Hosť
|
|
« kedy: 11. Január , 2004, 14:16:55 » |
|
nieze by som bol v tom nejaky prebornik, ale mysli ze pre kazdeho gitaristu ktory chce vediet dobre improvizovat je aspon aka taka znalost stupnic nevyhnutna. tak ja mam najradsej pentatoniku, bo je lahka a znie dobre v rychlosti. potom bluesovu ktora vlastne aj tak vychadza prave z pentatoniky. casto ju pouzivaju aj moji najoblubenejsi gitaristi ako steve morse a zakk wylde. a este vyuzivam diatonicku, a to hlavne ne vseliake behy. myslim ze znalost diatoniky je asi zaklad, bo znej sa odvodzuje vecsina. potom mam rad este harmonicku mol a zmensenu, to je taka klasicka, no tie zatial moc v prstoch nemam
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Lubo
|
|
« Odpoveď #1 kedy: 17. Marec , 2004, 08:19:17 » |
|
Baby,ucte sa teoriu To je zaklad. John Petrucci povedal ze sa trba ucit teoriu a POPRI TOM cvicit.To znamena ze teoria je zaklad. Stupnice to treba vediet bez stupnic sa hrat neda. Potom si myslim ze treba dobre ovladat mody. Je to zaklad pre vytvorenie nalady. No a potom hlbsie a hlbsie. Cim viac sa ucim teoriu,tym sa mi zda ze viem menej :-) Ale mam super ucitela takze fajn.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Pitu
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 6373
guitarist
WWW
|
|
« Odpoveď #2 kedy: 21. Marec , 2004, 15:52:48 » |
|
Základ je cvičiť stále a vždy s metronómom. Hovorí sa, že u dobrého gitaristu by sa mal spojiť talent s cvičením, kto nemá nadanie musí viac cvičiť, ale nedávno ma zaujal 1 výrok: u vynikajúceho gitaristu je talent podmienka, 100% je cvičenie. Každému teda prajem do cvičenia veľa pevnej vôle a dobrých nervov.
|
|
« Posledná zmena: 23. September , 2011, 10:24:50 od Pitu »
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Hosť
|
|
« Odpoveď #3 kedy: 29. Marec , 2004, 14:44:01 » |
|
tak napriklad, mam skladbu v c-dur, no a neviem ci tam mozem hrat aj ine ako doskalne arpegia?? lebo cojaviem pasuje tam aj nejake XY ktore vobec dana stupnica neobsahuje...........v tomto mam strsny zmetok....proste nepoznate nejaku knihu kde by bolo nieco o harmonii???
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Pitu
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 6373
guitarist
WWW
|
|
« Odpoveď #4 kedy: 30. Marec , 2004, 23:30:03 » |
|
Jaroslav Kofroň - Učebnica harmónie, alebo od Andršta jeho učebnicu (neviem presný názov). V prvom rade sa treba naučiť intervaly, stupnice a mody, a aké akordy v nich používať (harmonizácia melódie), arpeggia sú už len rozložené tóny týchto akordov, samozrejme treba to poriadne cvičiť. Najprv rozložený dur a mol cez 1 oktávu, potom pridávať tóny, rozklad sa môže hrať aj cez 3 oktávy. To cvičiť v rôznych polohách (1 akord sa dá zahrať rôzne po hmatníku). Potom sa naučiť takto rozkladať maj7, 7, mol7 a zmenšený akord, neskôr 9, 11 ...
Úplne na začiatok - napr. rozložený akord C dur sa môže hrať (v rôznych polohách): |: c e g e :| |: c e g c1 g e :| |: c e g c1 e1 c1 g e :| |: c e g c1 e1 g1 e1 c1 g e :| |: c e g c1 e1 g1 c2 g1 e1 c1 g e :| ... |: e g c1 g :| |: e g c1 e1 c1 g :| |: e g c1 e1 g1 e1 c1 g :| ... |: g c1 e1 c1 :| |: g c1 e1 g1 e1 c1 :| |: g c1 e1 g1 c2 g1 e1 c1 :| ... Tak isto aj zhora nadol. |: :| - opakovacie znamienka
Samozrejme si treba urobiť prstoklady. Cvičiť stále dokola cvičenia medzi opak. znam. (s metronómom) a postupom času pridávať rýchlosť. Potom si pozrieť niekoho ako je Frank Gambale, ako sa to dá zmáknuť skoro dokonale.
