floydak
|
|
« kedy: 03. November , 2007, 11:27:30 » |
|
zdravim dufam ze tu takato tema nie je este.. otazka ohladom harmonizacie stupnice, je mi zrejme jasne ako to funguje ale chcel by som sa informovat ci to tak funguje pri kazdej stupnici a preco vlastne? ked mam stupnicu C D E F G A H C ,takze akord postaveny na tom tone sa spravi tak ze vyberes kazdy druhy ton, napr. na C bude C E G pripadne C E G H pre septakord, no a ze ci to tak plati obecne pre vsetky stupnice, ze vyberam kazdy 2.ton pocnuc tym na ktorom staviam, napriklad pri zmensenej stupnici od A : A H C D Eb F Fis Gis bude dominantny kvint(sept) akord Eb Fis A (C) ci je princip v stavani vzdy ten isty, dakujem:)
|
|
|
Zaznamenané
|
jednoducho som ignoroval axiomu
|
|
|
Altostratus
|
|
« Odpoveď #1 kedy: 03. November , 2007, 11:46:54 » |
|
Nerád by som tresol, ale v zásade vždy vyberáš tóny z tej-ktorej stupnice. Teda sú aj výnimky :-) Napr: Ak si v Cmol: C D Eb F G Ab B C Tak kvintakord od C (1-3-5) bude C Eb G - teda Cmol. Analogicky, septakord (1-3-5-7) bude C Eb G B - Cm7 Samozrejme, nič ti nebráni pridať napr. zmenšenú kvintu do Cm5-, alebo veľkú sedmu do Cm maj7. Tie zas do tóniny nepatria, ale môžu sa hodiť. To je tá výnimka.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
floydak
|
|
« Odpoveď #2 kedy: 03. November , 2007, 11:49:06 » |
|
myslel som tie zakladne akordy zatial.. takze v podstate pokial sa nepletiem tym 1-3-5 pripadne 1-3-5-7 si napisal to iste co ja:)
|
|
|
Zaznamenané
|
jednoducho som ignoroval axiomu
|
|
|
Altostratus
|
|
« Odpoveď #3 kedy: 03. November , 2007, 11:59:10 » |
|
takze v podstate pokial sa nepletiem tym 1-3-5 pripadne 1-3-5-7 si napisal to iste co ja:)
hm...asi Skrátka ide o to, že pri tvorbe základných akordov proste vychádzaš z danej stupnice. Zostaňme, pre účel diskusie v Cmol: C D Eb F G Ab B C Podľa algoritmu 1-3-5 tovríme akordy: 1: Stupeň: Cm: C Eb G 2: Stupeň: V molovej škále je to trochu sranda, lebo tam ku nemu nemáš čistú kvintu, takže buď Dm5+ (D F B), čo je obrat Bduru, alebo Dm5- (D F Ab) 3. Stupeň: Eb dur: Eb G B 4. Stupeň: subdominanta Fm: F Ab C 5. Stupeň: dominanta Gm: G B D 6: Stupeň: Ab dur: Ab C Eb 7: Stupeň: B dur: B D F Pri rozvíjaní týchto akordov pokračuješ v tej istej stupnici, napr. ak chceš pridať septimu, alebo nónu. Ale jestvujú aj výnimky, viď môj predchádzajúci príspevok.
|
|
« Posledná zmena: 03. November , 2007, 14:48:12 od Altostratus »
|
Zaznamenané
|
|
|
|
brmbolec
|
|
« Odpoveď #4 kedy: 03. November , 2007, 12:23:09 » |
|
A ako zharmonizujem takéto niečo... E, F, Gis, A, H, C, Dis, E ...teda lepšie povedané ako to pochytám na hmatníku?
|
|
|
Zaznamenané
|
Malé, ale potešia
|
|
|
floydak
|
|
« Odpoveď #5 kedy: 03. November , 2007, 12:39:55 » |
|
altostratus: ok,takze fajn, aaa nahodou v 3.stupni Eb dur si sa dufam pomylil a ma to byt Eb G H snad... inac je to teda uz celkom jasne..
|
|
|
Zaznamenané
|
jednoducho som ignoroval axiomu
|
|
|
floydak
|
|
« Odpoveď #6 kedy: 03. November , 2007, 14:40:39 » |
|
no brmbolec ty si urcite privelmi dobry teoretik a figliar nato aby som sa pustal do odpovede na tvoju otazku tak by som opatrne skusil nieco jednoduchsie... ako zharmonizujem, staci tonika, A mol pentatoniku? tony su A C D E G, cize tonicky kvintakord bude A D G? co sa mi trosku nezda kedze D je kvinta nie tercia a G septima a nie kvinta a asi to nebude nejaky A47 to uz tam rovno pridam aj to K a bude to kalasnikov
|
|
|
Zaznamenané
|
jednoducho som ignoroval axiomu
|
|
|
Altostratus
|
|
« Odpoveď #7 kedy: 03. November , 2007, 14:46:38 » |
|
altostratus: ok,takze fajn, aaa nahodou v 3.stupni Eb dur si sa dufam pomylil a ma to byt Eb G H snad... inac je to teda uz celkom jasne.. Moja chyba, sorry. Ale tvoja tiež, správne je to Eb G B Spätne to tam opravím, díky za upozornenie.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
floydak
|
|
« Odpoveď #8 kedy: 03. November , 2007, 14:57:02 » |
|
fajn:) a niekedy z dlhej chvilky by si mohol skusit naharmonizovat tu pentatoniku
|
|
|
Zaznamenané
|
jednoducho som ignoroval axiomu
|
|
|
cort
|
|
« Odpoveď #9 kedy: 03. November , 2007, 15:04:55 » |
|
A ako zharmonizujem takéto niečo... E, F, Gis, A, H, C, Dis, E ...teda lepšie povedané ako to pochytám na hmatníku?
