydická a Cmixolydická majú durový charakter, preto zákl. akord je C,
v iónskej a lydickej môže byť Cmaj7, pri mixolydickej C7, ostatné akordy sa môžu tvoriť podľa tónov jednotl.módov,
pri Clydickej už sa miesto akordu F a Dmi využije D a Hmi(lebo obsahujú tón f#), pri Cmixolydickej sa využije tón b, aj keď je dobré zachovať dominantný akord G7, lebo je citlivý k C.
Ostatné módy majú molový charakter - zákl. akord je Cmi(pri lokryckej Cmi5-),akordy sa použijú podľa tónov jednotl. módov.

Nemusí sa hrať ale celá skladba v jednom móde, na jednom akorde sa môžu tónovo blízke módy obmeniť, podľa melodickej nálady skladby alebo momentálnej nálady hráča (:o) ).
« Posledná zmena: 30. Máj , 2010, 17:58:53 od Pitu » Zaznamenané

Hosť
« Odpoveď #5 kedy: 28. Máj , 2004, 13:44:29 »

dost ma prekvapuje akym zvlastnym sposobom dokazete pouzivat mody. kazda tonina ma sedem modov ,ktore su valastne oblastami. napriklad mixolidicky mod /oblast dominanty/ toniny c dur obsahuje tie iste tony ako stupnica c dur /gahcdef/. stale je to este tonina c dur. mixolidicky mod je durovy. alteruje sa zvysenim 7. stupna ,aby sa podobal durovaj stupnici. to uz sa sklada s tonov gahcdefis. teraz to je mixolidicka stupnica so zvysenym 7. stupnom ,ktora obsahuje tie iste tony ako stupnica g dur. ide o to ,ze v tonine c dur mozeme vybocit ,alebo alterovat napriklad do dominantnej oblasti. vybocenie sa pouziva ako spestrenie toniny. pri alteracii nastolime inu toninu napriklad kadenciou a zostaneme v nej. takto nam mozu v tonine vznikat alterovane /nedoskalne/ akordy. nereagujem na to co napisal pitu , aj ked to je dobry ""jazz"" ,ale na to co som nasiel na inych miestach tohto fora...
Zaznamenané
Pitu
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 6373


guitarist


WWW
« Odpoveď #6 kedy: 30. November , 2005, 20:58:19 »

sn3d napísal:

Taka blba otazka.. SU mody.. (Aiolsky atd..) ale to nieje to iste ako stupnice Gdur, Edur atd??Alebo ano? lebo nejak mam v tom zmetok..
GDur stupnica ma napriklad jeden krizik a to fis.. cize vyzera nejak C D E F# G A H
no a co sa tyka modov.. tam som nic take nenasiel.. Ako to vlastne funguje?

Midnightstranger napísal:

su stupnice(sled tonov nasledujucich podla urciteho pravidla  ) a na kazdom stupni stupnice mozme vystavat mod tejto stupnice(napriklad c dur diatonicka stupnica ma na 6. stupni aeolian mode)
ked si napises intervalove usporiadanie c dur diatonickej 1. mod (ionian(jonska) ,tak po precitani od napr 2. stupna vidis, ze to bude vyzerat (mame zakl. ton D budem pouzivat oznacenie \"beee\"=bB \"haaa\"=H/EFGAH/BC usporiadanie intervalov 1 v2 m3! c4 c5 v6! m7 ked si to porovnas s ddur de#fgah#c vidis 2 odlisnosti,malu a velku terciu a malu a velku septimu mala tercia je znak molovej stupnice este som dal vykricnik k velkej sexte,to je poznavacie znamienko dorskeho modu(2 mod durovej stupnice) tento mod je molovy a vhodny pre spolupracu s molovymi akordami(vdaka b3)
atd povedal by som ,ze je niekolko stupnic,ktore sa nedaju vytvorit odvodenim z inych(tym ,ze ich zacnem pisat od ineho tonu pr.: diatonic dur,melodic mol, harmonic mol,ciganska,blues,z mensena,harmonicka durova?ta ale ide vytvorit myslim z harmonickej molovej,be- bop,pentatonicka...i sto som nieco zabudol teda neviem  ) ostatne stupnice(mody)z nich dokazem odvodit ,inymi slovami stupnica a jej mody maju rovnaky tonovy material ale iny ton je zakladny(napr c ionian(jonska) f lydian(lydicka)) co nemozeme povedat napr o cdur(ionian) a f dur(ionian) nad modmi mozno rozmyslat dvomi sposobmi 1.(vo vztahu k akordu a k tonine skladby)napr. tonalne centrum skladby v durovej tonine bude ton c a na akord Dmi7 pouzijem d dorsku a budem respektovat intervalove usporiadanie toniny skladby s tym ze vystihnem perfektne charakter akordu,do ktoreho hram(v mysli uvazujem,ze som v c tonine teda sa tocim okolo tonu c ako okolo tonu \"kludu\"),alebo 2.(len vo vztahu k akordu) napr.:
predch. tonina a akord a pouzijem d frygicku,s tym,ze ziskam charakter akordu,cez ktory hram a ziskam vacsie napatie ale dopustam sa vlastne vybocenia z toniny.Tento pristup mozno vyuzit,ked akordy zneju na dlhsich plochach skladby(myslim rovnake) je to vlastne modalny pristup -nedivam sa na dany mod len ako na odvodeninu z nejakej stupnice,ale beriem ho ako stupnicu v pravom slova zmysle
good luck
prosim kolegov o zhovievavost,ak som napisal nejake blbosti