Naposledy upravil pitu, : 29.10.2006 o 14:39
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Lubo
|
|
« Odpoveď #5 kedy: 31. Marec , 2004, 11:55:04 » |
|
Hehe,tak to fakt nemusel tak rozpisovat,ako pre skolkarov.Staci si uvedomit ze akord Cdur sa sklada z tonov c-e-g.No kombinovat sa uz daju hocijako nie.Potom mozes pridavat rozne tony,aby to bolo fraebnejsie.Napr pridas D mas Cadd2,pridas F mas hmm,asi Cadd4,pridas Bb,mas Cdur7,pridas H mas Cmaj7,znizis g na ges mas C(5b),zvisis g na gis mas C(5#) a takto mozes spravit este milion akordov. Potom ked tie tony c-e-g nezacinas C-ckom dostavas len iny obrat akordu. c-e-g kvintakord e-g-c sextakord g-c-e kvartsextakord ked pridas septimu,dostavas septakord.Takze pridas velku septimu,co je v nasom pripade H dostavas c-e-g-h co je Cmaj7,alebo durovo velky. Ked pridas malu septimu Bb,dostanes c-e-g-b co je cdur7 alebo durovo maly. Jasne ako facka :-)
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Pitu
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 6373
guitarist
WWW
|
|
« Odpoveď #6 kedy: 01. Apríl , 2004, 00:30:36 » |
|
Málokto si uvedomuje, že každá taká vec je jedno samostatné cvičenie a tak to aj treba brať, preto to bolo tak polopate rozpísané. Nechcem nikoho samozrejme podceňovať.
|
|
« Posledná zmena: 23. September , 2011, 10:26:48 od Pitu »
|
Zaznamenané
|
|
|
|
kubriel
|
|
« Odpoveď #7 kedy: 04. Apríl , 2004, 09:09:23 » |
|
a dalsie vec.. mody mas, ked tu istu stupnicu zahras od insieho tonu?
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Pitu
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 6373
guitarist
WWW
|
|
« Odpoveď #8 kedy: 04. Apríl , 2004, 11:41:38 » |
|
Presne tak, zahráš napr.durovú od 2. tónu a máš dórsku, ale základný tón už je 1. tón dórskej, teda D dórska je d e f g a h c d, ale C dórska je c d es f g a bb c. Každý mod má svoju melodiku, treba si tieto stupnice hrať samostatne a napočúvať si ich, potom už len šupnúť v improvizácii miesto Cdur - Clydickú alebo Cmixolydickú, miesto Cmi - Cdórsku, Cfrygickú alebo Clokrickú a vtedy vznikajú pekné harmónie.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Lubo
|
|
« Odpoveď #9 kedy: 05. Apríl , 2004, 09:24:36 » |
|
Modu su lahke, treba sa ich naucit, da sa s nimi vselico vykuzlit. Napr. ked sa nieco nausis daky riff alebo melodiu, ale nerozumies preco je to napisane tak ako to je napisane a nerozumies preco to ladi, tak to nikdy nemozes vyuzit neskor vo svojej skladbe. Ak pochopis, mozes sa inspirovat a pouzit podobny postup, alebo naladu. Rozdiel v modoch je len v rozmiestneni poltonov. Aj durova prirodzena c d e f g a h c je len mod tzv. jonsky. Vzimni si ze polton je medzi 3-4 a 7-8 tonom. Ked si zoberies napr. dorsky mod co je d-e-f-g-a-h-c-d uz je polton medzi 2-3 a 6-7. No teraz uz si v inej tonine. Potom sa Ti samozrejme zmenia aj akordy ktorymi harmonizujes melodiu tzv. funkcie. To je na dlhsie asi. A treba vediet aspon intervaly. Kazdy modus ma nejaky charakteristicky inerval ktory robi dany modus takym aky je. Napr dorsky ma velku sextu,lydicky zvacsenu(lydicku kvartu) atd.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
guitman
otec
miestny štamgast
Príspevkov: 1986
guitman
WWW
|
|
« Odpoveď #10 kedy: 06. Apríl , 2004, 05:27:08 » |
|
čo hovoríte na harmonickú molovú celkom sa mi začala páčiť má čosi do seba.A asi som blbý ale aký má význam myslím zvukovo keď hrám stupnicu v inom kžúči okrem toho že znie vyžšie alebo nižšie?Melódia,nálada je stále ta istá nie?
