bodom - nejako mam pocit, ze ides z divneho koncu k tomu. Podstata sola je, aby to bolo solo - cize ho tak treba zahrat. Ci uz je na skreslenom, poloskreslenom alebo cistom zvuku je vedlajsie a suvisi to so zanrom, zamerom alebo vkusom. Dalsie efekty su uplne irelevantne - zase ide o zaner, zamer a vkus. Neda sa generalizovat, ze ake efekty sa maju pouzit, aby to bolo dobre.
V ramci nahravok sa pouzivaju take efekty, aby to v kontexte nahravky sedelo. Najcastejsi efekt je reverb - vyskytuje sa v 99,99 % sol (a nielen nich). Pouziva sa taky typ a take nastavenie, aby netrcal. Ak trci, nie je to dobre - pokial nema byt zamerom, aby trcal. Casto sa pouziva delay na dorobenie specifickeho pocitu priestoru. Takisto - pouziva sa taky typ a take nastavenie, aby netrcal. Ak trci, nie je to dobre - pokial nema byt zamerom, aby trcal.
V ramci vyrazoveho prostriedku a umeleckeho zameru sa da pouzit akykolvek efekt, aky je dostupny. Pouzivane su chorusy, flangery, phasery a cojaviem co vsetko este. Treba ale pamatat, ze najhorsie co moze byt, je prepchavat sola efektami za kazdu cenu. Napriklad si gitarista kupi drahy flanger a ked uz ho ma, pouziva ho za kazdu cenu bezohladu na vkus. To iste chorus, delay alebo najhorsie ich kombinacia
. Posledne 2 sola, co si spomeniem ze som nahral boli na skreslenom zvuku a obsahovali iba trochu viacej reverbu, ako ostatne nastroje, co popri nich v nahravke akurat hrali.
Tolko filozofia a skusim este trochu z praxe
Ak hras gitaru nazivo (skuska, podium) a hras aj skreslene beglajty a aj skreslene sola, EQ je dobra pomocka. Na beglajty sa hodi mierne "V", cize stredy trochu prec (ak si velky metalista, moze byt "V" trochu hlbsie
). Zvuk sa viacej posadi do podkladu k base a bicim, nebude sa za kazdu cenu tlacit dopredu, ale zaroven bude lepsie citatelny (teda pokial sa to s tym "V" neprezenie). Naopak v sole je dobre, ked sa gitara pretlaci dopredu, takze ked sa stredy zase pridaju alebo aj trochu zvyraznia, gitara stucnie, rozospieva sa a bude ju lepsie pocut a ani sa nemusi prilis zdvihat hlasitost...
Samozrejme sa da nejaky reverb alebo delay zapnut, no 100 % (hlavne ten reverb) si to nikto nevsimne. Vo chvili, ked zacne byt patrne, ze sa nejaky reverb pridal, je ho moc a je to jaskyna alebo telocvicna, cize nic moc v ramci "vkusu". Toto teraz hovorim o live a o standardnom skreslenom rocku (akomkolvek). Pokial sa budeme bavit o nejakych jemnych zanroch a riedkych aranzma, nejake efekty sa tam uzivia mozno skorej, ale zase plati to, s cim som zacal - zaner, zamer a vkus..