Ja k tomu dodám len:

sn3d - tie stupnice, čo si vymenoval, sú durové a Durový mod je vlastne len inak pomenovaný Ionsky mod.
Molová stupnica je vlastne Aiolská a ďalšie mody sú už odlišné stupnice. Pozri úvodný príspevok.
Zaznamenané

sn3d
nováčik
*
Príspevkov: 12


« Odpoveď #7 kedy: 01. December , 2005, 12:34:34 »

dobre .. teraz na mna pomalsie.. nakolko mam v tom taky gulas az strach.. cize. Ja vlastne mozem takto kadejak mixovat stupnice? Ak to spravne chapem.. len tak pre pochopenie: C Ionic je kalsika: C D E F G A H C ... teraz ked chcem D Ionic tak vlastne zachovam intervali 2 - 2 - 1 - 2 - 2 - 2 - 1 len ich posuniem na D takze dostanem: D E F# G A H C# D ?? ked to posuniem na Ecko tak dostanem zase E F# G# A H C# D E?? jejo ved to su tie moje kriziky :) ak to spravne chapem.. s tym ze dalsi mod je teda intervalovo 2 - 1 - 2 - 2 - 2 - 1 - 2  takze C bude .. C D D# F G A A# C ? atd..

P.S. ospravedlnujem sa za take hrozne oznacenie intervalov kedze cista velka mala.. no .. mam v tom gulas.. nakolko este aj v tom mam chaos preco 5 poltony od zakladneho tomu sa vola mala tercia a preco uz 7 poltovnov je cista.. nejak tam nenachadzam logiku.. aj ked tam urcite je  nejaka.. cista by mi dvala smysel pri parnom pocte(cize cele tony).. a popripade pri neparnom by slo o malu alebo velku.. a este do toho zvetsena .. zmensena.. no na samovrazdu..
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2312



« Odpoveď #8 kedy: 01. December , 2005, 12:55:28 »

Ciste su iba prima, kvarta, kvinta a oktava a suvisi to s fyzikou. Na prene vysvetlenie by som musel chvilu googlit, takze musi Ti to stacit takto :).
Zaznamenané
sanraal
náhodný pocestný
**
Príspevkov: 78


« Odpoveď #9 kedy: 01. December , 2005, 13:56:41 »

sn3d napísal:
Citácia
dobre .. teraz na mna pomalsie...


Ja to napisem jednoducho ako sa len da :D V stupnici durovej mas medzi jednotlivymi stupnami (C D E to su tri stupne C dur stupnice) vzdy interval cely ton, akurat medzi 3. a 4. stupnom a 7. a 8. stupnom polton (to je medzi E a F a potom H a C... proste tam je polton vsade inde cely ton...). To je zaklad. Posuvanim tychto poltonov pri zachovani vsetkych intervalov oproti tomu prvemu stupnu vznikaju mody durovej stupnice. Napriklad ak posunies poltony na rozmedzie 2-3 stupna a 6-7 (stale treba posuvat oba naraz ;-)) stupna durovej C stupnice, vznikne ti Dorian mod C durovej stupnice... teda C Dorian, ktory vyzera asi takto: C D D# F G A A#.  Kedze stupnov mame 7, mozme tie poltony posunut jednym alebo druhym smerom 7 krat, takze nam moze vzniknut sedem modov C dur stupnice, ktore vyzeraju potom takto :D
C D E F G A H 3-4 7-8 Ionian (to je vlastne durova stupnica)
C D D# F G A A# 2-3 6-7 Dorian
C C# D# F G G# A# 1-2 5-6 Phrygian
C D E F# G A H 4-5 7-8 Lydian
C D E F G A A# 3-4 6-7 Mixolydian
C D D# F G G# A# 2-3 5-6 Aeolian (fuuha... zeby mol?)
C C# D# F F# G# A# 1-2 4-5 Locrian