|
|
|
Zaznamenané
|
tatko fóra
|
|
|
Pitu
adminištrant
inventár podniku
Príspevkov: 6373
guitarist
WWW
|
|
« Odpoveď #11 kedy: 06. Apríl , 2004, 08:11:03 » |
|
Tónina sa volí podža hlasového rozsahu speváka(aby vyspieval celú melódiu bez kŕčov), podža toho aby melódia najlepšie vynikla na nástroji(pri akustických strunných nástrojoch aby sa mohli využiť napr. prázdne struny, pri dychových aby neboli nehratežné prechody), keď má určitá melódia mať expresívnejší výraz mala by byť vo vyšších polohách a naopak ... Ale stupnica je vždy rovnaká, keď sa hrá kdekožvek.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Lubo
|
|
« Odpoveď #12 kedy: 07. Apríl , 2004, 10:55:45 » |
|
No nieje to celkom tak jednoduche ako sa zda guitman.Kazda tonina v ktorej je nejaka skladba resp. kusok skladby(lebo to moze modulovat do inej toniny) ma svoj pocet predznamenani,cize bud kriziky alebo becka.Napr. Cdur a Amol nemaju ziadne preto su najlahsie na hru z listu a aj zapis.Ale keby si chcel hrat skladbu napr. vo F#dur uz mas 6 krizikov fis cis gis dis ais eis takze to je uz riadna motanina.Ale to vsetko ma zmusel ked narabas s notami samozrejme.No a este zalezi od nastroja.Napr na gitare su dobre toniny napr vsetky e,a,d,g lebo mozes vyuzivat prazdne struny.Skus si napr zahra Metallicu enter sandman v F.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
kubriel
|
|
« Odpoveď #13 kedy: 07. Apríl , 2004, 21:19:22 » |
|
otazka: jedna vec ma nehorazne pletie.. ktosi mi povedal(zhodou nahod moh ucital hudobnej), ze dajmetomu mam daku vec - dajme tomu akordy c g f. ja ked do toho solujem, tak si ficim v amole nie? alebo cdure, je jedno.. ale on mi povedal, neviem, ci som ho dobre pochopil, ze kym je c, tak hram cdur, ked je g, hram g dur(jak to? sak je tam #f- ten moc ku cduru sediet nebude) a ked fici f, tak hram daky fdur(tento uz tobuoz nie? 6 krizov ma? to je jedno)... neznie to dobre, nepaci sa mi to, ale povedal mi to ucital hudobnej :/ a este jedna fatálna otazka: ako prejdem z jednej stupnice do druhej? cez nejaky septakord..?(hram cdur, hodim d7 a hram G? - tak to je nie?)?? alebo myslim, ze sa da tak, ze chvilu hram iba spolocne tony jednej i druhej stupnice a potom "nenapadne" preletim do inej? toto su moje posledne dve otazky o teorii, zvysku rozumiem.. aspon z casti.. stupnice, arpeggia, intervaly, kvintovy kruh.. sak som hrajeval z not, ale vyhodili ma z hudobnej buhuuu
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
Lubo
|
|
« Odpoveď #14 kedy: 08. Apríl , 2004, 06:06:21 » |
|
No. Hras taku stupnicu v akej si tonine nie aky mas prave akord v pozadi. Ked si v Cdur hras Cdur. Napr. trepnem nejake akordy Cdur - Dmol - Fdur - Gdur7. Hras tie akordy a nezalezi na tom aky je prave akord ale na tom v akej si tonine, cize si v Cdur, tak hras stale Cdur. Respektive mozes mozes puzit nejaky iny mod, ktory ma durovy charakter, takze by si teoreticku mohol lydicky, mixolydicky ale mozes hrat aj Amol, lebo ta tiez nema ziadne predznamenanie tak ako Cdur. Finta je prave v tom ze v tedy je to pecka ked hras nieco ine nie Cdur lebo to je suche. Mozes tam sibnut nejaku chromatiku hocco, len Ti to musi harmonicky sediet s akordami. To ked skladba prejde do inej toniny sa vola modulacia.Ta ktoru si nacrtol je ta najlahsia, tzn si v nejakej tonine, teraz zahras Dominanty septakord z toniny do ktroej chces ist a potom toniku tovej toniny. Tych modulaci je viac druhov a neda sa to nijako rozdelit mozes to vzdy urobit podla seba mozes to modulovat na postupnosti 8 akordov ale mozes to modulovat aj na jednej osminke.
|
|
|
Zaznamenané
|
|
|
|
|