Ved to je klasicka ciganska dur- tak toho vyplyva ze by to malo vyzerat zharmonizovane takto: E Gis C Dis - septakord....a kvintakord je uz v tom......teda klasické zharmonizovanie......myslim ze sa toto poziva aj na cvicenia na zrychlovnie prstov lavej ruky.....ak dobre vravim
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
rastis
adminištrant
miestny štamgast
Príspevkov: 2312
|
|
« Odpoveď #10 kedy: 03. November , 2007, 15:09:45 » |
|
no brmbolec ty si urcite privelmi dobry teoretik a figliar nato aby som sa pustal do odpovede na tvoju otazku tak by som opatrne skusil nieco jednoduchsie... ako zharmonizujem, staci tonika, A mol pentatoniku? tony su A C D E G, cize tonicky kvintakord bude A D G? co sa mi trosku nezda kedze D je kvinta nie tercia a G septima a nie kvinta a asi to nebude nejaky A47 to uz tam rovno pridam aj to K a bude to kalasnikov zakladnu chyvu robis v tom, ze mas nabifleny akysi vzorec 1-3-5 na vystavbu kvintakordu. po spravnosti kvintakord vznikne postavenim malej a velkej tercie na seba (podla toho, ktora tercia je prva tak je kvitakord molovy alebo durovy). tieto dve tercie postavne za sebou spravia interval kvinta, zato kvintakord cize pentatonka zakladny ton A -> mala tercia C -> velka tercia E a vznikol ti svete div sa - Amol, co je logicka tonika kazdej molovej A stupnice, ako aj odvodenej molovej A pentatoniky.
|
|
« Posledná zmena: 03. November , 2007, 15:10:14 od Rastis »
|
Zaznamenané
|
|
|
|
floydak
|
|
« Odpoveď #11 kedy: 03. November , 2007, 15:19:13 » |
|
zakladnu chyvu robis v tom, ze mas nabifleny akysi vzorec 1-3-5 na vystavbu kvintakordu.
po spravnosti kvintakord vznikne postavenim malej a velkej tercie na seba (podla toho, ktora tercia je prva tak je kvitakord molovy alebo durovy). tieto dve tercie postavne za sebou spravia interval kvinta, zato kvintakord
cize pentatonka zakladny ton A -> mala tercia C -> velka tercia E a vznikol ti svete div sa - Amol, co je logicka tonika kazdej molovej A stupnice, ako aj odvodenej molovej A pentatoniky.
hmm fajn, dik to je uz ovela lepsie, mne bolo jasne ze tam je zrejme nejaka logicka chyba a ta bola v tom ze ci sa to robi tak ako ty alebo sablonovito kazdy 2. ton lebo vo vacsine 8tonovych stupnic to tak teda ale ako uz viem "zhodou nahod" vychadza... kebyze mam ale napriklad neviem ci to je teoreticky mozne, no teoreticky je vsetko mozne..stupnicu, iba vymyslim C Dis E F G A H C tak na Ccku by som mohol postavit aj akord C Dis G ako s malou terciou aj C E G ako s velkou?
|
|
|
Zaznamenané
|
jednoducho som ignoroval axiomu
|
|
|
brmbolec
|
|
« Odpoveď #12 kedy: 03. November , 2007, 17:41:24 » |
|
Floydák, hento je asi nejaká durovka, môžeš rozvynúť akord do mollu. Nejaká hermafroditná je Keď si frajer tak mi zharmonizuj chromatickú stupnicu Cort, to nie je cikánska ale rómska Len ma napadlo keby sa to chce celé zharmonizuje a začne sa chytať na hmatníku aké haluze by z toho vychádzali
|
|
|
Zaznamenané
|
Malé, ale potešia
|
|
|
Altostratus
|
|
« Odpoveď #13 kedy: 03. November , 2007, 20:53:41 » |
|
Keď si frajer tak mi zharmonizuj chromatickú stupnicu S chromatikou si môžeš robiť čo chceš...dur, mol, bársčo
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
cort
|
|
« Odpoveď #14 kedy: 04. November , 2007, 13:14:31 » |
|
Cort, to nie je cikánska ale rómska no v každej literatúre sa to označuje ináč.....hh ...j aosm si to zapamätal ako cigánsku.... Ale už sa chystám zharmonizovať tú chromatickú......
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
|