Dalsim posunutie by bolo 3-4 7-8 takze zase Ionian. Ak chces robit mody napriklad z D dur, tak len si polozis tie poltony tam kde treba, takze z povodnej D Dur D E F# G A H C# 3-4 7-8 spravis Dorian posunutim na 2-3 6-7 teda tony budu D E F G A H C :D ano su to tie iste ako v C dur, ale toto je D Dorian (btw strasne rad presne tento mod pouziva Gary moore... pozri si Still got the blues alebo Parisienne Walkways, obe su D Dorian). Pre maximalnu jednoduchost a obraznost uz napisem len ake by to bolo robit rozne mody roznych stupnic :D

C D E F G A H - C Ionian
D E F G A H C - D Dorian
E F G A H C D - E Phrygian
F G A H C D E - F Lydian
G A H C D E F - G Mixolydian
A H C D E F G - A Aeolian
H C D E F G A - H Locrian

piece of cake Popiskujem si
Zaznamenané

Keep on rockin in the free world! :-D
sn3d
nováčik
*
Príspevkov: 12


« Odpoveď #10 kedy: 02. December , 2005, 07:47:56 »

To Rastis: Cili nic ine nezostava len sa tieto intervaly nadrtit naspamet.. valstne tam toho tak extremne vela nieje.. ja len som chcel vediet preco to tak je.. :)

To Sanraal: Takze funguje to tak ako som predpokladal-principialne.. len este jedna otazocka.. Akordy ktore sa hodia do dajme tomu D Dorian.. butu vsetky akordy ktorych tony vlastne patria do tejto stupnice?? Cize napriklad Emol(E-G-B), Amol(A-C-E), CDur(C-E-G)  atd..?
Zaznamenané
rastis
adminištrant
miestny štamgast
***
Príspevkov: 2312



« Odpoveď #11 kedy: 02. December , 2005, 11:24:16 »

sn3d - ked si tie ciste intervaly zahras trebars ako dvojzvuk na gitare, tak je to jasne. Predsa si nevies predstavit malu a velku oktavu :). Kvinta, kvarta detto.
Zaznamenané
sanraal
náhodný pocestný
**
Príspevkov: 78


« Odpoveď #12 kedy: 02. December , 2005, 11:37:35 »

vacsinou sa skladaju akordy z jednotlivych stupnov stupnice B)
Zaznamenané

Keep on rockin in the free world! :-D
midlo
pravidelný návštevník
****
Príspevkov: 548



« Odpoveď #13 kedy: 14. Február , 2006, 18:48:28 »

Mam v tom trosku zmatok. Viem co su to mody vsetko je super, ok, len to nejake neviem pouzit v praxi.. Napriklad cisto teoreticky mam progresiu v Adure: A, E, D, E, f#, c#, D, E, A. Trosku dlhe ale aspon tam su aj vedlajsie stupne. Pokial ma pamat neklame, tak sa mody v tejto situacii vlastne vyuzit nedaju, lebo su to vsetko len kvintakordy na zakladnych stupnoch. Alebo sa mylim?
Zaznamenané
Martinlm
adminištrant
inventár podniku
***
Príspevkov: 7479



WWW
« Odpoveď #14 kedy: 14. Február , 2006, 18:53:14 »

No kvintakordy to nie su.

Ak mas postupnost akordov Emol, Gdur, tak mozes pouzit vsetky mody, ktore maju s sebe tony e, g, b, d. Ty si napisal vela akordov, ktore obsahuju vela tonov, cize tych moznych modov bude menej, mozno len jeden. Mylim sa?
Zaznamenané

Strán: [1] 2 3 ... 11 |   Hore
  Tlačiť  
 
Skočiť na:  

Stránka vytvorená za 0.082 sekund, 23 otázok.